Наемите на търговските площи в суперцентъра скачат, ето каква е средната цена в Бургас
С приоритет за инвеститорите бяха търговските площи, по-конкретно шопинг моловете. Сред най-значимите сделки в сегмента са продажбите на PARADISE CENTER и SERDIKA CENTER.
В най-новия доклад на Colliers за пазара на модерни търговски площи* се отбелязва, че общото предлагане в България е 736 860 кв. м. Преобладаващата част от него, в размер от 400 660 кв.м., е съсредоточено в София. Оставащото е разпределено между Варна (83 000 кв. м), Бургас (65 000 кв. м) и Пловдив (52 500 кв. м).
През разглеждания период, активността в усвояването на площи е най-голяма в София, където е нараснала с 12% (18 275 кв. м), следвана от Бургас (6 120 кв. м).
По отношение на търсенето, биг-бокс сегментът продължи да бъде активен, като значителен брой новооткрити локации има в сектора на хранителните вериги (24), следван от този на дрогериите (9).
Някои от новите марки за българския пазар през разглеждания период са: AREA 52, Navigare, Tudors, Dsquared2, Roberto Botticelli, Penti, Salad Box, Gloria Jean’s Coffees, КAM, Rossetta. Развитието и модернизирането на търговските паркове в страната продължава със стабилни темпове на усвояване на площи и разширяване на микса от оператори.
Движението на наематели на главните търговски улици в София отбелязва незначително увеличение от 3% през първата половина на 2017 г. до 6% през втората, като се наблюдава ясно изразено повишаване на наемните нива спрямо 2016 г.
Наемите на главните търговски улици в големите градове в България като цяло регистрират ръст. В София те са 49 евро на кв. м, в Пловдив – 22 евро на кв. м, във Варна – 20 евро на кв. м и в Бургас – 21 евро на кв. м.
При модерните търговски центрове в София посоката на развитие на параметъра е същата. Там наемните нива са 39 евро на кв. м за разглеждания период. В другите основни градове стойностите им се запазват без промяна, в диапазона 25 – 27 евро на кв.м.
През 2017 г. Colliers и GfK за втори път проведоха изследване на търговските центрове в София. В него се включиха собственици, наематели и посетители. Сред ключовите изводи от проучването са, че е налице разместване в подреждането на петте най-популярни проекта в София.
Разнообразният микс от наематели продължава да е пресечна точка във възгледите на посетители, търговци и собственици за това какво трябва да се доразвие в търговските центрове. Най-търсената категория в търговски център е „Мода“, която има по-голяма тежест при определянето на микса от наематели.
През 2018 г. Colliers очаква динамика на пазара на търговски площи, в резултат на смяната на собствениците на някои търговски центрове. Тя може да се изразява в промени в търговския микс, физически преустройства и реконструкции.
Основното предизвикателство пред моловете ще бъде увеличаване честотата на посещения, което има директно отношение към новите тенденции на персонализирано пазаруване и развитието на хибридни търговски формати. Атрактивността на търговските паркове се увеличава. Очаква се разнообразяване на търговския им микс с нови категории.
* В анализа са включени търговски центрове над 10 000 кв. м.
3
Коментара по темата
3.
gotti
15.03.2018 11:06:07
ебаси цените...ебаси балоните.
в центърат на голям немски град, наема на хотел с 50 легла-5600 евро, при средна цена на нощувката 65 евро.
в центърат на голям немски град, наема на хотел с 50 легла-5600 евро, при средна цена на нощувката 65 евро.
2.
123
15.03.2018 10:28:39
И да добавя- Лятото търговците ще живнат. Идват руските туристи, а те знаят да харчат. Това са основните клиенти на бургаските молове.
1.
123
15.03.2018 10:27:10
Голямо търсене, голяма работа. Затова през месец-два наемателите на не малка част от магазините в центъра се сменят.