Началото на една ера: Изкуствен интелект "смаза" най-добрите играчи на Starcraft 2 и доказа първенството си (ВИДЕО)
АлфаСтар е играч на Starcraft 2 – най-популярната стратегическа игра в реално време, която през години не еднократно е получавала неименованието „Шахът на компютърните игри“, „Най-сложната игра в света“ и др. За разлика от другите играчи обаче, АлфаСтар всъщност не е човек – то(й) е серия от паралелни компютърни изчисления, които на базата на зададени първоначални критерии е обучен в продължение на няколко месеца да играе Starcraft 2.
Резултатът е меко казано смайващ. За двата месеца игра компютърът успява да натрупа опит, равняващ се на 240 години! Това са 2 102 400 часа или близо 6 307 200 игри.
До тук нищо ново, биха казали стотици хора, които обаче не са запознати с механиките на въпросната компютърна игра. Тя изисква на първо място мислене, планиране и дългосрочна стратегия. Необоходимо е играчът да знае през цялото време какво прави противника му, а стратегиите се изграждат на базата на натрупаната информация и то динамично. Казано по-опростено – в рамките на секунда се взимат няколко решения и се извършват поне 6 или 7 действия, което прави Starcraft 2 и предшественика му Starcraft: Broodwar буквално най-сложните PC игри правени досега. На трето и определено не последно място – всеки играч трябва да управлява както армия, така и заводи за производството на нова армия. Паралелно. А всяка единица на бойното поле е самостоятелна и подлежи на контрол от него. Именно този контрол в повечето сблъсъци между професионални играчи (които междувпрочем в Корея получават годишни заплати от порядъка на 50 до 100 хил. долара) е решаващият фактор.
Та така. Защо АлфаСтар е по-различен от другите компютри, които в последните години съумяха да победят най-големите гросмайстори на шах и Го? Защото вместо да мисли само с ходове напред, изкуственият интелект тук трябва да борави с огромен набор от други различни фактори – Къде се намират единиците ми на картата? Колко единици има противникът? Моята армия по-голяма ли е или по-малка? Ако е по-малка, мога ли все пак с управлението си върху единиците да победя? И така нататък.
Резултатът от 10 победи след 11 игри е смайващ и показателен. Мнозина професионални играчи очакваха това да се случи в следващите 10, може би 15 години, но не и в ранната 2019 г. Тук става въпрос за компютър, които показва убедително, че е по-добър от най-добрите представители на човешката раса.
„Това, което машината прави е невероятно. Не сме виждали подобна игра и е съвсем възможно скоро подобрени версии на този изкуствен интелект да са лидери в създаването на нови стратегии. Може би дори на най-високо ниво в Южна Корея треньорите ще бъдат заменени от тези устройства“, коментира Даниел “Artosis” Стемкоски – дългогодишен коментатор на играта.
Какво обаче значи всичко това за бъдещето? Значи, че технологиите се развиват много по-бързо от очакваното. Че изкуственият интелект е нещо, което в близкото бъдеще ще става все по-успешно в дори и най-трудните сфери от човешкото познание. А това би довело до преждевременно осъществяване на визията за света на футуриста Рей Курцвайл, който смята, че до 2040 г. ще достигнем до т.нар. „технологична сингулярност“ – момент в модерната еволюция, в който машините стават толкова умни, че изпреварват общия капацитет на разум на всички хора на планетата взети заедно и започват да се развиват на стъпки от по 2. Ако правилото на футуриста се окаже вярно и в действителност коефициентът „умност“ на изкуствения интелект се умножава на всяка година с по 2, то има и проста сметка, която ще ви шокира. Ако приемем, че днес изкуственият интелект е на ниво 1, то колко пъти трябва да умножим по 2, за да достигнем до 1 милион?
Отговорът е в бял текст ТУК → 1х2х2х2х2х2х2х2х2х2х2х2х2х2х2х2х2х2х2х2х2=1048576 или иначе казано след само 20 години изкуственият интелект ще е повече от 1 млн. пъти по умен от днес
6
Коментара по темата
6.
Тракийски
29.01.2019 12:35:53
Поздрави. Една интересна новина.
5.
това не е интересно
29.01.2019 11:20:39
според Planetary Science Letters е въщможно пръста "донесена" от американските астронафти от луната да има земен произход
4.
ДъртКрафт!
28.01.2019 23:38:03
Най-великата игра, сегашните келеши не знаят кво да играят. СтарКрафт беше истината. Това е игра в която не можеш да бъдеш безгрешен/перфектен, дори най-добрите прогеймъри допускат стотици грешки в развоя на една игра! Нормално изкуственият интелект рано или късно да надвие човека. Няма друга игра, която да изисква толкова механична сила и бързина
3.
млякото от горно езерово
28.01.2019 23:06:03
приместих го в другия крачол
2.
ПАчо Белия
28.01.2019 22:46:30
show me the money
1.
Маняк
28.01.2019 22:37:06
pochvam da gotvq kus kus sas kartofi v tigan na baven ogun v mikrovulnova