Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Всеки трети от шофьорите у нас - санкциониран поне веднъж през последната година

Ключови думи:
Българските шофьори имат висока оценка за себе си (национален SDIndex – 89.6/100) и тя често ги кара да действат самоуверено и да не забелязват реални опасности на пътя. Това показват актуалните данни и анализ от заключителния доклад от изследователския проект “Индекс за безопасно шофиране/ Save Drive Index”. Данните бяха представени във вторник в рамките на специално събитие в „София Хотел Балкан“.

По българските пътища има 2,8 млн. шофьори на възраст 18-75 г., управляващи леки и лекотоварни автомобили. От тях 2,4 млн. са активни – изминават над 2 000 км годишно и са шофирали в последните 12 месеца. Полът и възрастта са сред основните демографски признаци, които предопределят различията в стиловете на шофиране и в управляваните автомобили, затова е важно да се отбележи, че съотношението между мъже и жени в групата на активните водачи е 2:1, т.е. 1,6 млн. мъже към 0,8 млн. жени. Шофьорите като цяло са разпределени почти по равно във възрастовите групи от 18 до 75 г. с лек превес на хората между 30 и 39 г. и 40 и 49 г.

Всеки трети от шофьорите у нас (общо над 847 хил. души) е бил санкциониран поне веднъж през последните 12 месеца. Най-често срещаните нарушения са две – превишаване на скоростта и неправилно спиране/паркиране. Склонността към нарушаване на правилата зависи от характеристиките на водача – както личностни, така и свързани с автомобила и опита в шофирането. Данните от проучването показват, че в някои групи има много по-голям дял нарушители и съответно – санкционирани, отколкото в останалите. Най-общо това са лица с високо самочувствие, висок социален и материален статус, с голям годишен пробег, управляващи мощни автомобили.  По-често в групата на нарушителите попадат и хора с трудно социално взаимодействие, недобросъвестни и/или емоционално нестабилни.

Водачите с индекс за безопасно шофиране под 74 (133 хил. души, 6% от всички активни водачи) са с високорисково поведение и следователно – с най-голям риск да попаднат в тежко пътно-транспортно произшествие. Това се дължи на факта, че те допускат и трите основни грешки, характерни за българските шофьори – агресивно шофиране, ниска концентрация и пренебрегване на ограниченията за скорост. Агресивното шофиране обаче е характеристиката, която се отнася за тях в най-голяма степен. Водачите в тази група са мъже и жени на различни възрасти, което позволява да се твърди, че рисковото поведение на пътя не зависи от демографските характеристики. Поведението зависи от спецификите на автомобила, стажа, годишния пробег на водачите, от психологическите им особености, от познатата културна среда. Тези водачи смятат, че рисковото шофиране е характерно за България и затова е необходимо да шофират по този начин.

В доклада са включени данни и от онлайн версията на изследването – SDIndex Quiz. За периода от стартирането на онлайн проучването – на 02.07.2018 г., до 30.09.2018 г. онлайн анкетата е попълнена от над 22 000 души, което прави SDIndex Quiz най-мащабното проучване за оценка на поведението на пътя, провеждано някога у нас. От всички попълнили анкетата 11 137 лица са отговорили на всички въпроси, вкл. са посочили и социално-демографска информация. Проучването е напълно анонимно и е осъществено при стриктно спазване на изискванията на Регламента за защитата на личните данни.

Нискорисковите водачи (над 1,4 млн. души, 60% от всички активни водачи) са с SDIndex над 90, т.е. над средния за страната. Според отговорите им в DBQ те реагират по-скоро правилно и рядко попадат в рисковани ситуации. Лицата с SDIndex над средния за страната са с равни дялове сред мъжете и жените шофьори. Преобладават във възрастовите групи над 50 години, както и сред хората с основно и по-ниско образование, сред лицата с по-ниски доходи, живеещите в селата и шофиращите автомобили с по-ниска мощност.

Петте най-често срещани отклонения (грешки) в поведението на пътя сред българските водачи са: неволно движение с по-висока от разрешената скорост (71% казват, че им се е случвало поне веднъж в последната година); неправилно планиране на маршрута и попадане в задръстване (56%); рязко натискане на спирачките за избягване на сблъсък, защото водачът е забелязал късно, че превозното средство отпред е намалило скоростта (55%); неволно шофиране на дълги светлини, докато не присветнат отсреща (54%); паркиране на неразрешено място с риск от глоба (53%).

Тези натрупвания показват три основни проблема в поведението на водачите – пренебрегване на ограниченията за скорост, ниска концентрация и склонност към умишлено нарушаване на правилата за движение по пътищата. Тези три категории отклонения са изведени и чрез факторен анализ, като с най-голяма обяснителна стойност за поведението на шофьорите у нас е ниската концентрация, следвана от агресията и превишаването на скоростта.
3
Коментара по темата
3.
Ханко Брат
01.11.2018 07:40:34
от днес - акция Зима
2.
Старшината на ротата
31.10.2018 19:00:08
От няколко дни са като глутница гладни вълци. Явно пак са ги изкарали да посъберат някой лев. Все пак новите джипарки трябва да се избиват
1.
гражданин
31.10.2018 10:57:13
Санкционират за глупости и за да пълнят хазната,а жертвите на пътя все са си толкова !
  Добави Коментар
Предложение за брак на концерт в Бургас Кметът Димитър Николов пожела на бъдещите младоженци здраве и любов Запалиха спяща жена в метрото на Ню Йорк  Жертвата е починала на място
Над 6500 лева събраха на благотворителен базар в Несебър Негови организатори и инициатори са доброволците от БМЧК и учениците от ученическия съвет Задържаха мъж, заплашвал да извърши нападение на коледен базар в Бремерхафен Полицията е успяла бързо да идентифицира мъжа, след като е получила сигнала за видеото в социалната мрежа TikTok 
“Джингъл белс” с гайда по родопски Изпълнението е на девинския гайдар Емил Чолаков Вучич обижда опозиционните лидери, били магарета и педофили В Сърбия ври и кипи
Лоша новина за Украйна! Изход за войниците няма Въоръжените сили на Киев нямат резерви, демобилизацията е невъзможна Вижте кой има имен ден! Почитаме велик българин Празнуват Бисер, Бисера, Бисерка, Бистра и Наум
Светът е изправен пред глобална катастрофа, питейната вода намалява Bъпpeĸи чe Зeмятa e пoĸpитa cъc 70 % вoдa, caмo 1% oт нeя e гoднa зa пиeнe Забраниха на Роби Уилямс да се състезава за "Оскар" Крал ли е култовият музикант, питат се почитателите на седмото изкуство
Доналд Тръмп с удар по ЛГБТ, обеща да спре „транссексуалния делириум“ Ще сложа край на сексуалното осакатяване на деца и ще изключа транссексуалните от армията и от училищата, закани се той ЦРУ се меси във войната в Украйна Очаква се обаче Бърнс да се оттегли от поста шеф на ЦРУ след встъпването в длъжност на новоизбрания американски президент Доналд Тръмп