Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Прогноза: Идват десетилетия на бедствия, а инфраструктурата ни не е готова

Темата за климатичните промени и пътната безопасност е основен акцент на международната конференция в Несебър. Доклад изнесе инж.Ванина Попова от УАСГ (на снимката)
Ключови думи: Инж.Ванина Попова, XI Национална конференция по транспортна инфраструктура с международно участие, проф.Николай Михайлов, Несебър, УАСГ
Все по-интензивни валежи ни очакват в следващите няколко десетилетия. Заради това е необходимо да се предприемат кардинални мерки, които да направят пътната инфраструктура далеч по-сигурна.

Това препоръча д-р инж.Ванина Попова по време на XI Национална конференция по транспортна инфраструктура с международно участие, която се провежда в последните два дни в Несебър. Основната тема на форума, организиран от катедра „Пътища и транспортни съоръжение” на УАСГ, е безопасността.

Ръководителят на катедрата проф.д.ик.н. инж.Николай Михайлов съобщи притеснителната тенденция, че по-голяма част от българските пътища са проектирани по стандартите отпреди няколко десетилетия. Тогава средногодишните норми на валежите бяха 100 литра на кв.м, а сега са 1500 литра на кв.м., което създава сериозни проблеми по отводняването на пътната инфраструктура, нарушава целостта й и води до преждевременното й амортизиране.

„Средногодишните разходи за възстановяване на транспортната инфраструктура, вследствие на природни бедствия е между 115 до 130 млн.лева. В тази сума не са включени загубите, които търпи бизнеса от затваряне на пътищата, както и най-неприятната част – съсипването на човешките съдби, имущество и поминък”, маркира в началото на презентацията си инж.Ванина Попова. 

„В следващите няколко десетилетия се очаква затопляне до 4 градуса, засушавания, по-малко валежи, но с по-честа екстремност, както и увеличаване на скоростта на вятъра, което ще доведе по-чести потопи, порои и бедствия. Притеснителна е и тенденцията за значително увеличаване на UV лъчите, което пряко засяга амортизацията на пътните настилки”, подчерта инж.Попова.

Тя отбеляза, че съвсем доскоро пътища се изграждаха по старата наредба, която изобщо не е актуална за настоящото хилядолетие – време на динамични метеорологични условия, които инфраструктурата трябва да понесе.

Обсъждат революционни промени в пътното строителство на международна конференция в Несебър

Заради затоплянето на времето занапред ще е нужно да се правят по-чести ремонти от първоначално предвидените. Трябва усилено да се работи по укрепването на свлачищата и изчистването на отводнителните системи, препоръча инж.Попова.

За справяне с проблема със снегонавяванията е нужно изграждане на специфични съоръжения. Една от опциите е т.нар. зелени пояси, които пилотно се изпробваха на АМ Тракия между Айтос и Карнобат. В най-проблемните участъци на АМ Хемус, там, където минава Розата на ветровете, е заложена направата на подобни зелени мрежи.

В пътната инфраструктура трябва да се въвеждат нови технологии, но на първо място - да се актуализира нормативната база, за да се адаптира новото строителство и съществуваща инфраструктура. Необходимо е да се направи оценка на риска и да се подчертаят важните пътища, за да се предприемат още отсега превантивни мерки”, каза още инж. Ванина Попова.

Използвайки добрите световни практики тя препоръча да се заложи на строителство с полимер-модифициран битум, фракции с висока устойчивост на полиране, за да се повиши сцеплението, добри технологии на влагането на износващите пластове, материали с високо качество и разбира се регулярно поддържане – почистване на банкети, скатове и самата отводнителна система.

На конференцията бе презентиран и иновативен продукт - асфалт, който топи снега и пази от заледявания. 





8
Коментара по темата
8.
анонимен
12.10.2018 17:38:39
Няма нужда от революционни промени в строителството, само трябва държавата да започне да представя читави и съобразени с реалността технически задания, а не такива, които са изработвани за миналия век. Също така държавата трябва да промени начина, по който възлага поръчки. За да не се случват повече трагедии като тази в Своге.
7.
Asd
12.10.2018 17:31:02
Вие първо познайте времето за утре, че тогава прогнозирайте за 10години напред, хора без работа....
6.
Кухи лейки
12.10.2018 15:49:26
Ако сте проектирали пътища за средногодишна норми на валежите от 100 литра на кв.м сте за затвора.
Ние живеем в Европа, а не в Сахара...
Да не искате да кажете, че сложили норма от 4-5 леки валежа на природата за година?

Преди 30г също не е валяло по-малко, така че препратки към миналото не се приемат
5.
Кочината
12.10.2018 15:21:18
Попова да мълчиш. Боеко в светилище. Както лилито каза, кво искате ваа, да вали сняг и магистралата да е цяла. Ай сектир недоволен лош матрял. Изядохте резерва на боеко
4.
Hari
12.10.2018 15:13:56
Управляващите продължават да ни закопават!
3.
Колежка
12.10.2018 15:09:00
Скоро световни учени обявиха увеличение на температурата до 2030г. С 1,5градуса. Смешно звучи сега лекцията след като пътищата вече ги км построиха. А знаете ли причините за някои валежи. Вие какви норми предлагате като няма изследвания за нас.
2.
Така де
12.10.2018 13:52:57
Бързо партия ГРОБ да изтегли 100 милиарда кредит и да започне да раздава на своите хора, че тежки десетилетия идвали с проливни дъждове. Всички Гробари на слънчев Дубай, Марбея, Канарите, докато тъпите българи ги вали проливния дъжд
1.
1
12.10.2018 13:51:19
Тая конференция от ТРЕЙС ГРУП ли е финансирана?
  Добави Коментар
Не правете секс на дивана, защото... Лекар предупреди за сериозни рискове Пазете се от токсични приятели, които могат да съсипят връзката ви Неподходящи изказвания за връзката или партньора ви е първият червен флаг
4-те зодии, които имат ангелски души Ето кои са те  Тези вкусни лодки с месо ще ви станат любимо ястие Всеки знае рецептата
Банята изглежда мръсна и небрежна: премахнете тези неща от нея Вижте кои са те и подрете банята си  Иска да се върне при бившия си Русата Златка опитвала да затопли отношенията си с Благо Джизъса
Вместо 13 заплата у нас много работодатели са раздали за празниците бонуси, тематични подаръци и коледни партита Финaнсoвите кoледни бoнуси сa в гoлям диaпaзoн в зaвисимoст oт зaемaнaтa длъжнoст и видa нa кoмпaниятa - от 200 до 750 лв.  Смесете кисело мляко, брашно и захар на равни части и направете тази сочна торта с неустоим крем Вкусът е впечатляващ, презентацията - още повече
Методът 3-6-9 издава има и бъдеще връзката ви Три стъпки тестват колко здрави са любовните ви отношения... Закупуването на жилище става все по-трудно с тези промени в закона Строителите ще калкулират в цената на имота новия данък, обясни адвокат
Хвали се, че навремето е скъсвал Преслава от се*с Петя, както е истинско й име,  първо бе танцьорка във видеоклиповете на Милко Калайджиев, а след това той я превърна в Преслава, която познаваме днес  Започна скоростен ремонт на ГКПП "Кулата" заради Шенген Целта е с разширение да се направят по две пътни ленти във всяка посока преди пункта