Проф. Недялков: Инж. Каменов се спаси, защото е бил между пилотите в Ми-17 и не е поел удара в земята (ВИДЕО)
Бордният инженер Алексей Каменов вероятно е успял да се спаси, защото в кабината на падналия край Пловдив хеликоптер е бил между пилотите, но малко по-назад от тях и така може би не е поел удара в земята. Това каза в „Тази сутрин“ по бТВ полк. проф. Димитър Недялков.
Експертът, който е и преподавател във Военната академия, сподели, че познава пилотите, които вчера загинаха при инцидента в района на авиобаза Крумово и Летище Пловдив.
Според него може да се говори за отказ на техниката.
„Това е пределно малка височина, времето за реакция е изключително малко. При вертолетите изключително трудна ситуация е когато възникне отказ на стабилизиращия винт”, обясни проф. Недялков.
Той посочи, че вертолетът е на близо 30 години, но важното не е толкова възрастта на техниката, колкото нейната поддръжка. „Практиката в съюзни държави е на 10 години техниката да се възстановява и модернизира. Технологиите позволяват на такива по-стари платформи на база на смяна на оборудването да изпълняват задачите си”, добави експертът.
Той припомни, че вертолетите от Крумово се използват за спасяване на хора и при гасене на пожари и по този начин са полезни за цялата държава. Затова и са демотивиращи коментарите, че за авиацията не трябва да се заделят средства, смята полковникът.
„Много е важно отношението на обществото към тази професия, тя е много рискова. От създаването на българските ВВС през 1912 г. досега са загинали 12% от българските бойни авиатори, по-голямата част – в мирно време. Средната продължителност на живота на българския боен пилот е 52 г. В българската авиация не се ходи за пари и за слава, но това, което е нужно на тези момчета е признание от обществото”, каза още проф. Недялков.