Facebook се изправя пред най-голямото изпитание в историята си
Приходи на компаниите продължиха да растат няколко години, а ръководителите им пренепрегнаха заплахите. По същото време обаче потребителите започнаха да се оттеглят масово. Но беше твърде късно. Няма външен играч, който да поваля Facebook в момента. Всичко е свързано с бизнес модела на компанията, който предполага събиране на данни от потребителите и използването им за продаването на таргетирани реклами. Години наред хората бяха съгласни с това. Но след близо година на негативни новини в тази посока, търпението им сякаш започна да се изчерпва. Facebook не е отговорила на запитвания за коментар по темата.
От повече от година социалната мрежа заобикаля въпросите за това как нейната платформа е използвана за влияние върху президентските избори в САЩ през 2016 г. Част от тази дейност - например ангажирането на служители на Facebook в кампанията на Тръмп, за да показват как по-ефективно да се рекламира - е напълно законна и в съответствие с нормалните бизнес практики. Всички тези тактики вероятно нямаше и да привлекат внимание, ако Доналд Тръмп не беше изненадал всички с победата си на изборите, след като всички прогнози сочеха, че ще загуби. Други дейности са били откровено срещу политиките на Facebook, или като цяло незаконни. Най-забележителното - наскоро американските власти обвиниха 13 руски граждани за провеждане на кампания за дезинформация на американска територия, която има за цел по-нататъшно политическо разделение в страната.
Тактиката включва използването на групи във Facebook за организиране на политически протести и купуването на таргетирани реклами. Основателят и главен изпълнителен директор на Facebook Марк Зукърбърг остана встрани от цялата тази поредица от събития. Той засегна част от проблемите в публикации в личния си профил в социалната мрежа, но рядко говори за тях пред медиите. Зукърбърг прекара по-голямата част от миналата година в това да си прави снимки с хора от цяла Америка, но не се появи, когато Конгресът отправи въпроси за това как руснаците са използвали Facebook, за да повлияят на изборите през 2016 г. Тази година той обяви, че годишното му лично предизвикателство ще бъде “да поправи Facebook” - с други думи, да свърши работата си на главен изпълнителен директор на публична компания, която е на стойност над 500 млрд. долара.
През уикенда Facebook ясно показа колко неподходящо реагира на негативни новини. В петък вечерта обяви, че е блокирала компанията за политически анализи и проучвания Cambridge Analytics, която вече няма да може да ползва услугите ѝ. Фирмата е основана от големия дарител републиканец Робърт Мърсър, а кампанията на Тръмп я използва, за да насочва реклами във Facebook.
В публикацията си от петък Facebook твърди, че е открила нови доказателства, че Cambridge Analytics не е изтрила данните за потребителите на социалната мрежа. Те включват информация като градовете, в които живеят потребителите и какво са “харесали” в платформата. Cambridge Analytica е заявила пред Facebook, че е изтрила данните още през 2015 г., но Facebook твърди, че е получила скорошни доклади, които сочат противното. Cambridge Analytica отхвърля обвиненията, посочвайки, че те отговарят на изискванията на Facebook и никакви данни, събирани през приложението, не са използвани за кампанията на Тръмп.
Но както често се случва с политическите скандали, проблемът не е толкова в самото действие, колкото в прикриването му. Оказва се, че Facebook не просто спонтанно е решила да наложи забрана на въпросната фирма. Тя се опитва да изпревари две статии с разследвания на New York Times и The Observer, които описват подробно как точно Cambridge Analytica е събрала информация за потребителите на Facebook, за да ги използва за изпращане на политически послания. Facebook знае за тези статии от известно време и се е опитала да ги спре.
Но те все пак се появиха. След като бяха публикувани, директорите на Facebook веднага заеха отбранителна позиция, посочвайки, че това не е “пробив” в базите с данни. В туит, който по-късно беше изтрит, главният директор по сигурността на Facebook Алекс Самос настоя, че е “некоректно наистина да се нарича “пробив”. 24 часа след случилото се Зукърбърг и главният изпълнителен директор на Facebook Шерил Сандбърг не бяха направили никакъв коментар по темата.
Добави Коментар