Бургаски старши капитан далечно плаване обяви: Форматът на Морското училище е изчерпан, нужна е сериозна промяна
„Това е и масовата практика в последните години от младежи, които желаят да тръгнат по този път. Форматът на Морското училище в сегашния му вид е изчерпан. Трябва да се помисли за нещо ново. Трябва да се почерпи опит от първите морски нации в света, за да има успех и развитие средният ешалон морски кадри”, обясни пилот Каваков
Какво се случва с тези млади и нахъсани момчета, след като завършат Морското училище в Бургас е въпросът, който задава той. Според кап. Каваков има вариант обучението има да се съкрати и кадрите да се превърнат в конкурентноспособни на европейските.
„Истината е, че повечето спират с обучението си след завършване на Морското училище. И тези амбициозни момчета, които по една или друга причина не са могли да влязат във висшето училище, а и по-голямата част не го правят по финансови причини, защото трябва да работят и да вадят пари, в един момент имат ограничение. Ако пожелаят да се представят на изпит, за да се преквалифицират и да преминат към по-висше ниво, система им казва, че трябва висше техническо образование. Трябва им някакво, каквото и да е, за да могат с още два-три изпита да приравнят и продължат към висшия офицерски състав”, коментира парадоксът с обучението на морските кадри у нас пилотът с дългогодишен стаж от Бургас.
От думите му става ясно, че в съседна Румъния имат различен модел на обучение след средното морско образование. На територията на страната действа филиал на световноизвестен университет и там обучават кадрите си именно по негови утвърдени програми.
„Моделът е година и половина учат и още толкова им се осигурява трудов стаж, за да се доквалифицират. И ето ви го готовия висш морски офицер”, коментира Благовест Каваков.
Това е начинът да се спестят време и средства на младите хора и да бъдат превърнати в обучени и абсолютно готови за морското дело кадри, категоричен е той.
„Това е пътят да се мине границата отвъд ПГМКР „Свети Никола” - Бургас. Заплащането на кадрите, които излизат от Морското в града е около 1000 евро, т.е ниско. И нашите момчета като намерят някоя по-тежка работа, каквито са нефтените платформи с по-високо заплащане започват да работят, дават всичко от себе си и здравето си дори. Докато един офицер, бил той и начинаещ, започва от 1500-2000 евро. На по-късен етап възнаграждението му става от 3000 до 5000 евро. При танкеристите се стига до 10 000 - 15 000 евро. И разликата между един български и един германски капитан в заплащането е минимална”, обясни Благовест Каваков.
Той е категоричен, че нашето морско образование е от най-добрите. От България излизат отлично квалифицираните кадри, споделя потомственият капитан, но процесът е твърде е бавен и вече не е конкурентен на чуждите модели, които обучават младежите за много по-кратък срок.
„Не сме интересни, защото сме твърде малко. Ситуацията е като с българското вино. Сериозен голям търговец от външния пазар не се интересува от него, защото ако утре получим заявка от такъв няма как да достави толкова продукцията. Същото е и с морския бранш. С едно добро лоби и добре направена програма за обучение нещата могат много бързо да се развият в правилната посока”, допълни той.
26
Коментара по темата
26.
Радо
01.03.2022 02:15:41
Това звание капитан далечно плаване е пълна простотия.Аз съм бил моторист 20 г.Аз не съм ли плавал на далечно плаване?Значи трябва да има и моторист или рулеви далечно плаване.Ами готвача?Само капитана е плавал те не са.Който са били моряци те знаят.
25.
Чефата
17.10.2018 10:38:49
Страдам истински,като чета коментарите...ВИЕ, “стари морски кадри” показахте истинското лице на българина!Ще ви върна в един стар постулат “Българина не прави секс на плажа,защото ще се намери винаги някой,който ще му даде акъл,как да го направи по-добре!”
Таа такова, нека се върна към селския манталитет и начин на изказване за да ме разберете по-очетливо...”Кои бяхте вие анонимни хейтъри,че успяхте да изразите това “профисионално мнение”,кой какъв капитан е?!
Призива ми към вас “морски кучета” е да лаетеее с пълно гърло,осъзнавайки че единственото което остава е “тътена от егото ви”
Таа такова, нека се върна към селския манталитет и начин на изказване за да ме разберете по-очетливо...”Кои бяхте вие анонимни хейтъри,че успяхте да изразите това “профисионално мнение”,кой какъв капитан е?!
Призива ми към вас “морски кучета” е да лаетеее с пълно гърло,осъзнавайки че единственото което остава е “тътена от егото ви”
24.
Коко
15.10.2018 15:06:28
Няма го океански риболов НЯМА и УЧИЛИЩЕ.Сега са само цигани.Перфектни моряшки.Немогат ни ДА четат ни да пишат.6b
23.
Боцмана
15.10.2018 09:08:14
До...17... механици и ел.механици-от морско училище Варна...от рибарското в Бургас-рулеви,мотористи...накратсо-среден персонал,както по надолу е уточнено,че се изучава и с курс за няколко месеца!
22.
Горски
14.10.2018 16:26:29
до 11 и 18...поне изречете правилно фамилията ХЕЙТЪРЧЕТА...а 18-ти да си погледне клавиатурата че май я кара в стил ПИЯНА ТОЯГА...ако не може...да отива да се ПЕНСИОНУРА...
21.
До 19
14.10.2018 16:06:36
Гоче, а предлагането какво е за да има търсене ? С Филипински заплати за европейци дали ще стане?
20.
Стария морски вълк
14.10.2018 15:59:39
Някога правехме добри пари от мореклък, сега фирмите правят пари от моряците.
Затова и младите не искат да чуят за кораби, млади колеги които още плават блъскат 12ч. На ден 6-7$ на час ,а фирмите да им взимат 3.
Както някой спомена по-долу
Това не е професия, това вече е наказание!
Затова и младите не искат да чуят за кораби, млади колеги които още плават блъскат 12ч. На ден 6-7$ на час ,а фирмите да им взимат 3.
Както някой спомена по-долу
Това не е професия, това вече е наказание!
19.
Гочо
14.10.2018 15:56:56
Проблема е ,че пазара А моряци в БГ е много стеснен. Няма търсене. От там идват всички проблеми.
18.
Георги
14.10.2018 15:22:49
Какъв капитан е тоэи Кабаков...връэкар пилот в Бургас...да отиде някой да ги провери какви капитани са пилоти...връэкари,баща се пенсионура-наэначават сина...и тоэи дава идеи...Палячо
17.
Бгс
14.10.2018 13:49:13
Прав си, но това училище подготвя кадри за този риболов. Как иначе да функционира тази система. Нали трябва екипаж: рулеви, механици, ел. механици. Имаше и кадри пряко свързани с риболова, но да се нарече рибарско училище не е правилно.
16.
Петър
14.10.2018 13:46:35
Твърденията не са коректни. С курс може да станеш само моторист или рулеви и да си останеш такъв. С диплома от техникума можеш да станеш механик помощник. Истината е, че безхаберието на отговорните за образованието в Бургас остави доста време един директор да го ползва без да се грижи , а сега друг да го довърши. Просто безхаберие, липса на реакция от (липсващата) бургаска морска общественост.
15.
Боцмана
14.10.2018 13:28:00
Завършилите "морско" училище за ми преведат...ССУМОР
14.
Боцмана
14.10.2018 12:11:54
В Бургас училището беше за риболов!
13.
Лоцмана до боцмана
14.10.2018 11:55:29
Абе боцмане какво според теб значи военни рибари,да не би да ловят мини от втората световна?Айде по-сериозно.Навсякъде по-света единствено офицерския/командния/състав на кораба,вкл.главните механици се обучават във висши училища.Но това е условно 1/4,1/5 от екипажа.Останалите според теб къде се обучават?
12.
Бургазлия
14.10.2018 11:48:00
Аз, когато бях ученик в Морското влизаха тези с нисък успех, които не успяваха да влязат другаде - бандитчета и бабаити. Училището изобщо не беше от реномираните в Бургас.
11.
MASTER
14.10.2018 11:45:19
Благовест Кабаков никога не е бил капитан , стигна до старши помощник във Валиант и стана пилот със връзките на баща си . Какъв е той че да дава тези интервюта . Флагман да си проверява по-добре информаторите
10.
Магелан
14.10.2018 11:20:46
Докато индивиди като Петър Апостолов ви крадат над 30%от заплатите, моряци и морско няма да видите!!!
9.
Sc9
14.10.2018 09:35:59
ДИК София ами да го преместят в Враца. Там има повече морски кадри ШМАТАРОЦИ толкова не се намери един кадърен да направи нещо за морските кадри.
8.
Sc9
14.10.2018 09:29:31
В Бургас нямало морско училище прос Гагауз.
7.
Геша
14.10.2018 08:41:17
Напълно прав е човекът. На мен ми трябваха 28 години след завършването за да стана вахтен помощник. Измислените правила на софийския ДИК ни осакати.
6.
До 2
14.10.2018 08:22:56
По коментара Ви веднага си проличава че сте от Варна.В коментара Ви няма нищо вярно.
5.
Горски
14.10.2018 08:22:30
Чувал съм за СТАРШИ помощник капитан...чувал съм за КАПИТАН ДАЛЕЧНО ПЛАВАНЕ...ама за те такова СТАРШИ КАПИТАН ДАЛЕЧНО ПЛАВАНЕ сефте научавам.Какво ли още може да измисли ФЛАГМАН?
4.
Морски
14.10.2018 00:45:32
Жечков,как се чустваш като разсипник на морското училище в Бургас?
3.
Morski
14.10.2018 00:24:35
Боцмане, никога не съм наричал това училище ,,гимназия,, защото завърших корабоводене - морско, цивилен профил, наред с паралелки Корабни Машини и механизми , Ел обзавеждане на кораба, Управление флота, Хладилна техника. И единствената му разлика с Варненското е че е средно образование. Това си беше морско училище, със страхотни преподаватели и материална база.
2.
Боцмана
13.10.2018 23:30:10
Моите извинения...Но в Бургас никога не е имало морско училище! Тук учиха за риболов(военни рибари) Морско училище е в Варна!
1.
Morski
13.10.2018 23:13:41
До сега не съм пътувал с кадърен румънски моряк. Целта на едно морско образование е не само да предостави материята но и да осигури адекватна практика по време на обучението , защото самото естество на нашата професия се усвоява само на море. Един моряк с завършен курс и качил се на кораб не само, че не е компетентен а и не конкурентен в очите на работодател. След завършването ни на Морско Училище - Бургас, много от съучениците ми започнаха работа по корабите. Кое друго средно образование дава възможност за реализация след завършването му и на такова добро заплащане. Същите хора все още плават и са вече старши помощници и главни механици. С това образование и необходимата практика вече е възможно взимане на степен КДП и главен механик. В България има много кадърни и работливи моряци но чуждите компании все още гледат на нас с едно на ум. Кадри има много, но за хубави позиции е борба заради националността им.
Германски капитан никога не е получавал и няма да получи възнаграждение , колкото колегата му Българин. Разликата в заплатите е голяма. Форматът на морско училище беше перфектен, а форматът на Румъния е такъв че дори и Nautical Institute вдигна ръце от тях заради фалшивите им кусове и уронване на престижа на института.
Германски капитан никога не е получавал и няма да получи възнаграждение , колкото колегата му Българин. Разликата в заплатите е голяма. Форматът на морско училище беше перфектен, а форматът на Румъния е такъв че дори и Nautical Institute вдигна ръце от тях заради фалшивите им кусове и уронване на престижа на института.