Експерти в лют спор дали има смисъл от повишаването на данъка на колите и кой ще бъде най-прецакан
Тя даде и пример. Всеки сезон или веднъж на всеки две години трябва да си сменим летните гуми със зимни. Всяка такава смяна ни струва минимум 200 лева.
Една елементарна част от автомобил на 15 години струва 300 лева. Автомобилът е ангажимент и отговорност. Не трябва да говорим само за данъка. За да сме безопасни и екологични на пътя трябва да си поддържаме автомобила, каза тя. По-високи данъци за близо 3 милиона коли втора ръка през 2019 година
"Автомобилът е необходимост. Не съм съгласен много с тези сметки, защото между 23 и 32 лева, това е само на автомобили до 60 коня. Автомобили над 100 коня, които в България се смятат за лукс, увеличението ще е доста по-голямо. Според мен, Това увеличение на данъка е абсолютно ненужно", каза Христо Радков, председател на Българското обединение на шофьорите.
Вчера на тристранката са се събрали хора, които не плащат тези данъци, но те определят какви данъци да плащат хората, добави той. Това са данъци, срещу които ние трябва да видим нещо насреща. Виждаме, че задръстванията стават все по-големи, паркоместата намаляват. За какво плащаме тези данъци, каза още Радков.
Трябва да се стимулира закупуването на нови автомобили. Трябва да положим повече усилия да бъдем екологични, каза на свой ред председателят на СБА Емил Панчев. Но не трябва да забравяме старите автобуси и товарните автомобили, които са основни замърсители на въздуха, добави той. Това е начинът да променим автопарка, подкрепи го Цанева.
Формулата за изчисляване на данъка няма аналог в ЕС. Според нея, дори с корекцията, собственикът на по-стар автомобил ще плати по-малко, отколкото, когато автомобилът е по-нов. В цяла Европа колкото по-стар е автомобила, толкова по-голям данък се плаща, затова в Европа никой не държи стария си автомобил, каза още тя.
Според Радков, увеличението ще засегне най-много пенсионерите, които не ползват колите си често, тоест не замърсяват въздуха, но ще трябва да плащат новата такса. По думите му, пенсионерите с автомобили са над един милион, а доходите им варират между 250 и 450 лева. Експертите бяха единодушни, че по-високите данъци за старите коли няма да принудят хората да оставят автомобилите си.
Регистрираните леки коли през 2017 г. у нас са 3,4 млн. Това показват данните на Евростат. От тях 50% са автомобили на възраст над 20 години. 35% са произведени преди повече от 15 години. 10% са на възраст до 10 години. И едва 5% от колите са нови. Данъкът за автомобилите ще се определя както и досега – от мощността на превозното средство и екологичната оценка. Облекченията, които досега са ползвали всички собственици обаче, ще отпаднат за някой от тях.
Отстъпка в данъка ще има за автомобили със сертификат над "Евро 4" – това са колите, произведени след 2005 г. А собствениците на произведените по-рано вече ще плащат пълния размер на налога. Отпада облекчението и за автомобили с катализатор.
По първоначални изчисления, след приемането на промените, налогът за колите, които са над 15 години, ще е по-висок с близо 30%. А за автомобилите, които са със сертификат над "Евро 4", ще се плаща с около 20% по-нисък данък.
8
Коментара по темата
8.
Jimmywolf
09.10.2018 11:47:23
Експертите и гладните геЙберасти да си купуват костУми и парцели в ЦГГ! Отдавна си го просят!
7.
Ми дааа
09.10.2018 10:07:53
В малките насалени места данъка на всичките видове коли трябва да скочи ДВОЙНО!!!! Хората в малките градове трябва да се предвижват пеша, с колело, градски автобус!!! Стига с тия нагли и противни селяндури ходещи до магазина на 200 метра с колата!!!!:В големите градове трябва да скочи с 50%, за да ползват повечето градски транспорт, метро, колело, такси. За колите над 100 коня трябва да плащат троен данък!!!! Кви са тия коли по 200 и 500 коня - състезания в града ли ще правят????
6.
normalno mislesht
09.10.2018 09:56:59
Това е в правилната посока. Дано го приемат.
5.
bai stavri
09.10.2018 09:43:30
Защо не увиличат и на пенсионерите пенсиите според колко години е работил , колкото по - голям трудов стаж повече процента , e тогава ще могат да се плащат такива данаци
4.
Гумаджия
09.10.2018 09:37:58
200 лева....Тая тъпанарка къде си сменя гумите бе....Аз на пормоция ще и ги сменя за 40 лв. и една патка без пари ще и ударя даже
3.
уууу
09.10.2018 09:30:31
Докога ще търпиш тези управници Българино
2.
гражданин
09.10.2018 09:20:39
Даже е малко! Лошото е че ако ги направят много високи покрай блоковте ще с енапълни с паметници-скрапери които с години ще заемат паркоместа !
1.
123
09.10.2018 09:13:52
разбира се ,че ИМА нужда от нови по-високи данъци !!!
Защото българския народ е с Овчи мозък ,като на бройлер.
Българската Мафията има нужда от парички и ги Лепва от бройлерите.-и да кудкудякат и да кукуригат все таз.
Понеже бройлерите Нямат парички- тези нови по-високи данъци (рекет) ще го платят българите в чужбина,който ще пратят парички на бройлерите за да не станат на мезе в кланиците на Мафиотите (бирниците)
п.п.Интернет трафика се следи от цацата -новия химлер и милиционерите -новите гестаповци
Защото българския народ е с Овчи мозък ,като на бройлер.
Българската Мафията има нужда от парички и ги Лепва от бройлерите.-и да кудкудякат и да кукуригат все таз.
Понеже бройлерите Нямат парички- тези нови по-високи данъци (рекет) ще го платят българите в чужбина,който ще пратят парички на бройлерите за да не станат на мезе в кланиците на Мафиотите (бирниците)
п.п.Интернет трафика се следи от цацата -новия химлер и милиционерите -новите гестаповци