Нанков: Мотиви за оставките е безсмислено да изтъкваме, защото имаме 17 загинали и 21 ранени (ВИДЕО)
Мотиви за оставките след трагедията край Своге е безсмислено да се изтъкват. Дори, ако съществува или няма вина в хора или институции, ние имаме 17 загинали, 21 тежко ранени, един съсипан човек – шофьора. Това каза в „Тази сутрин“ по бТВ регионалният министър в оставка Николай Нанков.
„За натиск не може да става дума. Това бе навременно и правилно решение. Още след катастрофата имахме готовност да подадем оставки. В петък премиерът ми я поиска и я подадох“, добави той.
Според него координацията, комуникацията и контролът на подопечните структури, като АПИ, е трябвало да бъде по-добра.
След катастрофата край Своге, оставки подадоха и министрите на вътрешните работи, и на транспорта.
По думите му за оставка на правителството не може да се говори, защото има конкретни ангажименти и правомощия в провеждането на политики на три ведомства и подчинените им структури. „В организационен план има какво да се подобри. Убеден съм, че кабинетът и правителството изпълнява по изключително категоричен начин управленската си програма и приоритетите си“, посочи Нанков.
Министърът добави, че е критичен в оценката на работата на АПИ и председателят й Дончо Атанасов. „Имало е пропуски, трябват по-кардинални действия в комуникацията. Запознах се с проектите, има спецификация, процедури за одобрение и контролиране. В строителството има няколко основни неща – проектиране, възлагане, етап на изпълнение и приемане на обекта и въвеждането в експлоатация. По пътя край Своге е имало движение две години по-рано преди акт 16”, посочи той.
Няма практика при приемането на пътя да се взима т.нар. „ядка” – част от пътното платно, за анализ. „Има документи от акредитирана лаборатория. Институтът за пътища и мостове дава предписания и рецепти и лабораторни анализи за всички пътища”, уточни той.
Варовик в пътя може да има само при участък с леко и средно движение, но не и за тежко, какъвто е случаят, каза Нанков. Той добави, че пътят край Своге е транзитен с тежкотоварен трафик от над 24 000 автомобила.
Гаранцията за отстраняването на дефектите по пътя е до декември месец тази година. Нанков добави, че за строителство на подобен тип обекти са вече увеличени гаранционните срокове. За магистрала например от пет, срокът става седем години.
„Не мога да твърдя, че има корупция в строителството. Обществената поръчка е по реда на Европейската банка за възстановяване и развитие. Неустойки не са плащани, не са искани. Искат се, ако има причини за удължаване на строителството”, каза още Николай Нанков.