Шефът на „ФИАТ – Крайслер“ Серджо Маркионе на смъртно легло
Явно поради тази причина в Торино в петък бе свикано спешно заседание на борда на директорите на ФКА, на което бяха избрани нови хора на заеманите досега от Маркионе ръководни постове в концерна. Негов управител занапред ще бъде досегашният шеф на дъщерната американска компания “Jeep” Майкъл Мънли /Michael Manley/, а управител на акционерното дружество „Ферари“ – финансистът с малтийско потекло и до неотдавна бос на цигарения колос „Филип Морис“ Луис Камериери. Президентът на ФКА Джон Елкан, който е внук на легендарния собственик и дългогодишен ръководител на ФИАТ Джани Анели, ще наследи пак от Маркионе президентския пост и във „Ферари“.
В днешните си публикации на цели страници за Серджо Маркионе италианските всекидневници подчертават до един, че именно негова е заслугата за спасяването на ФИАТ от фалит в началото на хилядолетието и за завръщането му в групата на компаниите – световни лидери в производството на автомобили. Маркионе е роден на 17 юни 1952 г. в италианския град Киети в семейството на карабинер и домакиня, но е смятан за канадско -италиански топ-мениджър, тъй като през 1966 г. фамилията му емигрира в Канада и той се учи и работи първо там. Като начало Серджо завършва лицей, после се дипломира като философ в университета на Торонто, след това завършва с пълно отличие и право, а накрая прави успешна магистратура по бизнес – администрация. Работи последователно в Канада като счетоводител, адвокат, одитор, а през 1983 г. става фискален експерт на известната международна одиторска компания „Deloitte & Touche“. Следват няколко ръководни поста в индустриални и финансови групи, а през 2002 г. Маркионе прави големия скок в кариерата си – назначен е за управител на мощната международна одиторска компания “SGS”, която има 55 хил. служители в цял свят. Там е „забелязан“ от брата на Джани Анели и вицепрезидент на ФИАТ – Умберто, който през 2004 г. го кани да оглави автомобилния концерн в Торино. Мениджърът успява да изправи на крака компанията доста бързо с вътрешно реструктуриране и въвеждането на нови модели коли, но най-големият му успех е закупуването от ФИАТ между 2011 и 2014 г. на контролния пакет акции на американския автомобилен гигант „Крайслер“. Казват, че Маркионе вече работел по сливането на ФКА с корейската компания „Хюндай“ – изключителна предприемаческа инициатива според специалистите, която изглежда няма да може да доведе до край.
Що се отнася до личния живот на италианско – канадския мениджър, то той е бил женен дълги години с италианката Орландина, от която има двама сина – Алесио Джакомо и Джонатан Тейлър. Развеждат се през 2012 г., като Серджо се влюбва в служителката на ФИАТ Мануела Батедзато и заживява с нея без брак. Финансовото състояние на Маркионе се оценява на половин милиард долара – пари, препечелени основно на чело на ФИАТ и след това на ФКА.
В коментарите си за бъдещето на ФКА с избраното в петък нейно ново ръководство, наблюдателите на Апенините подчертават с огорчение, че групата ще бъде все по-малко италианска и все повече американска, корейска, китайска и т.н. Добави Коментар