Случаят "Шкода" или защо получаваме източни заплати при западни цени!
Ето какво показва анализът на швейцарското издание:
Вече близо три десетилетия известната чешка марка "Шкода" е част от германския концерн "Фолксваген". Но чехите могат само да си мечтаят за заплати като германските, коментира "Нойе Цюрхер Цайтунг" и дава пример с 23-те хиляди служители на "Шкода" в Млада Болеслав, които изкарват средно по 12 евро на час, докато колегите им от германските предприятия на "Фолксваген" получават поне три пъти повече. В тази връзка изданието пояснява, че производителността на чешките заводи не е по-ниска от тази в Германия. Точно обратното: дори е по-висока заради по-дългото работно време в Чехия.
Защо плащат на източноевропейците по-малко пари?
Случаят "Шкода" е показателен. И дава обяснение защо темата толкова силно занимава източноевропейските страни-членки на ЕС, посочва швейцарското издание и продължава: "Макар че страните от бившия Източен блок междувременно наваксаха в икономически план, там цари недоволство, а много от хората се чувстват експлоатирани от западните концерни. Първо, защото те изтеглят навън големи печалби, натрупани в страни като Чехия, Полша или Унгария. И второ, защото заплатите там са все още много по-ниски, отколкото на Запад. В Чехия това предизвиква особено силно недоволство - местните синдикални дейци говорят за "Желязна завеса" по отношение на заплащането, а социалдемократите настояват да се сложи "край на евтиния труд". Дори либерални икономисти проявяват разбиране за това недоволство, пише по-нататък швейцарското издание. "Трудно е да се приеме фактът, че при една и съща производителност на труда някои получават само една трета от обичайното заплащане", е цитиран да казва Ян Швейнар, един от водещите експерти по темата за икономическото развитие на страните в преход.
Разликите в заплащането
на Изток и на Запад действително изправят икономистите пред загадка. Лесно може да се обясни защо един фризьор в Прага получава по-малко от колегите си във Франкфурт или в Цюрих - подобни услуги не се търгуват трансгранично и затова заплатите се ориентират по производителността на местната икономика. А тя все още значително изостава в сравнение с германската например. Но с този аргумент не може да се обясни по-ниското заплащане на работниците от "Шкода", с чийто труд се произвежда чиста проба експортна стока. Какво е обяснението тогава?
Възможните причини
Изданието предлага няколко възможни причини: на първо място различната покупателна способност на населението, поради която с едно евро в Чехия могат да се купят повече стоки и услуги, отколкото в Германия. Но това е слаба утеха за източноевропейците, които също купуват произведени навън стоки - например германски автомобили, италианско вино или айфони. За всички тези неща те заплащат цените на световния пазар. Затова в региона често казват: "Получаваме източни заплати, а плащаме западни цени". Друга причина за по-ниското ниво на източноевропейските заплати може да се търси в обстоятелството, че дълги години след краха на социализма в тези страни имаше висока безработица. Така работодателите разполагаха с много налична работна ръка, което на свой ред ограничи повишаването на заплатите, пише "Нойе Цюрхер Цайтунг".
По-нататък вестникът се пита дали в контекста на дебата за по-ниското заплащане на Изток действително може да се говори за експлоатация от страна на западните концерни. Според изданието, на този въпрос следва да се отговори отрицателно. "Нойе Цюрхер Цайтунг" цитира в тази връзка изследвания, от които става ясно, че западните концерни в Източна Европа плащат значително по-високи заплати от местните фирми. По-ниското ниво на източноевропейските заплати може да се обясни и с недостатъчното влияние на местните синдикални организации.
Тъй като играят по-скоро второстепенна роля, те не са в състояние да се преборят за такава закрила на работните места и за такива повишения на заплатите, каквито има в Западна Европа. Не на последно място роля играе и този факт: в повечето случаи същинската конкуренция на източноевропейските производители се намира не в Германия например, а в развиващи се страни като Китай или Индия. А това ограничава потенциала за покачване на заплатите в Централна и в Източна Европа, коментира в заключение "Нойе Цюрхер Цайтунг".
4
Коментара по темата
4.
Бизнесът не е за всеки
21.05.2018 11:08:42
Никой капиталист експлоататор не би дал доброволно по-висока заплата. В всички страни от източният блок, когато стъпи някоя чужда компания наема висш мениджмънт. След това баш мениджъра, който е на заплата съпоставима със западните му колеги лешава заплатите под него и те са на ниво местна регионабна фирма. Не е случайно питането по интервюта колко е минимума, за който ще примете работата.
Такива работодатели биха вдигнали заплатите, ако не могат да си осигурят работници или биха преместили дейност в друга държава с по-евтина работна ръка.
Вижте ги сега умниците по черноморието как вдигат заплати и пак не могат да си осигурят персонал.
А персонал има, ако не за всички, поне за коректните работодатели, които заплащат найд средното за позицията. Който развърже кесията ще има работници, който не - да затваря кепенци.
Такива работодатели биха вдигнали заплатите, ако не могат да си осигурят работници или биха преместили дейност в друга държава с по-евтина работна ръка.
Вижте ги сега умниците по черноморието как вдигат заплати и пак не могат да си осигурят персонал.
А персонал има, ако не за всички, поне за коректните работодатели, които заплащат найд средното за позицията. Който развърже кесията ще има работници, който не - да затваря кепенци.
3.
Плащаш Поло, получаваш Фабия
20.05.2018 23:56:35
Най-после да попадна на читава статия !
Всичко написано е ВЯРНО !
Един чешки работник получава ТРИ ПЪТИ по-ниска заплата , но една нова Шкода в никакъв случай НЕ Е три пъти по-евтина от аналогичния модел на VW ! Даже нещо повече :
Разликата в цената на новите автомобили от двете марки е съвсем символична !
"Демокрация" ли чух някъде ???
РОБСТВО ТА ДРЪНКА !!!
Всичко написано е ВЯРНО !
Един чешки работник получава ТРИ ПЪТИ по-ниска заплата , но една нова Шкода в никакъв случай НЕ Е три пъти по-евтина от аналогичния модел на VW ! Даже нещо повече :
Разликата в цената на новите автомобили от двете марки е съвсем символична !
"Демокрация" ли чух някъде ???
РОБСТВО ТА ДРЪНКА !!!
2.
логично уотсън
19.05.2018 19:21:47
различни пазари - ако имаш една голяма и една малка ябълка, коя ще дадеш своето дете и коя на някое чуждо?
1.
До Апелативна специализирана прокуратура
19.05.2018 09:41:48
ЗНАЕТЕ ЛИ,ЧЕ....
Нашата "ШЕФКА" на РП-Айтос ,която се казва прокурор МИЛЕНА СТОЙЧЕВА -ГЕНЧЕВА "ОБИЧА" да прикрива ИМОТНИТЕ ИЗМАМИ С НАСЛЕДСТВЕНИ ИМОТИ при скандално изестният и недосегаем айтоски нотариус БИСЕР ДЕМИРЕВ 324 .....които се правят със ФАЛШИВИ
СКИЦИ
ДАНЪЧНИ ОЦЕНКИ
НОТАРИАЛНИ АКТОВЕ
УДОСТОВЕРЕНИЯ ЗА НАСЛЕДНИЦИ като това на * ТОДОР КОСТАДИНОВ ТОДОРОВ * със което ЗАБЛУЖДАВАТ жалбоподателите ,че СИЙКА ВЪЛКОВА ТЕНЕВА е СЪПРУГАТА И ПРЯКА НАСЛЕДНИЧКА НА ТОДОР КОСТАДИНОВ ТОДОРОЕВ
КАСАЕЩИ НЕУЗАКОНЕНА И НЕЗАКОННА КЪЩА КОЯТО СЕ ПРИДОБИВА ОТ 6 НАСЛЕДНИКА .....А НЕ ОТ ЗАКОННИТЕ 5 НАСЛЕДНИКА
Нашата "ШЕФКА" на РП-Айтос ,която се казва прокурор МИЛЕНА СТОЙЧЕВА -ГЕНЧЕВА "ОБИЧА" да прикрива ИМОТНИТЕ ИЗМАМИ С НАСЛЕДСТВЕНИ ИМОТИ при скандално изестният и недосегаем айтоски нотариус БИСЕР ДЕМИРЕВ 324 .....които се правят със ФАЛШИВИ
СКИЦИ
ДАНЪЧНИ ОЦЕНКИ
НОТАРИАЛНИ АКТОВЕ
УДОСТОВЕРЕНИЯ ЗА НАСЛЕДНИЦИ като това на * ТОДОР КОСТАДИНОВ ТОДОРОВ * със което ЗАБЛУЖДАВАТ жалбоподателите ,че СИЙКА ВЪЛКОВА ТЕНЕВА е СЪПРУГАТА И ПРЯКА НАСЛЕДНИЧКА НА ТОДОР КОСТАДИНОВ ТОДОРОЕВ
КАСАЕЩИ НЕУЗАКОНЕНА И НЕЗАКОННА КЪЩА КОЯТО СЕ ПРИДОБИВА ОТ 6 НАСЛЕДНИКА .....А НЕ ОТ ЗАКОННИТЕ 5 НАСЛЕДНИКА