Селата край Малко Търново остават откъснати от света
Десетки села в Странджа са заплашени да останат без транспорт в края на месеца заради драстично намалена държавна помощ за превоз в труднодостъпни и планински райони, съобщава бТВ.
Най-голям е проблемът в община Малко Търново, която е и една от най-бедните у нас.
Превозвачът Румен Христов, който има договор с общината, сподели, че работи на загуба. „Средствата, които държавата отделя, са крайно недостатъчни. При това положение ние не можем да продължим да работим след края на февруари. От миналата седмица обслужваме направлението с автобуси и екипажи от Бургас, което води до още повече разходи и загубата се увеличава“, добави той.
Само във Флагман.бг: Десетки села в Бургаско остават изолирани, превозвачи от четири общини готови да се оттеглят
„За съжаление, със скромния бюджет няма как да дофинансираме транспорта. Търсим всякакви варианти, надявам се, че ще бъдем чути и този проблем ще остане в миналото”, коментира кметът на Малко Търново Илиян Янчев.
„Всички сме в безизходица, защото не зависи от нас как да оправим нещата. Написахме писма до министърът на икономиката, на транспорта, до областният управител. Всички са запознати с проблема“, добави градоначалникът.
„Имаме 2 пъти в седмицата сутринта и вечерта микробус, с който ходим до Малко Търново и от там имаме връзка до Бургас, но сега спират линиите, затова сме дошли да протестираме”, обясни жена от Стоилово.
Селото е на около 80 км от Бургас. Автобус от там до областния град обаче няма. Транспорт има 2 пъти в седмицата до общинския център Малко Търново. До дни обаче може да спре и той.
„Трябва да молим някой да ни закара до Малко Търново и оттам да хванем автобус за Бургас“, споделя жената.
Хората са категорични, че нямат алтернатива на транспорта.
„Кой да търсим? Малко хора живеят тук“, добавя тя.
Подобни са проблемите и на хората от Звездец. В 8 часа микробусът за Малко Търново е все препълнен. Това е първият и единствен курс за сутринта. Повечето пътници обаче ползват превоза само до близките до Бургас села, защото е директен.
До селото, на 65 километра от Бургас, транспорт има три пъти в седмицата.
Въпреки че е пенсионерка медицинската сестра Иванка Атанасова продължава да работи в болницата в Малко Търново. Качва се на автобуса от село Звездец
Пред камерата на бТВ Иванка сподели, че всеки път закъснява с поне час за работа заради проблемите с транспорта.
В Стоилово пък живеят едни от превозвачите, обслужвали доскоро района.
Христо Янакиев сподели, че синът му заминава утре да работи в чужбина и това е една от причините маршрутката му да стои в селото като паметник.
„Отказахме се, защото повече не можем да издържаме. Парите се топят. Разбирам хората, че ще им е трудно без маршрутка, но разходите са големи“, сподели Янакиев.
Най-автентично сред селата в Странджа със съхранената си архитектура, Бръшлян привлича туристи целогодишно.
„Като идват гостите, обаждат се, знаят кога тръгват маршрутките и 2-3 дена тук има къде да преспят, обикалят района. А сега не мога да си представя как ще бъде! За мен това е абсолютен геноцид”, каза Сийка Янкова от Дружество за развитие на село Бръшлян.
„Анализът през последните три години показва, че с всяка следваща година средно намаляването на субсидията за транспорт е с около 3000 лв. на година”, изчисли Деян Йотов от дирекция „Финанси и бюджет” към община Малко Търново.
Решение търсят и в областната управа. Сезирано е и Сдружението на общините, което на общо събрание следващата седмица ще направи анализ за мащаба на проблема.
бат Ви Боко шъ упраи раотата БУХАХАХАХАХ