Бургас да се рекламира агресивно на британския пазар, за да привлечем след година много туристи от Острова
- През последните четири седмици пазарът е изключително динамичен и променлив. Към момента приблизителният спад на предварително заявените полети за руски туристи е 30 %. Моята преценка е, че това лято ще бъдем посетени предимно от руски граждани, които имат собственост в България. Това означава, че спадът на нощувките в хотели, които разчитат на тези посетители, може да достигне до 50 %.
При немският пазар също е твърде възможно да не бъде достигнат очакваният 5-процентен ръст, тъй като Турция, Египет и Тунис възстановиха своята атрактивност. Новият играч, който допълнително променя ситуацията на този пазар, са Канарските острови в Испания, които свалиха цените на пакетите си. Знаете, че традиционно немските туристи запълват добре т.нар. „нисък сезон“ – в началото на лятото и есента, което ги прави предпочитани. Отчитаме и лек отлив при скандинавците, макар че започваме да се връщаме към нивата отпреди 2010 г.
За щастие добри прогнози имаме за Централна Европа, очаква се 15-20 % ръст от Чехия, Полша и Словения. Засилен интерес има и от Прибалтийските страни – Литва, Латвия, както и от Молдова и Беларус. Холандия също бележи лек ръст, при Франция се запазват миналогодишните нива.
Наистина имаше осезаем ръст на ранните записвания и сериозно покачване при онлайн резервациите като цяло. Огромна част от неорганизираните пътувания са от Румъния, Турция, Унгария, дори и от Америка. Ол инклузив хотелите отчитат засилен интерес от страна на българите, което е положителен знак.
- Бизнесът ще има ли достатъчно подготвени кадри, за да не изпадаме в абсурдната ситуация, като през 2017 година, когато наемаха неквалифицирани хора, предимно от малцинствените групи?
- Разговарял съм с голяма част от бизнеса, който дава заявка, че ще увеличи възнагражденията. Готови са да предоставят и социални пакети под формата на осигурена квартира, транспорт и хранене. Проблемът с кадрите обаче не е от вчера. От една страна трябва да предлагаме конкурентна цена на продукта, а от друга – високи заплати на персонала. Освен това, браншът страда от липса на приемственост, отдавна няма гилдия, която да обединява всички работещи в този сектор. Хората, които започват да се занимават с това, често се отказват още в началото или напускат страната за по-високо възнаграждение. Имам информация, че тази година почти всички студенти, желаещи да заминат на бригада в Щатите, са били одобрени. 90 % от тези хора изобщо не желаят да се върнат в България. Почти всички отвъд океана заминават с нагласата да се реализират и останат трайно там, за разлика от онези в Европа, които все пак смятат, че някога ще се върнат тук. Загубихме много млади хора и това е тревожно.
- Какво бихте препоръчали на Община Бургас. Кои дестинации имат потенциал и трябва приоритетно да се развиват и какво ни липсва в тази посока?
- Важно е, че през следващата година операторът „Джет Ту Холидейз” стартира дейноста си в България и се очаква нашата област да бъде посетена от повече английски туристи. Това означава, че Бургас трябва да се подготви и по-агресивно да се рекламира на този пазар. Добра възможност е „Уърлд травел маркет“ (World Travel Market) в Лондон. Това е най-голямото изложение за професионалисти в туристическата индустрия в света. По данни от 2015 г. в него взимат участие близо 5 000 изложители от 182 държави и региони, и 50 000 професионалисти. В тази връзка ще поискам свикване на Консултативния съвет по въпросите на туризма към кмета, за да се заложат извънредни средства за него.
Иначе разговори с Jet 2, които са едновременно туроператор и авиопревозвач, за осъществяване на полети от и за Бургас, започнаха да се водят още преди две години. Първият ползотворно осъществен контакт с тях бе на международния форум „MTS GET TOGETHER BURGARIA 2016” във Варна, на който имах честта да участвам и открия. Те са изключително надежден и лоялен партньор, който детайлно анализира потенциала на новите дестинации и държи на качеството на услугата. Пример за това е Турция, когато тя беше в най-тежката си криза Jet 2 не анулира нито един свой полет до там. Според анализ на „Трип Адвайзър“ са първи по рейтинг в Англия и седми в света с флотилия от 94 самолета.
- Необходимо ли е Община Бургас да субсидира и вътрешните полети - от Бургас до София, идея, която бе лансирана от зам.-кмета Красимир Стойчев, или трябва да се съсредоточи само върху разработването на международните линии?
- Отговорът ми относно субсидирането на вътрешни полети е не. Напоследък често се говори относно полетите като ангажимент на Община Бургас. Не смятам, че Общината до безкрай трябва да субсидира полети, а да създава условия инвеститорите, туропераеторите, турагентите и авиокомпаниите сами да пожелаят да оперират тук. Плюс това, Летище Бургас си има концесионер, който се справя добре. Ето, тази година ще посрещнат 3-милионния си пътник.
- Какви нови атракции са нужни на Бургас? Ако трябва да бъдем честни някои от тях вече са много уморени и се нуждаят от промяна на концепцията, например Фестивала на пясъчните фигури, който беше иновативен и интересен, но преди 10 години.
- Не считам, че трябва да отричаме атракции, които провокират интерес към себе си. В момента гостите на града посещават основно о-в Света Анастасия, Акве Калиде и Фестивала на пясъчните фигури. Безспорно обаче липсват атракции, свързани с предлагането на различни преживявания. Световните тенденции в привличането на посетители сочат, че преживяването и споменът са основните мотиви за завръщането на един турист. Смятам, че в годините не се е направило достатъчно да бъдат добре представени българските занаяти, а това е нещото, което ни отличава. Туристът иска да се докосне до България на битово ниво, а такава услуга в Бургас няма. Като цяло трябва да се фокусираме върху алтернативните видове туризъм – конгресен, конферентен, спортно-рекреативен и спа, защото там конкуренцията не е голяма. Нужни са ни по-мащабни фестивали, които да удължават сезона. В тази посока имам проведени няколко разговора и съвсем скоро ще представим идеята си пред Вас и обществеността.