32-годишният Мартин Василев прави стотици хиляди долари с виртуозна шашма в YouTube
Анализът на тези данни между 2014 и 2017 г. показва, че повечето поръчки са завършени в рамките на няколко седмици, въпреки че тези, които искат над 1 млн. импресии, отнемат малко повече време. Осигуряването на големи обеми евтино и бързо често е знак за това, че дадена услуга не предлага истински гледания. Сред клиентите на Devumi.com попадат служители на RT - руската новинарска агенция, действаща като проводник на посланията на Кремъл за света; на „Ал Джазира инглиш", създател на филми за Americans for Prosperity, сътрудници на консервативни политически тинк танкове, отговорникът на видео отдела на „Ню Йорк поуст", множество музиканти и т.н. Гледанията на клиповете на музикантите в YouTube се използва като фактор за изчисляването на класациите на „Нилсън" и „Билборд хот 100". Друг пример е 78-годишната Джудит Опенхаймер, която плаща на Devumi 5000 долара, за да популяризира книгата си, която е публикувала самостоятелно. Целта й е да се създаде интерес, който да осигури медийно внимание, популяризация на книгата и в крайна сметка - договор с голямо издателство. Въпреки осигурените от компанията 58 хил. показвания продажбите така и не се увеличават, а до сделка с издателство не се стига въобще.
Междувременно борбата на YouTube с тази практика е ожесточена. Компанията използва специална система за следене на гледанията, която отчита къде има аномалии. И въпреки това все още се намират хора, които успяват да мамят системата. През 2013 г. проблемът е дори толкова сериозен, че близо половината от целия трафик в платформата е компютърно генериран. Сега това до известна степен е изчистено. Компанията не съобщава какъв брой гледания са блокирани на дневна база, но се казва, че компанията се старае да поддържа броя на фалшивите гледания да е около 1% от всички. И все пак. Бизнесът с продажба на популярност в социалните медии, и най-вече YouTube, остава солиден.
18 месеца е необходимото време на Мартин Василев, за да премине от ситуация, в която живее с баща си и се издържа чрез социални помощи, до такава, в която си купува собствено жилище и BMW 328i. До края на 2014 г. неговият уебсайт е на първата страница в резултатите от търсенето на Google за купуване на гледания в YouTube, а той самият изпълнява между 150 и 200 поръчки на ден, което му носи повече от 30,000 долара на месец. „Наистина не можех да повярвам, че човек е способен да изкара толкова пари онлайн", каза той. От неговия сайт поръчват 25 000 гледания - поръчка, която бе изпълнена само за ден. Василев отказва да назове клиентите си, но споделя, че голямата част от поръчките идват от различни маркетингови и пиар агенции. Самият той отказва да признае, че продава истинска аудитория. Това, което продава обаче, помага на други да натрупат популярност.
Фалшивите гледания изстрелват дадено видео напред в търсенията в YouTube, помагайки по този начин да се натрупат и реални потребители. Мнозина са обаче тези, които вярват, че действително си купуват аудитория, а не просто кухи импресии - включително журналисти като тези от RT и „Ал Джазира инглиш". Да не говорим за обикновени потребители, които се надяват, че видеото им в YouTube ще доведе до реални продажби на продукти, щом поръчат гледания от някой сайт. И макар самата компания да предупреждава за опасностите от фалшивите гледания, да обновява филтрите си и да следи за аномалии, хора продължават да субсидират с парите си и този полулегален бизнес с продажбата на популярност. А според Мартин Василев единственият начин това да спре е YouTube да махне като цяло брояча на гледания - нещо, което онлайн платформата не би направила в никакъв случай.
Добави Коментар