Вижте историята на кораба Мопанг, потънал преди век край Созопол (СНИМКИ)
Корабът е от типа WWI Sub boats, построен от Submarine Boat Company – корабостроителница в Ню Джърси, собственост на General Dynamics. “Мопанг” е създаден по специална програма, свързана с поръчката на 150 еднакви плавателни съдове с цел компенсиране на загубите по време на Първата световна война.
Пуснат е в експлоатация на 20 януари 1920 г. – преди близо век. Дълъг е 102 м, широк – 14 м. Задвижва се от 1 дизелов двигател с мощност 1500 конски сили и има 1 винт.
Вижте как изтича мазутът от потъналия кораб „Мопанг”, може да има повече от 100 тона (ВИДЕО)
Първоначалното име на кораба е Meeshawn, по-късно е преименуван на Pitsburg Bridge, като финалното му име преди да потъне става “Mopang”.
През февруари 1920 г. отплава на първия си курс – Нюарк-Флорида-Ню Орлийнс-Ротердам-Лондон.
Тук започва и интересното
Поради фалит на фирмата, която го обслужва, „Мопанг” е предаден на A.H. Bull&CО за служба в Черно море. Започва курс №53 от Ню Йорк на 1 април 1921 г., като доставя стоки за белогвардейските войски в Русия.
Над 100 тона мазут има в потъналия преди век американски кораб „Мопанг”, източват ги до есента (ВИДЕО)
На 1 юли същата година, пътувайки от Истанбул за Бургас, се натъква на мина от Първата световна война.
Тя поразява първи и втори трюм и е фатална за целостта на плавателния съд. Той потъва изключително бързо. За щастие няма жертви.
В момента „Мопанг” лежи на десния си борд на дълбочина между 24 и 32 метра. Възвишение от дъното – 7 метра. Основните повреди от взрива са в носовата част на кораба. Ясно различими са надстройките, части от комина и палубата. Свободен е достъпът до трюмовете и част от каютите.
Остатъци от товара са купчина обувки, сандъци с резервни части. Те са видими в трюмовете. На място е винта с диаметър около 3 метра и кърмовата лебедка. По протежение на корпуса се плъзга котвената верига, потъваща в наносите по дъното.
Вероятно котвата се е откачила в момента на потъването и се е намотала около кораба.
„Мопанг” се намира тук: 42°28.'04 N 27°41.'39 Е
11
Коментара по темата
11.
рибарче
20.08.2018 08:48:40
Мисля ,че трябва да се спре със споровете дали кораба се е движел с въглища или мазут,ВАЖНОТО Е че същия кораб лежи на дъното на Черно море в акавтория на Созопол и АКО НЕ СЕ ВЗЕМАТ НЕЗАБАВНО МЕРКИ ПО ИЗЧИСТВАНЕ НА ДЪННИ Я МАЗУТ ОТ ПОТЪНАЛИЯ КОРАБ ЩЕ НАСТЪПИ МОРСКА ЕКОКАТАСТРОФА !!!!!!
10.
Rogger
20.08.2018 01:38:20
Стояне - никакви тежки фракции на петрол не са се използвали за гориво - а само въглища. Накой по-долу спомена Admiralty Coal. В Wikipedia се посочва брой на екипажа 39 човека - и това е заради големия брой огняри. Плюс това в онези години - че и до късните 50 все още няма логистика за бункероване с мазут...Няма никакво съмнение, че корабът е на твърдо гориво.
9.
shipbuildinghistory
20.08.2018 01:15:15
90 824 219280 Meeshawn/Tenafly/Mopang US Shipping Board Cargo Ship 3,545 Jan-20 Mined and lost 1921
8.
Тука си е описано
20.08.2018 01:11:40
The Submarine Boat Company was a subsidiary of the Electric Boat Company, organized in April 1915 for the WWI merchant shipbuilding effort. Together with Merchant Shipbuilding, in Bristol PA, and American International Shipbuilding, in Hog Island PA, it was an assembly yard, up to 80% of each hull being prefabricated elsewhere. At its peak, it employed 25,000 people, second only to Hog Island. The company's 150-ship contract with the U.S. Shipping Board was cut short at 118, but they built the last 32 ships anyway, for a shipping company called Transmarine that they formed for the purpose: They then built 30 barges for Transmarine before closing in 1922. In the table below, it's amazing to note the number of times the names of these ships were changed while they were still under construction: what was that all about? The shipyard was located where the automobile terminal just south of the I-78 New Jersey Turnpike Extension is now.92 826 219337 Menemsha/Rock Island Bridge US Shipping Board Cargo Ship 3,545 Jan-20 In collision and wrecked 1920
7.
Стоян
19.08.2018 23:16:40
1. КОРАБЪТ НЕ Е НА ДИЗЕЛ, А НА КОТЕЛ С ПАРА, КАТО ЗА ГОРИВО СЕ ИЗПОЛЗВА ТЕЖКИ ФРАКЦИИ НА ПЕТРОЛА, МАЗУТ ПО ИЗЯЕСТЕН.
2. ПОДВОДНИЦИТЕ СА БИЛИ НА ДИЗЕЛ, ИМАЛО Е МОРСКИ СЪДОВЕ С ТАКИВА ДВИГАТЕЛИ.
3. ЗАИМОВ ДА ПРЕСТАНЕ ДА СЕ ПРАВИ НА МОРСКИ АРХЕОЛОГ И ДА СИ ХВАЩА ПЪТЯ ЗА БНТ В СОФИЯ ЧЕ ЕАКАНЦИЯТА ПРИКЛЮЧВА.
3. ДОСЕГА ВИДЯХ САМО ЕДИН ПРОФЕСУОНСЛЕН КОМЕНТАР ЗА ВЪЗМОЖНОСТИТЕ ЗА ЛИКВИДИРАНЕ НА РАЗЛИВА И СУМАТА Е 8 ЦИФРЕНА. ОПЕРАЦИЯТа Е ПО ВЪЗМОЖНОСТИТЕ НА ПРОФЕСИОНАЛНИ КОМПАНИИ ОТ ХОЛАНДИЯ, КОИТО НЕ СЕ ИНТЕРЕСУВАТ ОТ ЖУРНАЛИСТПЕСКИТЕ БУЛАМАЧИ НА ЗАИМОВ!
4. ПРОБЛЕМЪТ Е МАЛЪК И СЪС ЗАПОЧВАНЕ НА ЗИМНИТЕ БУРИ ЩЕ БЪДЕ БУКВАЛНО РАЗВОДНЕН.
5. ПО СЕРИОЗЕН ПРОБЛЕМ ЗА КОЙТО ЗАИМОВ МОЖЕ ДА ПИШЕ НЯКОЙ РЕД Е СЮЪРДЯЩОТО СМЕТИЩЕ КОЕТО ОСТАВЯТ ВСЯКА ГОДИНА В КРАЯ НА ЛЯТОТО НА КЪМПИНГ ГРАДИНА ТВ ХАЙ ЛАЙФА!!!
2. ПОДВОДНИЦИТЕ СА БИЛИ НА ДИЗЕЛ, ИМАЛО Е МОРСКИ СЪДОВЕ С ТАКИВА ДВИГАТЕЛИ.
3. ЗАИМОВ ДА ПРЕСТАНЕ ДА СЕ ПРАВИ НА МОРСКИ АРХЕОЛОГ И ДА СИ ХВАЩА ПЪТЯ ЗА БНТ В СОФИЯ ЧЕ ЕАКАНЦИЯТА ПРИКЛЮЧВА.
3. ДОСЕГА ВИДЯХ САМО ЕДИН ПРОФЕСУОНСЛЕН КОМЕНТАР ЗА ВЪЗМОЖНОСТИТЕ ЗА ЛИКВИДИРАНЕ НА РАЗЛИВА И СУМАТА Е 8 ЦИФРЕНА. ОПЕРАЦИЯТа Е ПО ВЪЗМОЖНОСТИТЕ НА ПРОФЕСИОНАЛНИ КОМПАНИИ ОТ ХОЛАНДИЯ, КОИТО НЕ СЕ ИНТЕРЕСУВАТ ОТ ЖУРНАЛИСТПЕСКИТЕ БУЛАМАЧИ НА ЗАИМОВ!
4. ПРОБЛЕМЪТ Е МАЛЪК И СЪС ЗАПОЧВАНЕ НА ЗИМНИТЕ БУРИ ЩЕ БЪДЕ БУКВАЛНО РАЗВОДНЕН.
5. ПО СЕРИОЗЕН ПРОБЛЕМ ЗА КОЙТО ЗАИМОВ МОЖЕ ДА ПИШЕ НЯКОЙ РЕД Е СЮЪРДЯЩОТО СМЕТИЩЕ КОЕТО ОСТАВЯТ ВСЯКА ГОДИНА В КРАЯ НА ЛЯТОТО НА КЪМПИНГ ГРАДИНА ТВ ХАЙ ЛАЙФА!!!
6.
SS
19.08.2018 23:15:16
SIAAA NEMOGA DA RAZBeRA KVO STAVA S TOZ KORAB. SIGUR E BIL S VODORODEN MAZUT DVG / DVIGATEL S VATRCHNO GORENE /OBACHE PUK NE MI SA MISLI CHTOT SAM TUP , OGRANICHEN KOMPLEKS / .../ AR.
5.
Liquitation 23.7
19.08.2018 22:40:53
SS MOPANG ( Steam Ship) - Installed power: One steam engine producing 1,500 hp. Fuel Admiralty Coal. Не пишете глупости за силова уредба с дизелов двигател - двутактов или четиритактов. Означението за такива кораби е MV или MS. Каквото и да изтича от кораба - не е мазут. Мазутът по бреговете е от някъде другаде. ДАМА и ДППЧВП да се вземат в ръце и да разследват професионално случая - а не да са в аматьорски схеми на някой си пенкелер - вещ във всичко - какъвто е жадният за слава М.Заимов.
4.
Идиоти малоумни
19.08.2018 22:34:53
Голямата Льжа !
В тия години Няма кораби на мазут !
Нито и каквито и да е на течно гориво !
Всичкки са били на вьглища !
Справка - Вапцаров и поезията му !
Лайната и мазута в морето са от Хамериканските гемий дето са мислят за фактор в региона !
Отделно дето екипажите им се посират Тотално от пьрвата Руска лястовичка !
Няма кораб от тия години , дето е бил на мазут или дизел !
Пак ви праят на таранки !
В тия години Няма кораби на мазут !
Нито и каквито и да е на течно гориво !
Всичкки са били на вьглища !
Справка - Вапцаров и поезията му !
Лайната и мазута в морето са от Хамериканските гемий дето са мислят за фактор в региона !
Отделно дето екипажите им се посират Тотално от пьрвата Руска лястовичка !
Няма кораб от тия години , дето е бил на мазут или дизел !
Пак ви праят на таранки !
3.
Бай хуй
19.08.2018 22:16:30
Комунетата какво са дремали толкова време, можеха да изкарат мазута и да го използват или продадат.
2.
съответните органи
19.08.2018 21:58:33
Спокойнооо, ще го учистим...мазута
1.
Бургазлия
19.08.2018 21:43:22
Мазутаааа, мазута кой ще чисти че южното лайноморие е леш