Свършеното от Калина Крумова и БАН по психотестовете на шофьорите би струвало в Европа 2-3 млн.евро?
378 хил.лв. – толкова струва проектът на БАН за изследване профила на рисковия шофьор, в който участва експертът по Пътна безопасност към МВР и бивш депутат от Атака Калина Крумова.
Днес директорът на Института за изследване на населението и човека на БАН Антоанета Христова представи разработката пред медиите.
Тя обясни, че цената е ниска, а БАН е спечелил обществената поръчка за правене на изследването, тъй като е предложил най-ниската цена за изпълнението й.
Друг експерт от БАН подчерта, че в Европа подобни проекти струват над 2-3 млн.евро.
Самата Калина Крумова присъства на представянето на проекта, но не взе думата.
Целта е да се направят нови въпросници за психологичните тестове на шофьорите. Те ще бъдат изготвени след анкета сред професионални (на камиони, автобуси и таксиметрови шофьори) и рискови шофьори, които дори излежават присъди за провинения на пътя.
Проектът е даден на БАН миналия юни и трябва да бъде предаден на Министерство на транспорта до края на декември, а резултатите от него ще бъдат представени през ноември месец на научна конференция.
Така и не стана ясно, защо година след като е започнал проектът, експертите от БАН го представят точно днес, след като още няма и резултати.
След въпрос на Флагман стана ясно, че това се прави, за да няма спекулации с парите за проекта. Специалистите на БАН са на терен и правят изследването в цялата страна, като от представянето на работата по проекта стана ясно, че се интервюират и затворници от общежитието в Кремиковци.
Основна цел на проекта е да се създаде профил на рисковия шофьор, а след като резултатите са готови – да бъде предадено становището на учените с предложение в промяна на въпросите в психотестовете за шофьори – на камиони и автобуси.
Представител на Министерство на транспорта обясни пред Флагман, че ще се наложи и промяна в наредбата за тестовете, а може такава да бъде нужна и в Закона за движение по пътищата.
Целта била да се повиши нивото на пътна безопасност, тъй като според статистиката на КАТ – 95% от катастрофите са причинени от психологичното състояние на човека – 10% са свързани с техническа неизправност, 30% са заради околната среда.
Последното подобно мерене на психологическия профил на шофьора било правено през 1974 г. А голяма част от факторите, които тогава са се мерили, вече били морално остарели, обясни шефката в БАН Антоанета Христова.
Росица Рачева от БАН обясни, че се изследват внимание, памет, възприятие, бдителност, мисловни процеси при шофиране, както и как влияят гримиране, лакиране, говорене по телефон, слух, зрение. Изследвали се дори геймърите – които имали променено понятие за пространственост. Досега изследването показва, че първопричина за катастрофи са несъзнателността и недобросъвестността, на второ място агресивността, следва емоционалната стабилност и липсата на самооценка. Оказвало се, че най-тежките нарушители на пътя приписват вината на късмета, времето, другия водач, но не поемат вината вътре в себе си, а по-леките – на себе си.
По време на представянето на проекта днес представители на браншови организации отправиха критики, че проектът е безсмислен, тъй като обхваща само един проблем при шофьорите и попитаха, ако се реши да се изследват и другите аспекти и за тях ли трябва да има отделно проекти за по хиляди и милиони левове.
14
Коментара по темата
14.
шофьор
10.07.2018 14:31:33
Какви тестове какви резултати бе нещастници. Как така като минат границата на запад и стават "психически перфектни" само у нас са като шизофреници,КОНТРОЛ му е майката ,а не стотици хиляди за тъпи тестове ! Ама кой да го упражнява този контрол ,подкупните жилетки /независимо какво пише на тях/ или раздаващите книжки срещу съответната сума !?
13.
мислещ
10.07.2018 14:27:11
Ма направо работа за 10 000 000 евро са свършили,ползата от нея е ясно, че ще е нулева,ама кинтите ги усвоихме ! А Калинчето помни ли как раздаваше шапки и тениски с автобусите на Бареков докато го спонсорираше Мустака,тогава колко и плащаха !?
12.
Пак парички ще смучат
10.07.2018 07:55:08
Та, преди по комунистическо пак имаше психотестове за шофьори. И явявам се аз и рзултата отрицателен. Един приятел ми вика - тк 20 лв между документите остави ли? Ми не оставих. Не бяха ме светнали, че си има тарифа. Аз обаче, като момче идиотче отидох до ОСО и си взех резултатите от психотеста за моторен пилот. Бях го изкарал месец по рано. Онея от комисията онемяха, после позеленяха, ма го признаха. Йак няма да го признаят, като беше десет пъти по подробен от жалкото подобие на теста за шофьори.
Та в заключение - за едни парички става дума.
Ей, кажете каква е тарифата сега.
Та в заключение - за едни парички става дума.
Ей, кажете каква е тарифата сега.
11.
Union Ivkoni
09.07.2018 20:56:44
Това е края оставаме без шофьори
10.
Гьоте
09.07.2018 19:13:01
Онанисти, излезте от матрицата, живота ви мина между четири стени и един монитор
9.
Пейо от Горно Ябълково
09.07.2018 18:53:45
Калинке, вчера отново имах мокри сънища с теб. Бях ти връчил една мотика, а ти беше пи една мини рокличка и обръщаше лозето. Аз лежах на сянка и си мачках слабините, когато забиваше мотиката в сухата земя и издаваше похотливи стонове. Охх, май направих бела, само при спомена за този блян!
8.
...
09.07.2018 16:36:02
Тъпанарите от БАН да вземат да изкарат всики искове от застрахователите и ше имат профила на шофьора.
7.
Бря
09.07.2018 16:33:02
То целия БАН, барабар с чистачките трябва да е участвал.
6.
Аа
09.07.2018 16:30:11
Курва продажна и алчна...
5.
4
09.07.2018 16:29:50
Вижте експерта най-вляво как мощно хърка!
4.
Az
09.07.2018 16:28:29
Няма такъв миндил,долнопробен,като тая мастия гнусна.....
3.
09.07.2018 16:10:08
Искам да й го подавам сляп в дуплекса
2.
Zz
09.07.2018 16:06:13
Майкати и куче да има ся не мога да заспя
1.
Zz
09.07.2018 15:59:35
Е деба фашкиятати нагла фасня майкати и боклук ,кви милиони трябва да си санитарка някаде или продавачка на вестници,баси наглата коза