Как Facebook иска да предотврати най-лошото - да стане платен
За пръв път 34-годишният Марк Зукърбърг не пише тези думи към своите последователи във Facebook. Досега мрежата на Цукерберг бе първият избор на рупор, но миналата седмица той реши, че иска да достигне до друга целева група: читателите на американския вестник Wall Street Journal.
Зукърбърг се опитва да защити своя бизнес модел: свободен достъп до мрежата срещу потребителски данни за реклама, пише investor.bg
След скандалната за Facebook 2018 г. изискванията за регулиране стават все по-силни. Зукърбърг иска да предотврати най-лошото за своята 40-милиардна група: продажбите биха могли да се сринат заради ограниченията за достъп.
Въпреки това Марк не пише нищо ново в своята колонка. Главният изпълнителен директор влиза в ролята на оправомощен и визионер: милиарди хора намират Facebook за полезен; в компанията са създали услуги, които са популярни и необходими ежедневно. „Вярвам, че всеки трябва да има глас", продължава той. Следователно свободният достъп до мрежата е от решаващо значение.
Зукърбърг остава неясен за това колко данни съхранява Facebook за потребителите си. Скандалите около руската манипулация на изборите в САЩ, злоупотребата с данни от Cambridge Analytica и мащабният достъп до потребителски данни от избрани партньорски компании не се крие. Той просто пише „че най-важните принципи около данните са прозрачност, избор и контрол". Потребителите трябва да могат ясно да решат как ще се използва тяхната информация. „Ние вярваме, че решение, което затвърждава тези принципи в интернет, ще бъде добро за всички", продължава той.
Зукърбърг иска да сигнализира готовност за партньорство на политиците и в същото време да предотврати разрушаването на бизнеса си.
По същото време топ мениджърът на Facebook Шерил Сандберг бе в Давос със същата мисия. По време на Световния икономически форум тя заяви, че в момента правилата за интернет се пренаписват. Но „забраната на нашия бизнес фундаментално ще навреди на много хора по света". Ако Facebook бъде принудена да изисква абонаментна такса от потребителите, вместо да печели пари от реклама, значително по-малко хора биха могли да използват социалната мрежа, смята тя.
В изблик на рядка самокритика за Facebook, тя поясни: „Не предвидихме всички рискове от свързването на толкова много хора". Но компанията имала интегрирани опции, които ще дадат на потребителите по-голям контрол върху тяхната лична информация. „Ние правим нещо“ - това е общото послание.
Но името ѝ пострада, след като New York Times съобщи, че Сандберг е предизвикала кампания срещу критика на Facebook и милиардер Джордж Сорос. Тя отрича да знае за това. И в Давос не остави никакво съмнение, че ще продължи да заема позицията си на главен оперативен директор. „Мисля, че имам работа за вършене“.
Тя държи и на Марк като главен изпълнителен директор, както предаде Bloomberg, като се противопостави на негова оставка – за каквато настояват някои акционери.
Така Зукъбрърг продължава да държи контрола над концерна, който създаде преди 15 години. Единствената заплаха за него може да дойде именно от политиците. Затова и засилената комуникация не е никак случайна.