Ексдепутат от ГЕРБ: Грандкорупцията е в строителството - изпълнителят да командва проектанта е смърт за качеството
Ключови думи:
Методи Андреев, ГЕРБ, депутати, строителство инженеринг, пълен инженеринг, Тракия, корупция, архитекти, проектанти, УАСГ, КИИП, Съюз на архитектите в България
За преустановяване на порочните практики по отношение на пълния инженеринг се обявиха учени и специалисти в областта на инвестиционното проектиране. Във вторник те организираха и специална пресконференция по темата в БТА-София.
Потърсихме за коментар един от участниците в събитието – бившия депутат от ГЕРБ Методи Андреев, който е преподавател в Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ).
“Пълен инженеринг е такъв начин на управление на инвестиционния процес, при който строителят – този, който е спечелил обществената поръчка, ръководи всички останали участници в инвестиционния процес. Т.е. те са му подчинени, което е смърт за качеството на обектите и е опасно за гражданите“, обясни доц. д-р инж. Андреев.
Той казва, че от влизането ни в Европейския съюз у нас са разпределени 87 млрд. лева за обществени поръчки.
„От тях 85% са отишли в едва 3% от фирмите. От тези 3% фирми 90 на сто са строителните фирми. Т.е. онова, което вие казвате – корумпираност и т.н., фундаментът на тази грандкорупция са тези големи пари“, коментира Методи Андреев.
Според него у нас практиката с пълния инженеринг (или само инженеринг) е изключително изопачена.
Как е по света?
Първо се прави конкурс за проект. След това на база на проекта, който е в идейна фаза, се прави търг за строител.
„По този начин проектантът е независим от строителя – той си получава своя хонорар по друга сметка. Строителят вече стъпва като ценообразуване върху идейния проект, който е направил проектантът“, обяснява Андреев.
Така строителят не можел да нарежда на проектанта.
Ако се наложи допроектиране със специалисти от страна на строителя, каквото често се случва при големи обекти, това не можело да стане без разрешение на проектанта.
„При всички случаи, ако му разреши, трябва да стане под контрола на самия проектант. Във всички нормални държави проектантът е този, който контролира от начало докрай обекта“, казва Методи Андреев.
С подпис на проектанта се сдавал един обект за ползване.
„Без подписа на проектанта, на конструктора, на архитекта не може да стане тази работа. И винаги, когато стане недай си Боже нещо, първият, който привличат, е проектантът“, твърди преподавателят от УАСГ.
Той е категоричен, че пълният инжеренинг у нас се е превърнал в масова порочна практика, срещу която следва да се предприемат съответни мерки от политиците.
„Пълен инженеринг трябва да има само на уникални обекти. На пътищата какво им е уникалното? Няма нищо уникално. Какво уникално има примерно да строиш спортна зала? Нищо уникално няма“, казва Методи Андреев и роптае: „В България и тоалетна да правиш – пълен инженеринг!“
Бившият депутат дава пример с известен проблемен участък на магистрала „Тракия“, който е с некоректно подбрана основа, което било направено по решение на строителя.
„Забележете колко много се е влошило качеството на магистралата около Стара Загора. Там според мен вече трябва да направят ограничение на скоростта. Тя вече е опасна за скорост 140 км/ч. Там подскачаш на седалката“, казва Методи Андреев.
„Това нещо нямаше да се случи, ако нямаше пълен инженеринг. Т.е. ако консултантът беше независим, ако проектантът беше независим – тогава те нямаше да разрешат на строителя на своя глава да промени основен строителен материал, без те да направят съответните изследвания...“, добавя още Андреев.
Кога може да има инженеринг?
„Когато обектът е уникален. Какво значи уникален обект? Примерно в дадената държава няма технология, няма опит, няма познания за строителството на такъв тип съоръжения, сгради или строежи“, обяснява ексдепутатът.
Според него такъв е случаят с „Дунав мост 2“: „Там беше пълен инженеринг и с право, защото технологията, по която беше строен този мост, беше ноу-хау на една испанска фирма, която го проектира и после като главен изпълнител го строеше“.
За промени в правилата в сектора настояват от Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране (КИИП), както и от Съюза на архитектите в България.
9
Коментара по темата
9.
*********
12.09.2018 00:53:43
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.
8.
ГЕРБ поетесата Салатева
12.09.2018 00:01:29
Наи е добре от АСВАЛТ да се краде
и от Дьржавна баница/хазна да се ЯДЕ
вьв Барселона да се харчи пьлно милионерско портмоне
и да са реве
кат обвиняваш Орешарски и Станишев от БСПе
и от Дьржавна баница/хазна да се ЯДЕ
вьв Барселона да се харчи пьлно милионерско портмоне
и да са реве
кат обвиняваш Орешарски и Станишев от БСПе
7.
Така де
11.09.2018 22:56:31
Важното е, че ГРОБАРИТЕ се накрадоха и сега ще отидат да си накупят мега яхти в Кан
6.
НАП
11.09.2018 20:57:26
До: "как се прави"- пич, пиши неща които разбираш. Иначе у нас е пълно с мишки-тарикати които много ги разбират схемите.
5.
От кухнята
11.09.2018 20:20:00
Скед като изволниха всички строителни специалисти и на тяхно мясти назначиха верни а ГРОБ калинки, вие какво очаквате. Те нямат капацитета да менеджират процеса. За туй въведоха инжежеринга. Ма там който плаща, той поръчва музиката. Просто като фасул.
4.
Герб
11.09.2018 20:18:56
Мога ли да пръдна а! ! ?!
3.
А?
11.09.2018 19:51:54
А ГА ЯДЕ КЮФТЕТАТА НЕ РЕВА
2.
как се прави
11.09.2018 19:33:54
Обява за имот-700 евро,отчет пред данъчните при сделка-400.Една обикновена проверка на данъчните и край.Ама не се прави.Защо ли?
1.
Отркриите РАЗЛИКИТЕ
11.09.2018 19:27:25
снимка от саита Афера /рубрика СКАНДАЛНО/ на прясно асфалтиран ПЬТ от гербаджи вьв Варненския кв.Аспарухово дебелина кат филиика до пласта отсрани за сравнение поставена монета от 50 ст а пласта е ес половин монета по дебел по надалу са дадени снимки на ПЛАСТОВЕ Асвалт в ГЕРМАНИЯ ЦЯЛА ПЕДЯ иповече над 30 см ,следваща снимка ПЛАСТ асвалт в ТУРЦИЯ около25 см