Куп нарушения преди катастрофата край Своге: Висока скорост, зле ремонтиран участък, липса на технически преглед (допълнена)
Ключови думи:
Своге, Цацаров, Нанков, Московски, Агенция Пътна инфраструктура, Григор Григоров, Мобилус 5
Комбинация от няколко нарушения на правилата вероятно е причина за ужасната катастрофа с автобус край Своге в събота.
Към момента загиналите са 16, а ранените са 21, но някои са в тежко състояние, обяви здравният министър Кирил Ананиев на пресконференция в Министерския съвет, където се проведе извънредна междуинституционална среща.
Прокуратурата води разследването в три направления, като никое от тях не изключва другото. Това обясни главният прокурор Сотир Цацаров.
Водачът на автобуса е управлявал с 53 км/ч при ограничение от 40 км/ч. Дори и при въпросното ограничение сцеплението с пътя било лошо и били налице много катастрофи след ремонт на участъка, приключил през 2016 г.
За това било сигнализирано от представители на администрацията, но изпълнителят на ремонта не предприел мерки, макар че пътят все още бил в гаранция.
Друго нарушение е, че автобусът не минал редовен полугодишен технически преглед. Последният бил на 5 февруари т.г. До 5 август трябвало да бъде извършен още един, но това не се случило.
Автобусната фирма не е съобщила на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ за конкретния случаен превоз. По норма тя е длъжна да направи това предварително, като посочи съответни параметри на превоза.
Регионалният министър Николай Нанков изнесе данни за състоянието на участъка. През август 2011 г. била възложена рехабилитация на пътя по линия по специфична процедура с финансиране от Световната банка. На 27 декември 2016 г. след ремонта участъкът е въведен в експлоатация.
Сертифициран и паспортизиран е през февруари 2017 г.
„Всички експерти от административните структури, от институциите, от участниците в строителния процес са подписали протоколите без забележки, т.е. при отлично състояние според приемателните комисии на пътно-транспортните характеристики. Края на 2017 г. колегите от Пътна полиция, областната дирекция на полицията в София-област, сигнализират на Пътно управление за повишена честота на пътно-транспортни произшествия (ПТП) в някои от участъците и специално в участъка, в който се случи трагичният инцидент вчера – 54-и километър и 270-и метър. 21 януари 2018 г. колегите от Централно управление на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) са сигнализирани за зачестилите случаи на ПТП и на травматизъм в него участък, след което започнали конкретни действия колегите от АПИ. В този период – от март до 27 юли, пет пъти са уведомявали фирмата-изпълнител на обекта, във връзка с активизиране на гаранцията по отношение на гаранционните срокове и гаранцията за добро изпълнение, да отстрани посочените дефекти. Те не са само в участъка на ПТП-то, като говорим за компрометирани характеристики на износващия пътен слой и лошо сцепление с горния износен слой на асфалта – факт, който е констатиран от Института за пътища и мостове към АПИ в доклад от 28 юли т.г.“, разясни Николай Нанков.
Той повтори, че пет пъти е изискано от фирмата да вземе мерки за гаранционен ремонт.
„Не е стартирал подобен ремонт въпреки указания срок за приключване на тези ремонтни дейности по отношение на целия път, а именно – 15 август т.г.“, каза още министър Нанков.
Отделно от това, с участници на всички компетентни органи от АПИ, включително с участниците в строителния процес – представители на фирмата-строител и на строителния надзор, е бил съставен констативен протокол на 27 юли със същите препоръки и същите констатации и с краен срок за тяхното отстраняване 15 август.
„Протоколът междувпрочем не е подписан само от фирмата-изпълнител на обекта, която носи отговорността за качеството на изпълнение и за отстраняване на дефектите“, заяви Николай Нанков.
Главният прокурор Сотир Цацаров също изнесе данни за сигналите за компрометирания участък. Цацаров отказа да съобщи коя е фирмата-изпълнител с аргумента, че не е редно той да го прави.
Обвинител №1 изчете част от писмо на началника на Районно управление-Своге с дата 27 ноември 2017 г. В него се посочва следното: „От началото на 2017 г. в този участък са настъпили 6 броя регистрирани ПТП с един брой загинал и шест ранени лица. Въпреки въведеното ограничение за движение от 40 км/ч и съобразяване на водачите с това ограничение поради лошото сцепление с асфалтовото покритие водачите губят контрол над управляваните автомобили, навлизат в лентите за насрещно движение и реализират ПТП помежду си.“
Главният прокурор заяви, че разследването ще провери надлежно начина на ремонта на пътя, как той е бил приет и т.н.
Предстои изискване на цялата документация от Министерството на регионалното развитие и АПИ.
„Ако трябва да обобщя – предмет на разследване ще са действията на водача (до края на деня Окръжна прокуратура в София ще прецени дали да му бъде повдигнато обвинение); на второ място – превозвачът и неговите задължения, свързани с конкретния курс и техническото състояние на автобуса; и на трето, но в никакъв случай не на последно място – състоянието на асфалтовата настилка, начинът, по който тя е изпълнена, начинът, по който тя е приета. Нито едно от тези направления не изключва другото и ние не даваме каквато и да е приоритизация на едно от тези направления“, каза още Сотир Цацаров.
На пресконференцията данни изнесе и транспортният министър Ивайло Московски. Той обясни, че фирмата-превозвач „Мобилус 5“ е малка, с шест автобуса. Шофьори на превозните средства били самите собственици – двама души. Управителят на фирмата Григор Григоров карал катастрофиралия край Своге автобус. В момента той се лекува в болница.
Главният прокурор Цацаров разясни, че от направената проверка за алкохол и упойващи вещества е станало ясно, че шофьорът не е употребил такива. Григор Григоров бил шофьор с C-категория от 1977 г. Станал професионален водач с всички възможни категории през 1991 г.
Предстоят санкции за фирмата за това, че не е известила „Автомобилна администрация“ за случайния превоз, както и че е пропуснат техническият преглед, стана ясно от изявлението на транспортния министър Московски.
15
Коментара по темата
15.
Наивен
27.08.2018 17:51:24
Сега някой ще влезе ли в затвора или ще е срещу неизвестен извършител пак?
14.
Smith
27.08.2018 08:14:05
Шефът на Трейс е бивше ДС ченге и отявлен русофил. Как очаквате назначения от Москва Цацаров да го разследва? Ами те са от един отбор двамцата.
13.
Галин
27.08.2018 00:38:26
Тя е направена от Института за пътна безопасност, а становище е дадено на Регионалното министерство
Каква може да е причината за инцидента край Своге, при който се преобърна автобус, а 16 души загубиха живота си. Ранени са повече от 20 души, като на четирима от тях състоянието е тежко.
„Когато стане такава трагедия, не трябва да се бърза със заключенията и обвиненията. Има много неизвестни. Още в началото на август получихме множество сигнали от граждани за тази пътна отсечка, че е проблемна. 2016 г. тя е ремонтирана и са дадени десетки милиони лева”, обясни за NOVA Богдан Милчев от Института за пътна безопасност.
„Огледът на нашите експерти показа фрапиращи неща. Започнахме комуникация с Регионалното министерство и изпратихме становище до министъра с приложени снимки. Такива проблеми има по цялата страна”, каза още Милчев.
След тежкия инцидент е сформиран екип от Института за пътна безопасност с представител от Австралия с дрон. Ще се направи обследване не само на пътя, а и на цялата катастрофа.
„Ще излезем с независимо и безпристрастно разследване на цялата катастрофа и ще информираме медиите за това”, каза още Богдан Милчев.
„Когато на такъв тежък инцидент няма експерти, а има политически лица, които от няколко години се занимават с пътна безопасност между другото, тогава сме свидетели на такива парадокси”, на мнение е той.
„Видяхме, че тази мантинела е като някаква вафлена коричка. Най-вероятно тя просто е била поставена, за да може да бъде приет пътят. Пропускаме много важен факт, а именно, че пътят е част от една система и тя се нарича човек-път-автомобил. Неслучайно човекът е поставен на първо място, защото той е в състояние да покрие част или всички останали недостатъци, за да се избегне катастрофа”, коментира от своя страна Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите
Каква може да е причината за инцидента край Своге, при който се преобърна автобус, а 16 души загубиха живота си. Ранени са повече от 20 души, като на четирима от тях състоянието е тежко.
„Когато стане такава трагедия, не трябва да се бърза със заключенията и обвиненията. Има много неизвестни. Още в началото на август получихме множество сигнали от граждани за тази пътна отсечка, че е проблемна. 2016 г. тя е ремонтирана и са дадени десетки милиони лева”, обясни за NOVA Богдан Милчев от Института за пътна безопасност.
„Огледът на нашите експерти показа фрапиращи неща. Започнахме комуникация с Регионалното министерство и изпратихме становище до министъра с приложени снимки. Такива проблеми има по цялата страна”, каза още Милчев.
След тежкия инцидент е сформиран екип от Института за пътна безопасност с представител от Австралия с дрон. Ще се направи обследване не само на пътя, а и на цялата катастрофа.
„Ще излезем с независимо и безпристрастно разследване на цялата катастрофа и ще информираме медиите за това”, каза още Богдан Милчев.
„Когато на такъв тежък инцидент няма експерти, а има политически лица, които от няколко години се занимават с пътна безопасност между другото, тогава сме свидетели на такива парадокси”, на мнение е той.
„Видяхме, че тази мантинела е като някаква вафлена коричка. Най-вероятно тя просто е била поставена, за да може да бъде приет пътят. Пропускаме много важен факт, а именно, че пътят е част от една система и тя се нарича човек-път-автомобил. Неслучайно човекът е поставен на първо място, защото той е в състояние да покрие част или всички останали недостатъци, за да се избегне катастрофа”, коментира от своя страна Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите
12.
*********
27.08.2018 00:37:21
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.
11.
Besove
26.08.2018 19:45:39
За състоянието на пътя Отговорност носи собственика АПИ.
Само проверете за 2017-18г.дали са санкционирани поне за едно нарушение.
Контрола контрола го няма.
Виновни винаги водачите...не съобразени с пътните условия.
Новото робство дойде .Честито.
Само проверете за 2017-18г.дали са санкционирани поне за едно нарушение.
Контрола контрола го няма.
Виновни винаги водачите...не съобразени с пътните условия.
Новото робство дойде .Честито.
10.
МАРИН
26.08.2018 19:26:37
Какви мерки са предприети от АПИ срещу изпълнителя на ремонта? Има ли наложена санкция за некачествения ремонт или са останали само на ниво констатация и покани са отстраняване на дефектите?
9.
Gergi
26.08.2018 17:56:54
Тея двамцата на фотото - страха от Бога нямат ли ?!
А ... и Али Баба и 240 - сте му разбойника ?!
Що ли питам ?!
А ... и Али Баба и 240 - сте му разбойника ?!
Що ли питам ?!
8.
до 6
26.08.2018 17:47:53
мноу ясно фирмата извьршила некачествения ремонт е на ДПСактивист и кмет на Своге от ДПС/бивш губернатор на София/ ,как си представяш прасешката медия да разследва наи-верните си авери направо като филм с Том Круз Мисията Невьзожна;Разпад
7.
Gergi
26.08.2018 17:39:39
Тея двамцата на фотото - страха от Бога нямат ли ?!
А ... и Али Баба и 240 - сте му разбойника ?!
Що ли питам ?!
А ... и Али Баба и 240 - сте му разбойника ?!
Що ли питам ?!
6.
Сефте
26.08.2018 17:14:17
Ясно! Прасишките медии подготвят почвата шофьора да е виновен, нищо, че пътя е калпава работа и кражбите огромни!
5.
мислещ
26.08.2018 16:39:35
Съболезнования на близките на жертвите в тази адска катастрофа.
Защо , когато има проблем , има оправдания . Защо траур , ами не зловещи ,спешни мерки по казуса.
1. Има ремонт, маса пари а качество , кои контролира ? изпълнител, контрольор първо аут от този вид дейност и второ- санкция.
2. Да , имало ограничение 40 а се казва 53 км , все пак следва да има виновен .
3. Имало технически преглед , ама втори не , не се казало за курса , това е субективизъм, дали ако го имаше , имаме и катастрофата , пак ще има друго оправдание .
Жалко за загиналите , големият проблем е , че не си вземаме поука от една трагедия и така до втора а ви новен винаги ще се намери.
Защо , когато има проблем , има оправдания . Защо траур , ами не зловещи ,спешни мерки по казуса.
1. Има ремонт, маса пари а качество , кои контролира ? изпълнител, контрольор първо аут от този вид дейност и второ- санкция.
2. Да , имало ограничение 40 а се казва 53 км , все пак следва да има виновен .
3. Имало технически преглед , ама втори не , не се казало за курса , това е субективизъм, дали ако го имаше , имаме и катастрофата , пак ще има друго оправдание .
Жалко за загиналите , големият проблем е , че не си вземаме поука от една трагедия и така до втора а ви новен винаги ще се намери.
4.
страно
26.08.2018 16:33:51
Льжливите оффчарчета от ГРОБ ,сутринта в нета имаше снимка на тахографа заковал на 43 км/ч следобяд изведньж порасна над 50 км/ч до вечерта ше 80 км/ч .
Точно като ББ сутрин казва 1 на обяд 2ро вечер казва че нишо подобно вьобше не е давал интервю за медиите отрича
Точно като ББ сутрин казва 1 на обяд 2ро вечер казва че нишо подобно вьобше не е давал интервю за медиите отрича
3.
питанка
26.08.2018 16:28:58
А "мантинелата" монтирана след поредният бляскъв ремонт на ГЕРБ е била от макарони. Също като при катастрофата с автобуса на Тракия. Там липсваше изцяло мантинела а сега мантинелата изобщо не е задържала автобес движещ се с 50км./ч.. Ама Цоцаров е зает да разследва огромният инцидент с бащата на Президента при който пострадалият без да има право да се движи по пътя за малко да си обели коляното ! България е територия напусната от чувството за СПРАВЕДЛИВОСТ ! Бог да прости загиналите !
2.
Bmw 330 cip
26.08.2018 16:28:55
Asmo siakax patia s moiat bavarski zvyar. Biah pusnal mozikiti i praix ot peta treta a otsad aspoxa garme6i i katgo isprevarix sas zviarskost takmo po4na Fiki Djale Djale i biab zabrail baskasata nadota ikat gramna basa tos dapadjia sa opla6i isa prebi 6matkata tapa
1.
FREE BULGARIA
26.08.2018 16:21:04
Sustoto kato Union Ivkoni......