Топзастрахователи: Прогнозата за 1000 лв. „Гражданска отговорност” изобщо не е спекулация, а е грозната реалност
Ключови думи:
Гражданска отговорност, Светла Несторова, Богдан Милчев, Асоциация на българските застрахователи, Бойко Борисов, ГЕРБ, Менда Стоянова, застраховки, застрахователи, Институт за пътна безопасност, Стоян Чаталбашев
Застрахователният бранш е в паника след решението на лидера на ГЕРБ и премиер Бойко Борисов да спре внесените на второ четене промени в Кодекса за застраховането.
Поправките официално са предложени от шефката на бюджетната комисия Менда Стоянова от ГЕРБ и предвиждат лимити при изплащането на обезщетения при пътни инциденти. Вчера обаче от партията съобщиха, че Борисов разпоредил на парламентарната група да не ги гласува, докато не се проведе широк обществен дебат.
Членове на Управителния съвет на Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ) днес дадоха пресконференция в БТА-София.
Председателят на АБЗ Светла Несторова обяви за застраховката „Гражданска отговорност”: „Независимо какво ви говорят по медиите предполагаеми неправителствени организации, зад които стоят небезизвестни адвокатски кантори, разчетената нова цена заплашва да достигне 1000 лева, т.е. да надхвърли трикратно - увеличение на застраховката такава, каквато я знаем в момента. Всички знаете, че цената плавно расте нагоре. В момента средната цена е 330 лева. 1000 лева са една добра прогноза за това, което се случва.”
Несторова коментира още: „Знам, че всички в пресата се опитват да кажат, че това са спекулации; че видите ли тези цифри са много по-малки, но за да застанем днес тук пред вас… Спомняте ли си някога в историята на Асоциацията да отправим такова послание? За да застанем днес тук пред вас, това е защото това изобщо не са спекулации, а грозната реалност, пред която на първо място ние сме изправени.”
От АБЗ посочиха, че лимитите в обезщетенията били европейска практика.
Те припомниха, че проблемът се е отключил след тълкувателно решение на Върховния касационен съд (ВКС) отпреди няколко месеца. Според него, кръгът на обезщетяваните лица, свързани със загинали след катастрофи, се разширява.
Светла Несторова обясни, че застрахователите нямат нужда от непосилна „Гражданска отговорност” и следва да се вземат мерки. В противен случай скокът на цената бил неизбежен.
Нужно било политическо решение.
„От десет години Асоциацията на българските застрахователи иска две неща от органите си, от изпълнителната си власт, от регулаторите си, от обществото – "Бонус-Малус", за да има социална справедливост; и методика за изплащане на обезщетения, за да се приключи с произвола, който много малка група хора всъщност упражняват върху пазара на застрахованите лица и нас. Надяваме се тази криза в момента да доведе до чуване най-накрая на тези две наши послания”, заяви Несторова.
Тя определи тълкувателното решение на ВКС, което е създало кризисната ситуация, като „непремерено”.
Светла Несторова даде подкрепа за предложението на Менда Стоянова. То било формално внесено от депутатката, но било резултат от работата на различни институции като Министерството на финансите, Министерството на труда и социалната политика, на експерти и т.н.
Застрахователите искат лимита върху обезщетенията да важи до приемане на съответната методика. Според Несторова, управляващите дали заявка тя да е готова до 6 месеца, което било амбициозно.
От АБЗ обвиниха девет адвокатски кантори, които злоупотребявали при защитата на потърпевши от катастрофи, но не ги назоваха поименно въпреки настояванията на репортери.
На пресконференцията имаше представител на сдружението Институт за пътна безопасност (ИПБ), както и адвокат, които опонираха на застрахователите.
Богдан Милчев от ИПБ ги обвини в действия „през задния вход”, тъй като те дали пресконференцията не преди да бъдат внесени поправките от Менда Стоянова, а след това. Милчев попита какво са направили за намаляване на жертвите на пътя, които у нас били два пъти повече от тези в Европа.
Адвокат Стоян Чаталбашев коментира язвително, че днес разбрал, че е лош. Той се обърна към АБЗ: „Може ли да кажете, че решението на ВКС е плод на европейска директива от 2012 г.? ВКС нищо лошо не е направило. Просто е приложило една европейска директива, която трябваше много отдавна да бъде в нашето законодателство. А това, че някой не си е направил труда да го въведе в нашето законодателство, е проблем на този, който не го е направил. Има и решения на Европейския съд, които казват, че лимити на обезщетенията не могат да бъдат въвеждани. Аз ги нося тука. Ще ги дам на журналисти, които проявят интерес. И не знам защо прехвърляте проблема върху ВКС и върху адвокатите.”
Светла Несторова заяви, че повече няма да коментира, като каза: „Според мен те играчите станаха ясни. Няма повече какво да си кажем. Оставям на вас да го отразите.”
17
Коментара по темата
17.
Били в паника горките
06.11.2018 11:14:18
Вдигай мизата за рушвети и лобизъм!
16.
Мпс
05.11.2018 22:12:19
Върховна наглост е да оценяш нечий живот, че и колкото половин нова кола. А лимити за имуществени вреди ще има ли или там може да се плаше и 100хил. Измамници !
15.
кирчо
05.11.2018 20:51:16
Не бойте се ,другари. Ще си регистрираме колите в Румъния. Там е 200 лева и така ще си остане.Хората там не са корумпирани като тукашните баш !!
14.
До 4 ри
05.11.2018 20:18:16
Никога повече не се опитвай да смяташ наум. Математиката не ти си.к. бъркаш нулите....
13.
Аз няма да гласувам за ГЕРБ
05.11.2018 19:48:33
А Вие драги съграждани ,спите ли?
12.
Ne SA NAQDAHA
05.11.2018 19:36:14
NE SA NAKRADAHA......pak za GERB da GLASUVATE....mnogo sa brutalni ve4e ne se izdurja.....DOKOGA 6te gi turpim tiq reketiori...
11.
До 7
05.11.2018 19:31:30
Така е в Англия и колкото по опитен шофьор си и с по-малко нарушения плащаш и по-малка застраховка, но в България, трябва да платим за всички застрахователни измами солидарно, които са извършват от самите застрахователи, защото "застрахователи" в България са бивши мутри легализирали рекетьорския си бизнес, преди рекитириха само по-заможни сега напрао законно си рекитират целия народ. Ама така ще е, защото народа е робски и търпи.
10.
Да
05.11.2018 19:27:01
Със закон ни задължиха да пълним частни дружества..застрахователни.водни.енергийни.пенсиони ...идват и здравни.
Защо ми е ГО...като съм виновен ще платя аз .
Щом съда определя все му е едно кой плаща.
Мафия...узаконена.
Защо ми е ГО...като съм виновен ще платя аз .
Щом съда определя все му е едно кой плаща.
Мафия...узаконена.
9.
Извод
05.11.2018 18:59:28
Който не плаща е най- добре, нищо не взима ,но и нищо не дава! Интересно ще бъде ако всички спрем да плащаме граждански ,винетки ,монетни и всякакви глупости дали госпожата ще е на работа с 12 к заплата или ще духа супата ,подли мошенници
8.
Az
05.11.2018 18:30:46
Тази на снимката, ако така ми държи пишок, много моля, не става за духнье!
7.
Незнам
05.11.2018 18:06:15
Живея в Англи, карам Тойота Корола 2004,застраховката ми е 310£,до година ще ми е 280£,на какво основание в БГ ще са по 500£ и на горе
6.
Симеон
05.11.2018 15:53:44
На ББ не му ли стана ясно, че не разбира от всичко. Сега какво е наумил с тези си действия? Иска цената на гражданската да граничи с тази на автомобилите на много хора ли?
5.
до матриала под № 4
05.11.2018 15:49:38
Имаш желязна странджанска аритметика - един коч - две мъде ,
сто коча - двеста мъде.
сто коча - двеста мъде.
4.
Ибрикчия
05.11.2018 15:34:38
3 млн автомобила по 330 лв са 10 млрд, 800 убити по 100 000 обезщетение са 80 млн. Печалба от 9 млрд добре ли е
3.
Az
05.11.2018 15:28:53
Изроди алчни..... в ада да горите
2.
Smith
05.11.2018 15:25:39
Вместо да работят по намаляване на катастрофите с жертви и съответно до намаляване на претенциите към застрахователите, политиците отново се опитват да ограничат плащането на компенсации за пострадалите, в угода на застрахователите, които хайде да не се лъжем, са бивши МУТРИ.
1.
иван
05.11.2018 15:08:42
Грозната истина е че аалчността ще ни затрие