Имаме коли – ще плащаме! 13-годишните – с 20% отстъпка в данъка
За по-новите, които имат еврокатегория, има намаление на данъка. Остъпката може да стигне и до 60%, ако превозното средство е с Евро 6.
През миналата седмица парламентът отхвърли ветото на президента Румен Радев върху текстове в данъчните закони и те вече влизат в сила.
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
2 млн. бракми на пътя – данъкът им скача! Къде да ги денем?
Скок! Две трети от колите у нас – с 30% по-висок данък от догодина
По-високи данъци за камиони и стари мотори, скокът - до 133%
Горанов отваря дискусия за данъка за колите "втора ръка"
За колите има промяна при изчисляването на данъка. Освен по мощността и годината на производство, както е в момента, ще се добавя и екокомпонент. Нова е и скалата за възрастта на автомобилите.
За най-старите - тези над 20 г., бе гласувано да се облагат с коефициент 1,1. Това означава, че получената сума ще се вдигне с 10%. В момента за превозни средства над 14 г. няма увеличение, пише "24 часа".
За стари, но мощни коли, с двигатели например от 300 конски сили, увеличението ще е най-голямо и данъкът може да се вдигне почти двойно.
Допълнително увеличение ще има и заради екоданъка. При него е записано, че за коли, които нямат еврокатегория или са с Евро 1 и Евро 2, налогът, получен от мощността и възрастта, може да се увеличи с още от 10 до 40%. На практика това засяга всички коли, които са над 22 г., тъй като те са с въпросните еврокатегории.
Така се оказва, че Opel Corsa от 1987 година с мощност 45kW ще плаща вместо досегашните 12,20 лева - 18,50.
Собственик на Volkswagen 3 от 1993 година пък ще трябва да извади около 13 лева отгоре за колата си, чиито данък ще стигне 40 лева.
Съвсем различно стоят нещата при по-мощните коли. Например Audi A8 от 1995 година, което в момента е с данък от 377 лева, ще има увеличение от почти 190 лева в налога.
Всички общини в България стоят твърдо зад промяната на данъчната ставка и увеличението на налога за цапащите коли. Това заявиха наскоро от Националното сдружение на общините (НСОРБ).
Според изчисленията на НСОРБ онези, които карат най-старите коли, няма да бъдат засегнати сериозно.
"Гласуваното изменение на данъка цели не да събира повече пари в общините, а той да се определя според това дали един автомобил замърсява повече, или по-малко околната среда", обясни шефката на бюджетната комисия Менда Стоянова. Тя поясни, че увеличение ще има само за много старите коли, които нямат екологична категория и които повече замърсяват.
Според екоминистъра Нено Димов противопоставянето на социалното и здравословното е недопустимо, защото здравето и животът на хората са неща, които трудно биха могли да бъдат оценени.
Увеличаването на данъка за по-старите автомобили е с много премерени стъпки, а целта е промяна в мисленето, твърди Димов.
Той подчерта, че увеличение с 20-30% се изразява в 10-15 лева, но това е само една от всички стъпки за по-чист въздух.
Добави Коментар