Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Спомени от соца: Какво се случи с първия съветски свръхзвуков самолет – съперникът на „Конкорд“

Целият Съветски съюз е особено горд с Ту-144, а сред народа няма съмнение, че той е по-добър от англо-френския съперник
Ключови думи: самолет, руснаци, разработка, Ту-144, Туполев, Конкордски,

Когато съветският конкурент на „Конкорд“ прави първото си представяне на Парижкото въздушно шоу през 1971 г., всички са впечатлени. СССР влиза с „летящ старт“ в оспорваната надпревара за разработка на свръхзвуков пътнически самолет.

Френският президент Жорж Помпиду, пренебрегвайки традиционния френски национализъм, нарича самолета красив. Дори създателите на „Конкорд“ признават, че руската машина им се струва по-тиха и по-чиста.

Самолетът на Туполев – Ту-144 – изглежда много подобен на англо-френския си съперник, което неизбежно му печели прякора „Конкордски“.

Ту-144 обаче изглежда по-екзотичен и мистериозен. А и рекордите на руснаците в аерокосмическата промишленост изискват уважение: през същата година те стигат до първото сондиране на Марс и стартират първата космическа станция.

Това поставя СССР в изгодна позиция да изпревари западните си конкуренти при свръхзвуковите пътнически полети. Вместо това скоро „Конкордски“ се превръща в един от най-големите провали на цивилната авиация въобще.

Въпреки че „Конкорд“ печели своето място в историята, по-малко известен факт е, че Ту-144 го побеждава два пъти във въздуха. Той извършва първия си полет на 31 декември 1968-а – два месеца преди „Конкорд“. Освен това достига първия си свръхзвуков полет през юни 1969-а като изпреварва конкуренцията с четири месеца.


Това не са дребни победи. Американците са вън от свръхзвуковата надпревара, тъй като Конгресът отказва финансирането на подобен проект за „Боинг“ през 1971-а, но руската програма е чест за СССР.

Всяко усилие на руснаците е насочено към това да задминат „Конкорд“.

Разработките започват по времето на съперничество между две политически системи, а очакванията са много високи. Целият Съветски съюз е особено горд с Ту-144, а сред народа няма съмнение, че той е по-добър от англо-френския съперник. Освен това и дизайнът му е красив!

И двата самолета очевидно изпреварват времето си, защото гражданската авиация тъкмо е преминала от турбовитлови самолети към реактивни двигатели. Но впечатляващите прилики между „Конкорд“ и Ту-144 подхранват и шпионските истории.

Според Илия Гринберг, експерт по съветската авиация от щатския университет в Бъфало, дизайнът на Туполев няма нищо общо с „Конкорд“ и не е плод на шпионаж. Въпреки че двата самолета имат много общо във външния вид, те са различни машини с различни аспекти. Външните прилики се основават на критериите за функционалност и изискванията за параметри. Гринберг казва, че все пак е възможно приликата с „Конкорд“ да подхранва някои конспиративни теории.

Ту-144 е малко по-голям и по-бърз от „Конкорд“, но най-забележителното в него са крилата точно зад пилотската кабина, които осигуряват допълнителен подем и подобряват управлението при по-ниска скорост.

След като става център на вниманието на авиошоуто в Париж през 1971-а, Ту-144 го прави още веднъж през 1973-а, но заради трагедия, а не заради триумф.

Съперниците отново са засенчени. Първи и без засечки завършва демонстрацията си „Конкорд“. Самолетът на Туполев прави далеч по-дръзко шоу, но лупингите му се оказват фатални: той се разпада във въздуха и се разбива в селото Гусенвил, убивайки шест души от екипажа и осем на земята.


Една необичайна конспиративна теория твърди, че Ту-144 се разбива, за да избегне сблъсък с френския боен „Мираж“, който лети до него, за да го заснеме. Гринберг е категоричен – „Мираж“ няма нищо общо с катастрофата, а тази теория е измислена, за да отклони вниманието от реалната причина за инцидента – драстичните маневри на Туполев, които далеч надхвърлят възможностите му.

Снимки от катастрофата показват, че Ту-144 предприема стремглаво спускане надолу, при което заради твърде голямото налягане крилата му се чупят. Пилотите се опитват да впечатлят публиката и световната преса, да покажат, че съветският самолет може да бъде по-готин в сравнение с консервативния „Конкорд“.

Това е началото на спускане по спирала надолу, от което Ту-144 така и не излиза.

Парижката катастрофа забавя съветската програма с четири години, позволявайки на „Конкорд“ пръв да излети за граждански полети. Съветските конструктори са убедени, че самолетът им няма нужда от още допълнителни тестове.

Политическият приоритет е Западът да бъде надминат без значение на каква цена, но това изиграва по-скоро негативна роля. СССР предпочита да избърза, вместо внимателно да планира и то в предизвикателна и сложна област, каквато е авиацията.

Когато през 1977-а Ту-144 започва да превозва пътници, той се оказва тесен, нестабилен и непоносимо шумен за разлика от „Конкорд“. Полетът с него не е за хора с чувствителен слух.

Ту-144 е използван предимно, за да обслужва двучасовите полети между Москва и Алмати, най-големият град в Казахстан, тогавашна негова столица. Този маршрут е избран, защото минава над слабо населени области. Седмичните полети обаче са полупразни и се оказва, че самолетът превозва повече товар и поща, отколкото хора. Линията е отменена след шест месеца.


В краткия си живот на пътнически самолет – само 55 пълни полета до Алмати и обратно – Ту-144 претърпява стотици повреди, някои от които възникват по време на полет.

Те варират от отказ на някой от двигателите до включване на аларми, които после не могат да бъдат изключени. През годините започват да се появяват истории за неволите на самолета, включително такива на пасажери, на които се налага да комуникират помежду си с бележки заради непоносимия шум.

Най-показателно е, че всеки полет от Москва излита само след лична проверка от страна на конструктора на самолета – самият Алексей Туполев.

Като цяло СССР не е готова за експлоатацията на такъв тип самолети – те имат сериозни проблеми, не са икономични и най-вече тогава няма реална нужда от високоскоростни граждански полети.

Ту-144 вече е на път да бъде прибран в хангара завинаги, когато се случва друга фатална катастрофа. На 23 май 1978-а той се запалва близо до Москва и претърпява аварийно кацане, по време на което двама от авиоинженерите на борда загиват. Въпреки че инцидентът води до пълна забрана за пътнически полети с Ту-144, истинската причина за отказа от него е другаде.

Програмата за свръхзвуков самолет вече не е приоритет за СССР и за Аерофлот. На тях им е до гуша от проблемите покрай този сложен проект, който не носи никакви икономически стимули.

През следващите години без много шум Ту-144 е пенсиониран, а производството на нов подобен самолет е замразено.

Програмата е окончателно спряна през 1984-а с общо произведени 17 самолета Ту-144 като в това число влизат и прототипите. Повечето машини отиват за скрап с някои изключения в музеи в Русия и Германия.

Последният полет на Ту-144 се провежда през 1999-а благодарение на НАСА, която спонсорира тригодишна програма за сътрудничество между Русия и САЩ за проучване на свръхзвуковите полети. Те използват последния построен Ту-144, който има само 82 часа в полет. Той лети 72 пъти около Москва преди програмата да бъде спряна заради липса на средства.

Последният полет на „Конкорд“ е през 2003-а, но самолетът е обречен още от фаталния инцидент през 2000-а, при който близо до Париж загиват 133 души.

Туполев за кратко се замисля за наследник, който да нарече Ту-244, но така и не го конструира. От тогава – насам има много планове за свръхзвукови самолети, но никой от тях не стига до производство.

Според Гринберг е жалко, че машини като Ту-144 и „Конкорд“ вече не са във въздуха. Въпреки икономическите ограничения и основните потребности на пътниците, хората имат нужда от мечта като тази да пътуват със скоростта на звука.
14
Коментара по темата
14.
Едуард Петров
20.11.2023 19:52:43
Ние, родените в БГ Соца през края на 40-тте години на 20-ти век, станахме свидетели на невероятното развитие на Техниката и Технологиите от 1955 година насам!
04, октомври,1957година:
Първият изкуствен Спътник на Земята, изстрелян от Съветския Съюз! Последваха полети до Луната и заснемане на Обратната й страна!
През 1969 година Apolo 11 с трима американски астронавти Армстронг, Шепърд и Слейтън кацнаха на Луната! И се върнаха обратно на Земята с приводняване, а един американски кораб ги прибра живи и здрави! За съжаление и руснаците, и американците дадоха жертви!
ВЕЧНА ИМ ПАМЕТ!
ПОМНИМ ПОСЕЩЕНИЕТО НА ЮРИЙ АЛЕКСЕЕВИЧ ГАГАРИН, ГЕРМАН ТИТОВ, ВАЛЕНТИНА ТЕРЕШКОВА, ГЕОРГИЙ БЕРЕГОВОЙ И ДРУГИ В ПЛОВДИВ, КЪДЕТО ПОСАДИХА БОРЧЕТА НА БУНАРДЖИКА, КЪДЕТО Е ПАМЕТНИКЪТ ,,АЛЬОША"!
13.
Soros1 до 12
24.06.2018 17:55:59
Страхотен музей. Невероятен. Там имаше и един самолет и от Балкан с Бг знаме на него.
12.
Турист
24.06.2018 14:03:11
И двата самолета Конкорд и Ту-144 могат да бъдат разгледани и сравнени в Technik Museum Sinsheim, Германия.
11.
до 10
24.06.2018 12:31:31
по време на соца и банани нямаше..
10.
дядо
24.06.2018 11:51:03
Кефят ме коментарите на новозлюпените демократчета бананоядци.Те дори трандамия не са правили през соц-а,обаче папкайки банани са се превърнали в достойни маймуни.Същите джендъри ,с нетърпение очакват мама и тате ,да ритнат камбаната и да им ипотекират жилището закупено през омразния соц..Същите бананоядци ,дори и не осмислят,че ние бяхме космическа нация с помощта на СССР ,а сега с помощта на великия запад сме абсолютен зоопарк ядящ гмо и банани-жалки паляци!
9.
Тцтцтц
24.06.2018 11:31:36
Не мога да разбера,защо като има свъхпроизводство на коли и ти трябва да ги правиш.Това е някаква българска черта като видиш на комшията бизнеса и ти да правиш същото.То си е така при нас де.Трябва да се прави нещо различно което другите го нямат.Държава без оръжия е една беззащитна мишка,защо ни накара да си нарежем нашите.Шшш алоу вече 30 години сме демокрация,а нещата не са били толкова зле никога.Бели цига сме ние и скоро ще останем тук само бели и черни цигани.А жалките хейтъри тук да си пишат колко искат тях със кеф на кол ще ги нижа.
8.
...
24.06.2018 11:23:32
Тая сган няма нищо свое. От край време са присвоявали чуждото, къде с агресия, къде с шпинонаж. Защо вече го няма прехваления ТУ 144? Ами защото го няма Конкорд и няма откъде да се краде! Защо не го доразвиха тоя "толкова хубав" самолет и сега да го продават по цял свят, ами дадоха пари на лошия Запад, за да им произведе истински самолети - Боинг и Аербъс ? Ами защото толкова си могат! Истинското състояние на руската авиация се олицетворява с падналия на дъното на Черно море ТУ 154, който превозваше музиканти и танцьори, запътили се да играят на гробовете на "освободените" сирийци... но това е друга тема. И това, че разработват нови оръжия е резултат от наливането на много пари, които са за сметка на скотския начин на живот на огромната част от населението. Нещо като да се пъчиш с нова кола за 200 000 лева, а семейството ти да живее в колиба, да се храни с боклуци и да се облича в дрипи. Циганска работа! Затова на руснаците им казват "бели цигани". А народната поговорка гласи "Циганин, българин не храни"! И от истинските цигани и от "белите" не може да се очаква нищо добро. Грабежът им е в народопсихологията! Колко народи са "освободили" белите цигани, за да се разшират толкова? И тоя газ и петрол с който сега се изхранват, не е ли откраднат от поредните "освободени" народи?
А, отговорът на въпроса "Какво се случи с първия съветски свръхзвуков самолет – съперникът на „Конкорд“ е: Ами изтече в мръсния канал като Съветския съюз и мераците за завладяване (и комунизиране) на света. Мир на праха им и да не дава Господ да ги видим отново!
7.
Жоро
24.06.2018 11:20:10
Руснаците са обикновени хора като нас.Но само като видиш колко голяма хейтърска армия има срещу тях и тя става ясно колко са по-напред с материяла.Да,докараха СССР до фалит,но сега се изправят като феникс от пепелта,защото го могат.Целия свят се съобразява с тях.Особено САЩ и ЕС,защото те станаха отново супер сила.А хейтърите тук са платени и днес плюят тях,утре друг.Това е характерната ви черта,че всеки може да има,когато иска.Вие сте крайпътни проститутки от най евтините и миришещи на риба.
6.
uh oh ...
24.06.2018 10:10:25
Само си спомням за москвича и ми става ясно на какво е приличал ту 144 по отношение на качеството.....
5.
Джордж Майкъл
24.06.2018 10:07:12
Защо не си седяха по колхозите ами тръгнаха да се правят на Японци и Германци не е ясно.
4.
Коварни комунисти чикиийообрязни
24.06.2018 10:02:34
Те нямаха коли като хората ти искаш самолети да имат. Това простотията на комунизма и липсата на пазарни механизми и компенсация, ни вкара 50 години назад. Тъпунгери. Дори една Турция сега има тройно по високи средни заплати от руските. Защото турците работят не се правят на социалисти.
3.
Павката
24.06.2018 09:18:14
Колко глупости в тази статия прочетох. Пълно е с неверни и непроверени данни.
2.
tupak
24.06.2018 08:45:06
Tup kato rusnak.
1.
RADIO FREE BULGARIA!
24.06.2018 08:44:17
Gluposti.
rusnacite pak kopiraha zapadni tegnologii no ne mojaha da gi doizpipat. Zasto edna umna Germania ne si gubeshe vremeto s takiva tupotii?
  Добави Коментар
Българка продава девствеността си От 14-годишна планирала да се занимава с това, изоставена е от родителите си 10 поведения, които подсказват, че имате перфектен съпруг Кои типове поведение показват, че той е идеален за вас
Арестуваха танкер по подозрение в саботаж Това е поредният подобен случай в Балтийско море след началото на руското пълномащабно нашествие в Украйна Пламна искрата на войната на Балканите Арестувани са двама служители на общината в Грачаница
Катастрофа затвори пътя към Пампорово Движението е спряно, тъй като организация на обходен маршрут не е възможна „Ангелска елха” зарадва с подаръци десетки деца на родители, лишени от свобода Патриарх Даниил полага първа копка на нов енорийски център
Рекорден брой мигранти са загинали в морето на път за Испания през 2024 г. Това е над 50% повече от миналата година Адам Броуди разкри тайната на щастливия брак Женен е за актрисата Лейтън Мийстър
Финландия разследва чуждестранен кораб след поредно скъсване на подводен кабел През 2022 г. газопроводите "Северен поток" Русия-Германия, минаващи по морското дъно в същите води, бяха взривени Щe дaдeтe ли $100 000 зa eднa нoщyвĸa? Ето кои ca нaй-лyĸcoзнитe и cĸъпи xoтeлcĸи cтaи в cвeтa
Шок край Барселона, откриха мъртво бебе в контейнер за боклук На място пристигна и екип на здравните служби, който потвърждава смъртта Биткойнът чупи рекордите Експерти отдават поскъпването на oптимизмa oĸoлo пoлитиĸитe нa нoвoизбpaния aмepиĸaнcĸи пpeзидeнт Дoнaлд Tpъмп