Ах, този клет Facebook! Акциите продължават срива си
Непрекъснатите скандали около Facebook струват скъпо на Марк Зукърбърг и вложителите. Акциите на социалната мрежа потънаха в сряда, тъй като притесненията за способността на компанията да защити потребителските данни предизвикаха съдебно дело, критика в Конгреса на САЩ и разследване на New York Times за това как тя е споделяла данни с други компании.
Акциите на най-големия оператор на социални медии в света се сринаха със 7,25% до 136,43 долара за акция, което е най-голямото дневно понижение от юли насам, като спадът за годината достигна около 24%. Инвеститорите са загрижени за възможността за засилване на правните и регулаторните усложнения по отношение на политиките за използване на данни, които са притеснили много клиенти и биха могли да доведат до значителни санкции и разходи, предава Bloomberg.
По-специално, фирмата от Силициевата долина привлече глобално внимание, откакто разкри по-рано през тази година, че онлайн тест на трета компания, разпространяван във Facebook, е събрал информация за 87 милиона потребители по целия свят и е продал данните на британската консултантска фирма Cambridge Analytica.
Главният прокурор на Вашингтон, окръг Колумбия, Карл Расин заяви, че столицата на страната ще съди Facebook, обвинявайки я в заблуждаване на потребителите, защото е знаела за инцидента две години, преди той да бъде разкрит.
Освен това той твърди, че Facebook е въвела в заблуда потребителите, като е позволила на няколко производители на приложения, които нарича партньори, „да заменят настройките за поверителност на потребителите на Facebook и да получават достъп до тяхната информация без тяхното знание или съгласие".
Расин твърди, че Facebook нарушава закона за защита на потребителите в района, като подвежда потребителите по отношение на сигурността на данните, тъй като не следи правилно как приложенията на трети страни използват данни. Това затруднява потребителите да контролират настройките за данни за приложенията и да не разкриват нарушението на Cambridge Analytica на потребителите за повече от две години.
По специално в делото става дума за 852 потребители на Facebook в града, които са инсталирали и играли игра. След това приложението е събирало лична информация от 340 000 души, които са били техни приятели в социалната платформа, а данните са били продадени на Cambridge Analytica, се казва в иска.
Facebook каза в свое изявление: „Преглеждаме съдебния икс и очакваме с нетърпение да продължим дискусиите си с адвокатите в Окръг Колумбия и други места".
New York Times съобщи във вторник за нови подробности за скандала с потребителските данни, които са останали на разположение на такива партньори години, след като са били изключени функциите за това. Вестникът позовава информацията си на свои източници в компанията и вътрешни нейни документи. В тях е описано, че Facebook има специални отделни споразумения с IT гиганти, които им дават достъп до повече данни. Така например търсачката Bing на Microsoft е получила достъп до списъка с имената на "приятелите" на потребителите в социалната мрежа. Amazon също е можела да взима имена на потребители от списъци с приятели, както и Sony.
Освен това компании като Netflix и Spotify са получили достъп до личните съобщения на потребителите, а Yahoo е имала достъп до потока от публикации на приятелите на даден потребител. Според документите споразуменията са били с различна продължителност, като последните от тях са били прекратени едва през лятото на тази година. С подобни привилегии са се ползвали още Apple, Yandex и дори Централната банка на Канада. Apple е имала достъп до телефонните номера и задачите в календарите на потребителите. Вестникът казва, че дори самият той е имал подобен достъп чрез свое мобилно приложение, което макар спряно през 2011 г. оставило достъп на изданието до списъците с приятели на потребителите.
Повечето компании, които са коментирали темата, твърдят, че дори не са знаели достъп до колко много информация са имали. Това твърдят например Apple и Yandex, като казват, че няма данни техни услуги или приложения да са се възползвали от привилегиите.
Facebook потвърди разкритията в публикация в блога си, но заяви, че не е открила доказателства за нарушения от страна на тези партньори.
Добави Коментар