Експерт: Инцидентът с дерайлиралия влак е можело да бъде предотвратен (ВИДЕО)
Инцидентът с влака в Кресненското дефиле е можело да бъде предотвратен чрез няколко вида превантивни мерки. Това каза в „Тази сутрин” по бТВ Веселин Киров от Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт.
Вчера министърът на транспорта Росен Желязков заяви, че инцидентът е класически случай на форсмажор с непреодолима сила.
Въпреки непреодолимите природни сили, има механизми, разработени точно с цел предотвратяване на подобни случаи, каза Киров.
Според него намаляването на разходите в държавната железница е довело до съкращаването на броя на кантонерите – служители, които са с ниски заплати, но ролята им е основна за функционирането на железниците. Именно кантонерите са тези, които оглеждат участъците от линията за потенциални рискове. Преди 30 години на места като Кресненското дефиле, откъдето минава жп линията, са поставяни и постройки с денонощно дежурещ кантонер.
От Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт са внесли официално запитване за това какъв е броят на работещите кантонери към днешна дата.
„Нашата информация е, че количеството хора е толкова малко, че на един кантонер се пада на ден да измине десетки километри линия, което е физически невъзможно”, коментира експертът.
Другият механизъм за предотвратяване на инциденти е поставянето на сигнална система на всеки 1000 метра от линията. Релсовите вериги се разделят на по-малки части, което позволява навременното сигнализиране на влака, чийто спирачен път е по-дълъг. На мястото, където е станал инцидентът, сигналният участък е 9 километра.
„В случая мисля, че е станало следното – влакът е тръгнал на зелен сигнал и докато се е движил, е паднала тази скала. Това е станало и затова машинистът не е могъл да реагира”, анализира експертът.
От организацията на Киров се опасяват, че подобни инциденти ще зачестят след построяването на магистрала „Струма”, която ще минава точно по разпуканите скали над жп линията.