Прогноза: Идват десетилетия на бедствия, а инфраструктурата ни не е готова
Ключови думи:
Инж.Ванина Попова, XI Национална конференция по транспортна инфраструктура с международно участие, проф.Николай Михайлов, Несебър, УАСГ
Все по-интензивни валежи ни очакват в следващите няколко десетилетия. Заради това е необходимо да се предприемат кардинални мерки, които да направят пътната инфраструктура далеч по-сигурна.Това препоръча д-р инж.Ванина Попова по време на XI Национална конференция по транспортна инфраструктура с международно участие, която се провежда в последните два дни в Несебър. Основната тема на форума, организиран от катедра „Пътища и транспортни съоръжение” на УАСГ, е безопасността.
Ръководителят на катедрата проф.д.ик.н. инж.Николай Михайлов съобщи притеснителната тенденция, че по-голяма част от българските пътища са проектирани по стандартите отпреди няколко десетилетия. Тогава средногодишните норми на валежите бяха 100 литра на кв.м, а сега са 1500 литра на кв.м., което създава сериозни проблеми по отводняването на пътната инфраструктура, нарушава целостта й и води до преждевременното й амортизиране.
„Средногодишните разходи за възстановяване на транспортната инфраструктура, вследствие на природни бедствия е между 115 до 130 млн.лева. В тази сума не са включени загубите, които търпи бизнеса от затваряне на пътищата, както и най-неприятната част – съсипването на човешките съдби, имущество и поминък”, маркира в началото на презентацията си инж.Ванина Попова.
„В следващите няколко десетилетия се очаква затопляне до 4 градуса, засушавания, по-малко валежи, но с по-честа екстремност, както и увеличаване на скоростта на вятъра, което ще доведе по-чести потопи, порои и бедствия. Притеснителна е и тенденцията за значително увеличаване на UV лъчите, което пряко засяга амортизацията на пътните настилки”, подчерта инж.Попова.
Тя отбеляза, че съвсем доскоро пътища се изграждаха по старата наредба, която изобщо не е актуална за настоящото хилядолетие – време на динамични метеорологични условия, които инфраструктурата трябва да понесе.
Обсъждат революционни промени в пътното строителство на международна конференция в Несебър
Заради затоплянето на времето занапред ще е нужно да се правят по-чести ремонти от първоначално предвидените. Трябва усилено да се работи по укрепването на свлачищата и изчистването на отводнителните системи, препоръча инж.Попова.
За справяне с проблема със снегонавяванията е нужно изграждане на специфични съоръжения. Една от опциите е т.нар. зелени пояси, които пилотно се изпробваха на АМ Тракия между Айтос и Карнобат. В най-проблемните участъци на АМ Хемус, там, където минава Розата на ветровете, е заложена направата на подобни зелени мрежи.
„В пътната инфраструктура трябва да се въвеждат нови технологии, но на първо място - да се актуализира нормативната база, за да се адаптира новото строителство и съществуваща инфраструктура. Необходимо е да се направи оценка на риска и да се подчертаят важните пътища, за да се предприемат още отсега превантивни мерки”, каза още инж. Ванина Попова.
Използвайки добрите световни практики тя препоръча да се заложи на строителство с полимер-модифициран битум, фракции с висока устойчивост на полиране, за да се повиши сцеплението, добри технологии на влагането на износващите пластове, материали с високо качество и разбира се регулярно поддържане – почистване на банкети, скатове и самата отводнителна система.
На конференцията бе презентиран и иновативен продукт - асфалт, който топи снега и пази от заледявания.
8
Коментара по темата
8.
анонимен
12.10.2018 17:38:39
Няма нужда от революционни промени в строителството, само трябва държавата да започне да представя читави и съобразени с реалността технически задания, а не такива, които са изработвани за миналия век. Също така държавата трябва да промени начина, по който възлага поръчки. За да не се случват повече трагедии като тази в Своге.
7.
Asd
12.10.2018 17:31:02
Вие първо познайте времето за утре, че тогава прогнозирайте за 10години напред, хора без работа....
6.
Кухи лейки
12.10.2018 15:49:26
Ако сте проектирали пътища за средногодишна норми на валежите от 100 литра на кв.м сте за затвора.
Ние живеем в Европа, а не в Сахара...
Да не искате да кажете, че сложили норма от 4-5 леки валежа на природата за година?
Преди 30г също не е валяло по-малко, така че препратки към миналото не се приемат
Ние живеем в Европа, а не в Сахара...
Да не искате да кажете, че сложили норма от 4-5 леки валежа на природата за година?
Преди 30г също не е валяло по-малко, така че препратки към миналото не се приемат
5.
Кочината
12.10.2018 15:21:18
Попова да мълчиш. Боеко в светилище. Както лилито каза, кво искате ваа, да вали сняг и магистралата да е цяла. Ай сектир недоволен лош матрял. Изядохте резерва на боеко
4.
Hari
12.10.2018 15:13:56
Управляващите продължават да ни закопават!
3.
Колежка
12.10.2018 15:09:00
Скоро световни учени обявиха увеличение на температурата до 2030г. С 1,5градуса. Смешно звучи сега лекцията след като пътищата вече ги км построиха. А знаете ли причините за някои валежи. Вие какви норми предлагате като няма изследвания за нас.
2.
Така де
12.10.2018 13:52:57
Бързо партия ГРОБ да изтегли 100 милиарда кредит и да започне да раздава на своите хора, че тежки десетилетия идвали с проливни дъждове. Всички Гробари на слънчев Дубай, Марбея, Канарите, докато тъпите българи ги вали проливния дъжд
1.
1
12.10.2018 13:51:19
Тая конференция от ТРЕЙС ГРУП ли е финансирана?