Бизнесът иска яснота как се харчат екотаксите за коли
В традиционната си рубрика "Стига вече" от БСК твърдят, че няма яснота за какво се харчат парите от събраните такси, чийто годишен размер е около 50-60 млн. лв. Липсва и информационна система, която да показва с какъв ефект се изразходват парите за управление на отпадъците.
Изчисленията на БСК показват, че само допълнителният приход от новите такси - за леки, лекотоварни автомобили, автобуси и камиони - ще бъде над 29 млн. лв. Никой обаче не би могъл да каже как те ще се изразходват за целите на по-доброто управление на отпадъците от излезлите от употреба превозни средства, твърдят от камарата.
В зависимост от продукта така наречената екотакса се внася или в държавното Предприятие за управление на дейностите по опазване на околната среда (ПУДООС), или в организациите по оползотворяване на отпадъци. Сериозни обаче са съмненията в обществото, че съществуващата в момента система представлява капсулирана и картелна схема за източване на публични средства и облагодетелстване на определени пазарни субекти, изтъкват от БСК.
До края на 2011 г. в България е имало 14 такива организации. През този период продуктовата такса за един автомобил (над 10 г.) е варирала между 30 и 50 лв. По-късно обаче "на пазара" остават ограничен кръг участници, като една от организациите е с над 80% пазарен дял. В момента само три организации имат разрешение за рециклиране на старите коли, а цената на услугата за най-масовите у нас автомобили (тези над 10 г.) при всички регистрирани организации е еднаква - 275 лв. Т.е. след 2012 г. размерът на продуктовата такса се е увеличил над 6 пъти, подчертават от организацията.
ПОЯСНЕНИЕ
Не би трябвало да се твърди и че продуктовите такси са "екотакси", тъй като нямат отношение към чистотата на атмосферния въздух, а само към отпадъците от автомобили. В България липсва такса за МПС, която да е свързана със замърсяване на въздуха. Въздействието на МПС върху атмосферния въздух е отразено в данъка за МПС, който се заплаща ежегодно на общините. Той може да бъде намален, в случай че автомобилът е снабден с каталитични устройства и съответства на определени екологични изисквания. Косвено ползвателите на МПС заплащат екотакса и чрез горивата, върху които такава е начислена, изтъкват от БСК.
3
Коментара по темата
3.
До потребител
26.06.2018 13:28:02
Внасянето на "стари морги" се налага от факта, че масово българина е беден (най-бедната държава-членка), и не може да си позволи повече......колко от тези със старите морги не искат да карат нещо по-ново? Второ- в Европа също се карат коли по-стари от 5 години!!!
2.
потребител
18.06.2018 13:43:02
Вносителите на морги /наричани автомобили/ да се радват че ЕС няма да разреши да забраним вноса на коли по-стари от 5г. /както трябва да се направи/ ,че тогава ще реват като хималайски мечки ! Искам 1000лв такса внос на дърта барака,само че да се събира от държавата,а не от знайни и незнайни фирмички !
1.
Op
18.06.2018 11:47:24
Изчакайте да влезем в Шенген и е тогава ще видите какво е вдигане на цени. Ама вий какво си мислите, че Европа само ще дава ли, ще дойде момента в който ще трябва да взима и от тука си задайте въпроса "от къде".