Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Закон удря по мръсния бизнес с нелегални авточасти

Бургаският депутат Иван Вълков е сред вносителите на промените в Закона
Ключови думи:
Пресичане на схемите с продажба на части втора употреба от крадени автомобили. Това е част от промените, които в момента се обсъждат в работната група от Министерството на транспорта и Министерството на вътрешните работи, която разделя на три части сегашния обемист Закон за движение по пътищата, съобщава „Монитор“.

След вкарването на автосервизите и моргите за коли в специални регистри ще се знае произходът на всяка една част. Предвижда се в автосервизите да бъдат слагани само едрогабаритни чаркове с ясен произход. След промените ще бъдат монтирани основно калници, капаци, врати и др. подобни чаркове.

Голяма част от чарковете са маркирани от автопроизводителите, така при проверка могат да бъдат проследени къде са разкомплектовани, кой е извършил продажбата и т.н. „Така ще бъдат пресечени схемите с кражби на автомобили, които се разглобяват и продават на части”, твърди народният представител от ГЕРБ Иван Вълков.  

Всички ще имат свое електронно досие, в което ще бъде вписано какви части им се монтират. Една от промените е да бъде прекратена практиката да бъдат слагани части, които при лошо състояние са опасни за сигурността. Такива части са тези от различни агрегати, скоростната кутия и двигателите.   Управляващите искат регистрационен режим за автосервизите, а не лицензионен, които е много по-тежък.

„Със създаването на публичен регистър на автосервизите ще е ясно кой какъв ремонт е направил, кога и с какви части. Разбира се, всеки ще има правото да дава или да не дава гаранция за извършените услуги. Също така е важен произходът на частите, които се монтират. Така ще може да се търси и по-лесно отговорност. Сигурен съм, че това ще бъде от полза и на собствениците и работещите в автосервизите, които също страдат от недобросъвестни техни колеги и нелоялни практики”, коментира транспортният министър Ивайло Московски.  

„Важно е да се регламентира техническото обезпечаване на превозните средства, ремонтните дейности и технически прегледи. Това е една от предпоставките да имаме безопасност по пътищата”, коментира депутатът от ГЕРБ Иван Вълков.

По думите му в момента може да се извършва сервизна дейност във всеки един гараж само защото се извършва търговска дейност, без да е регламентирана.

„Никой не дава гаранция за ремонтите, за вложените резервни части и никой не носи отговорност”, смята народният представител.   Борбата със сивия сектор също е сред търсените ефекти от новия законопроект. Издаването на гаранция ще трябва да върви заедно с касов бон за извършената работа. Голяма част от сервизите нанасят вреда на околната среда, защото не спазват регламентираните законови уредби за събирането на отпадъчните масла, гуми, филтри и акумулатори.   Законът за движение по пътищата е един от нормативните актове, които са променяни най-често от законотворците в парламента. След 80-те години в него са събрани много допълнения и той станал много обемист. Идеята му за разделяне датира от преди три години.

По темата с регламентирането на автосервизната дейност тогавашният депутат и сегашен министър Ивайло Московски работи заедно с народния представител от ПП ГЕРБ Иван Вълков още през 2014 г.  

„Тогава въпросът беше обсъден с представители на бранша в градовете София, Пловдив, Варна, Бургас и Русе и получи подкрепа. След което в Народното събрание внесохме законопроект за регламентиране на работата на автосервизите. Текстовете бяха приети на първо четене в комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения от всички парламентарни групи, но в пленарна зала депутатите от БСП не подкрепиха промените, коментира Ивайло Московски.  

Идеята за разделяне на закона дойде през следващия мандат, когато се възобнови работата по законопроекта. Тогава беше взето решение, за да бъдат изчистени всички пропуски и недоразумения в Закона за движение по пътищата, той да се раздели на три закона. Единият да регламентира правилата за движение, другият да бъде за изискванията към превозните средства и автосервизите и третият да е свързан с водачите на моторни превозни средства, в който ще бъде уредено провеждането на обучението и изпитите.  

„Това е изключително сложен процес, но е необходимо да се направи. Така ще постигнем изсветляване на сектора и подобряване на пътната безопасност”, смята Московски.

Предложенията на работната група ще бъдат обединени и качени за обществено обсъждане в срок от един месец, след което с предложенията на браншовите организации, НПО и граждани ще бъдат изготвени проекти за всеки един от законите, които трябва да бъдат съгласувани от всички заинтересовани министерствата.  

МВР е намерило само 9 от 165 откраднати коли, които са изчезнали през януари в страната. Това сочат последните данни на вътрешното министерство, според които успехът при разкриването на тези престъпления е малко над 5 процента.

„Краде се всичко, за което има пазар. Луксозни коли се крадат за откуп. Средният клас автомобили се задигат, за да се разфасоват, а най-евтините направо се продават за скрап. Забелязва се, че много крадци идват на територията на столицата, за да отмъкват коли, които след това препродават. Работим и с други дирекции на полицията и така ги залавяме. Ние правим операции от много време и те дават резултат. Голямо влияние има именно добрата комуникация със съседните дирекции. Това оказа силно влияние и на оперативната обстановка“, обясниха от столичната полиция.  

Според експертите повечето от колите се разглобяват минути след като са били откраднати. Това става в гаражи в покрайнините на столицата, а още същия ден авточастите заминават в скривалища или по морги. Причината за бързата работа на крадците е, че докато автомобилът бъде обявен за откраднат и работата по разкриването му е започнала, те вече ще са го разпродали на части. Това е и един от факторите, които влияят за ниската разкриваемост на тези престъпления. Често полицаите просто няма какво да намерят.  

Експерти от различни ведомства предлагат да бъде въведена и система за категоризация на сервизите, които правят ремонти.

Стига те да са регистрирани и да отговарят на всички изисквания за извършване на авторепаратура. При наличието на всички документи комисия ще им дава определен брой звезди, подобно на хотелите. Критерии за определянето на оценката ще са броят на автомонтьорите, тяхната квалификация-завършено образование, изкарани курсове и специализации, наличието на различна техника в помещението, както и скорост на извършваните ремонти. Категоризацията няма да е еднократна.  

При подаване на заявление за оценка и заплащането на някаква такса комисията ще може да преразгледа първоначалното си решение. Ако работилницата е била подобрена по някакъв начин, то звездите ще станат повече.

Ще се взимат под внимание и отзивите от клиенти. Обратният вариант също не се изключва. При оплакване и последваща проверка ще могат да се отнемат точки от сервиза. Ако системата бъде въведена, се предвижда и създаването на онлайн регистър, където при изписването на името на фирмата, да се вижда с колко звезди разполага. Достъпът до онлайн платформата ще е свободен и напълно безплатен за всички потребители.  

Регистрационният режим на сервизите ще даде възможност да се проверяват дали машините са технически безопасни. Където има монтаж и демонтаж на гуми, да има съответните машини, повдигателните устройства на автомобилите да са изправни и да отговарят на различни критерии за безопасност. Предвижда се да бъдат контролирани след въвеждането на регистрацията. В момента се проверяват само тези, които са се обявили официално.  

Немалко авточасти втора употреба са оригинални, защото нерядко се свалят от катастрофирали автомобили. Това каза за „Монитор“ инж. Коста Василев от един от големите сервизи край София. Според него някои от тях са по-качествени от евтините алтернативни части, които се предлагат на пазара у нас и са внос от Китай или от остров Тайван. По думите му при ремонт на автомобили много неща могат да се подменят с части втора ръка, освен имащите пряко отношение към сигурността, като спирачната система.  

„Пък и частите за спирачките не са скъпи, че да се правят подобни безотговорни компромиси. Най-често от секъндхенда се ползват врати, капаци, калници, джанти, резервоари за гориво, части по скоростните кутии. При ремонта на двигателите също е допустимо да се слагат подобни части като колянови валове, глави, картери, като преди това се прави проверка дали са годни за употреба“, обясни той.   Инженерът обясни, че причина да се предпочитат частите втора употреба, а не нови или оригинални от производителите на возилата е платежоспособността на собствениците им. „Най-често това се прави за автомобили, които не са в гаранция“, уточнява той. „Алтернативните нови части са с по-ниски цени. Например стоповете за скъпи западни автомобили с оригиналната марка може да струват по няколкостотин лева качествените нови алтернативи са за около 200 лв., но може да се намерят и от други производители и по 50. Пазарът ни е залят от подобни алтернативни нови части“, обясни Василев.  

По думите му търсенето на части втора употреба стимулира и съществуването на автоморгите, където се разглобяват автомобили. Според него по-големият проблем за плачевното състояние на автопарка у нас е формалното извършване на годишните технически прегледи, а не използването на части втора употреба при ремонтите в сервизите.

13
Коментара по темата
13.
Важното е!
24.02.2018 21:56:23
ЗАкон да не удря по мръсния бизнес на РОМЕО и ЖУЛИЕТА с НАСЛЕДСТВЕНИТЕ ИМОТИ ....в най-добрият град за имотни измами Айтос
...че съдия М .ДАМАДЖАНКОВА хептен ще ПРЕВЪРТИ и ще изперка
12.
12
24.02.2018 19:08:24
Нима ще ударят мръсния бизнес на Басрито.
11.
пепи
24.02.2018 07:38:58
Аз не ходя в сервиз, а при майстор. Ако ще и 10 звезди да има, 20 тапии и свръх модерна техника, пак ще предпочитам моя си майстор. работи в тенекиен гараж, но за това не е имало случай да имам проблем и да не го открие от раз.
10.
Do ВСС ,ИВСС
23.02.2018 22:28:50
КОГА ПРОКУРОРИТЕ:
МИЛЕНА СТОЙЧЕВА-ГЕНЧЕВА
Елгина ЧАЛЪМОВА от ОП -Б-с
Емил ХРИСТОВ от АП-Б-с

Ще се откажат да прикриват ЯВНИТЕ ИМОТНИ ИЗМАМИ С НАСЛЕДСТВЕНИ ИМОТИ с фалшиви:
ЛИЧНИ КАРТИ
СКИЦИ
ДАНЪЧНИ ОЦЕНКИ
УДОСТОВЕРЕНИЯ ЗА НАСЛЕДНИЦИ
РАЗРЕШИТЕЛНО ЗА СТРОЕЖ....
В най-добрият град за ИМОТНИ ИЗМАМИ/Айтос?/.....В който според някои "ТАРИКАТИ" живеят едни от най-"ГЛУПАВИТЕ СЪЩЕСТВА НА ПЛАНЕТАТА" т.е." АЙТОСКИТЕ БУДАЛИ".....хората станали жертви на ИМОТНИТЕ ИМ ИЗМАМИ ,но при нотариус БИСЕР ДЕМИРЕВ 324 Айтос

Докога все като"ОБОСНОВАНО и ЗАКОНОСЪОБРАЗНО" ще лъжат хората станали ЖЕРТВА на ПРЕСТЪПЛЕНИЕ....ЯВНО ПРЕСТЪПЛЕНИЕ ...ДОКУМЕНТИРАНО...,че не са станали жертва на престъпление "ИМОТНА ИЗМАМА"?

Тези ПРОКУРОРИ да не са потомци на: "ЕНИЧАРИ или БАШИБОЗУЦИ "...
ЧЕ СЕ ДЪРЖАТ ПО ТОЗИ НАЧИН С БЕДНОТО БЪЛГАРСКО НАСЕЛЕНИЕ...станало веднъж жертва на ИМОТНИ ИЗМАМИ заради някакви държавни служители от ОБШИНА АЙТОС?
9.
БЯХ ПОТРЕСЕН ОТ ПРЕСКОНФЕРЕНЦИЯТА
23.02.2018 11:30:06
НА Г–Н Бачииски вчера.Той заяви че след като се е противопоставил на "безобразието–ЯВНО НЕПРАВОМЕРНО ПРИСВОЯВАНЕ НА НАШАТА СОБСТВЕНОСТ///НЯКОЙ ЗА ПО КРАТКО ГО НАРИЧАТ КРАЖБА///!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ПОВЕЧЕТО ОТ КОЛЕГИТЕ МУ СА ГО ЗАПИТАЛИ КАКЪВ МУ Е ЛИЧНИЯ !!!ЛИЧНИЯ!!!ИНТЕРЕС!!!!!ДА СЕ ПРОТИВОПОСТАВЯ––––ТЕЗИ ХИТРЕЦИ/ОБЩ СЪВЕТНИЦИ //сме ги избрали ние ЗА ДА ЗАЩИТАВАТ НАШИЯ –ОБЩЕСТВЕНИЯ ИНТЕРЕС НО ТЕ НЕ ГО ПРАВЯТ.ГРУПИРАТ СЕ И СИ ГЛАСУВАТ СПОРЕД ЛИЧНИЯ КЕЛЕПИР ЗА НАША СМЕТКА.ПО СЪЩИЯ НАЧИН ЩЕ БЪДЕ ГЛАСУВАН И ТОЗИ ЛОБИСТКИ ЗАКОН –НИКОЙ НЯМА ДА СЕ ЗАСТЪПИ ЗА НАШИЯ ИНТЕРЕС!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
8.
ТОЗИ ПОРЕДЕН БЕЗУМЕН "ЛОБИСТКИ"
23.02.2018 11:00:55
ЗАКОН ЩЕ БЪДЕ ПРИЕТ.СЕГА САМО НИ ПОДГОТВЯТ!!!!!!И СЛЕДЯТ КАК НИЕ ПОТЪРПЕВШИТЕ ЩЕ РЕАГИРАМЕ//КАТО СТАДО КОЕТО ВОДЯТ ЗА КОЛЕНЕ///АМА НИКАК И НИКОЙ ОТ НАШИТЕ ""ЗАЩИТНИЦИ""ДЕПУТАТИТЕ
7.
ТОЗИ ПОРЕДЕН БЕЗУМЕН "ЛОБИСТКИ"
23.02.2018 11:00:55
ЗАКОН ЩЕ БЪДЕ ПРИЕТ.СЕГА САМО НИ ПОДГОТВЯТ!!!!!!И СЛЕДЯТ КАК НИЕ ПОТЪРПЕВШИТЕ ЩЕ РЕАГИРАМЕ//КАТО СТАДО КОЕТО ВОДЯТ ЗА КОЛЕНЕ///АМА НИКАК И НИКОЙ ОТ НАШИТЕ ""ЗАЩИТНИЦИ""ДЕПУТАТИТЕ
6.
пълно безумие ""ГОРЯТ ЮРГАНА ЗА ДА УБИЯТ
23.02.2018 10:40:04
ОПРЕДЕЛЕНО ЗАКОНА Е ЛОБИСТКИ УЖ В ИНТЕРЕС НА ГРАЖДАНИТЕ–ЗАД КОЕТО СЕ КРИЯТ ИНТЕРЕСИ НА ЗАСТРАХОВАТЕЛНИТЕ ДРУЖЕСТВА ГУБЕЩИ НАЙ МНОГО ОТ ""СХЕМАТА""ОТКРАДНАТ""АВТОМОБИЛ.ЗАСТРАХОВАТЕЛЯ ДА СИ НАМЕРИ НАЧИН ДА СИ РЕШИ ЧАСТНИЯ ПРОБЛЕМ. ДА НЕ СЕ ОПИТВА ДА ГО ПРЕХВЪРЛИ НА НАС
ДЪРЖАВАТА//ЩЕ ПЛАЩАМЕ И НИЕ ГРАЖДАНИТЕ КОИТО НЯМАМЕ АВТОМОБИЛИ //ЗАЩО???????В НИКОЯ ЕВРОПЕЙСКА ДЪРЖАВА НЯМА ПОДОБЕН ЗАКОН€...САМО В КОЧИНАТА БЪЛГАРИЯ
5.
пълно безумие ""ГОРЯТ ЮРГАНА ЗА ДА УБИЯТ
23.02.2018 10:40:03
ОПРЕДЕЛЕНО ЗАКОНА Е ЛОБИСТКИ УЖ В ИНТЕРЕС НА ГРАЖДАНИТЕ–ЗАД КОЕТО СЕ КРИЯТ ИНТЕРЕСИ НА ЗАСТРАХОВАТЕЛНИТЕ ДРУЖЕСТВА ГУБЕЩИ НАЙ МНОГО ОТ ""СХЕМАТА""ОТКРАДНАТ""АВТОМОБИЛ.ЗАСТРАХОВАТЕЛЯ ДА СИ НАМЕРИ НАЧИН ДА СИ РЕШИ ЧАСТНИЯ ПРОБЛЕМ. ДА НЕ СЕ ОПИТВА ДА ГО ПРЕХВЪРЛИ НА НАС
ДЪРЖАВАТА//ЩЕ ПЛАЩАМЕ И НИЕ ГРАЖДАНИТЕ КОИТО НЯМАМЕ АВТОМОБИЛИ //ЗАЩО???????В НИКОЯ ЕВРОПЕЙСКА ДЪРЖАВА НЯМА ПОДОБЕН ЗАКОН€...САМО В КОЧИНАТА БЪЛГАРИЯ
4.
Ме
23.02.2018 09:46:27
Щом тия искат да променят закони, значи не е в полза на хората! Всичко е лобистко вече.
3.
Bingo
23.02.2018 09:41:58
Ами такава им е схемата, приемат се единствено закони които обслужват големите играчи. Който плаща той поръчва музиката. А за тревата, явно си я пасем щом ги траем тези идиоти вече 10 г.
2.
se1
23.02.2018 09:21:58
поредния тъп гербаджия прокарва лобистки закон.....Ние трева не пасем
1.
1
23.02.2018 09:17:29
Пак каруцата пред коня.Оправяте първо пътищата, че да не се разбиват ходовите части и всичко после ще си дойде на място само.Стига с тия регистрации, категоризация и т.н. ДАИ и без това преядоха.
  Добави Коментар
Брутални кадри от френско летище! Кюрди смляха от бой турски младежи без причина Пострадалите чакали полет за Турция на аеропорта "Шарл дьо Гол" в Париж Изхвърлиха бебе на магистрала Разследващите са претърсили района за записи от камери и хора, които може да са били наблизо, когато детето е оставено
Папата отвори „свещена врата“ в италиански затвор Франциск проявява специално внимание към лишените от свобода по време на 11-годишното си папство Босненският министър на сигурността е арестуван за корупция Акцията се води от Министерството на вътрешните работи
Крим обявява извънредно положение заради нефтения разлив Керченският проток е сцена на сериозна екологична криза Редица квартали на София са без ток Вижте къде няма електричество
На Витоша: Непочистени пътища, не може да се стигне до ски пистите Колоната от автомобили към хижа "Алеко" започва от Драгалевци и е километрична Почина Георги Христов
Три населени места в Община Троян са без ток Снежната покривка достигна 95 см Байдън иска от Пентагона да продължи активните доставки на оръжия за Украйна Светът вече тръпне в очакване пред датата 20 януари, когато сенилният старец ще бъде заменен в Белия дом от Доналд Тръмп
От 10 месеца няма и следа от 17-годишната Ивана от Дупница Дори награда от 50 000 лв. не доведе до щастлива развръзка Марая Кери смятала, че е твърде млада за коледен албум Звукозаписната компания обаче смятала, че това е добра идея