Велизар Шаламанов: Най-вероятно военният „Кугър” е летял на ниска височина заради възникнал проблем (ВИДЕО)
По думите му във всеки полет има планиране на мисия, съответни компютърни програми, особено при хеликоптерите, които отчитат релефа, инфраструктурата. Т.е. всяко нещо, което може да се случи по време на полета предварително е пробвано на земята, обясни той.
По-важния въпрос, според него, е, че ние продължаваме да имаме инциденти с авиацията, включително с човешки жертви, за година загубихме трима пилоти, два хеликоптера.
„Всичко това трябваше да го прочетем в годишния доклад по отбраната, но няма нищо по този въпрос. Основният ресурс – хората, е крайно подценяван, заплатите им са ниски, подготовката им е изключително недостатъчна, за да се поддържа сигурност и успех в техните мисии, и трето – няма никаква перспектива. Дори заделените над 2 млрд. през последните 10 - 15 г. за нова техника водят до това, че тази техника не се поддържа и стои на земята”, каза бившият военен министър и уточни, че ние нямаме национална програма за превъоръжаване, в която да има ясен срок и ясен финансов ресурс.
Всичко е много по-скъпо когато няма визия, няма програма, няма срокове и няма отговорности, допълни Шаламанов.
Той допълни, че огромна част от старшите и висшите офицери са пенсионери.
„Нашите мъже и жени в униформа са пенсионери, които получават и пенсии, и заплати няма млади хора, защото няма как млад човек, който е свикнал с айфони да отиде да работи на радиолокационна станция, която е на 50 г.”.