Кои общински съветници от 19 януари изпаднаха в абсолютна несъвместимост и защо трябва да подадат оставка
Михаил Хаджиянев е адвокат. От 20 години е активен участник в изборната администрация като член на Районната избирателна комисия и Общинската избирателна комисия в Бургас. Участвал е и на множество форуми, свързани с изборното законодателство. Потърсихме го за коментар на разпоредби на новия антикорупционен закон, според които много от общинските съветници в страната вече са в несъвместимост. Законът влезе в сила на 19 януари.
- Адв. Хаджиянев, кои общински съветници са в несъвместимост с влизането в сила на новия антикорупционен закон?
- Народните представители приеха едни смели и решително променящи статуквото разпоредби, които преустановяват възможността общински съветници да са лица - членове на управителни органи на фирми или просто съдружници или еднолични търговци, които имат договори със съответните общини, общински предприятия или дружества с общинско участие. Както всички нови норми, разбира се, възникват и сериозни въпроси, а може би и проблеми, които ще засегнат общинските съвети в цялата страна.
- Т.е. ако аз съм общински съветник и имам дял в някаква фирма, а същата фирма има какъвто и да е договор с общината или с общинско дружество, аз вече няма да мога да бъда съветник?
- Да, моето лично тълкувание е, че ако имате каквито и да било договорни отношения между фирми, в които имате дялово или акционерно участие, и община, дружества с общинско участие или общински предприятия и едновременно с това сте общински съветник, изпадате в така наречената абсолютна несъвместимост за изпълнение на длъжността. За жалост законодателят не е намерил за удачно или в бързината е пропуснал възможността чисто технологично да даде срок за тези, които са общински съветници в момента (т.нар. заварено положение), да направят своя избор. А изборите, които могат да направят, са следните: единият е естественият избор да продължат бизнеса си и да напуснат незабавно общинския съвет; втората възможност е да напуснат фирмите като съдружници, акционери и като членове на управителните органи. И третото решение е да прекратят договорите със съответните общини. Разбира се, всяка от тези три възможности носи със себе си и някакви негативи. Но всеки общински съветник, който е решил да упражнява такава дейност, би следвало да реши индивидуално и да вземе своето решение.
- Има обаче и текст, според който действат ограничения за общинските съветници в срок от една година след напускане на фирмата.
- Визирате текст, който е в новия антикорупционен закон и който касае конфликта на интереси. Наистина се счита за конфликт на интереси, ако общинският съветник се разпорежда с държавно или общинско имущество, разходва бюджетни средства, включително средства от фондове, принадлежащи на Европейския съюз или предоставени от Европейския съюз на българската държава, да издава удостоверения, разрешения или лицензии на юридически лица, ако една година преди да бъде избран за общински съветник е бил участник като съдружник, акционер или член на управителен орган в тези юридически лица.
- Когато негови роднини имат такива договори, какво се случва?
- Тогава няма забрана да бъдеш общински съветник. Ограничение обаче има, когато трябва да заявиш конфликт на интереси. Нека да не смесваме двете понятия. Заявяването на конфликт на интереси се случва, като се имат предвид всички близки – т.нар. свързани лица.
- Това в чл. 59 на новия антикорупционен закон ли е регламентирано?
- Да, там е възможността, за която говорим. Както знаете с новия ЗАКОН ЗА ПРОТИВОДЕЙСТВИЕ НА КОРУПЦИЯТА И ЗА ОТНЕМАНЕ НА НЕЗАКОННО ПРИДОБИТОТО ИМУЩЕСТВО се отмениха досегашните закони, които регулираха тези теми. Общинските съветници следва да декларират конфликт на интереси при гласувания и вземане на решения, касаещи по някакъв начин съответните фирми на свързани лица. Тогава те нямат право да гласуват. В противен случай ще попаднат под санкциите на закона, като една от тях е, че ще загубят право да бъдат общински съветници. Важно е да се се отбележи, че за жалост в много от малките общини, а и в някои от големите основният център на икономическа активност е общината. Тя обикновено е най-големият работодател; тя генерира най-значителен финансов поток и най-много икономически инициативи. Оказва се, че почти всеки икономически активен човек, който е влязъл в частния бизнес в една такава малка община, по един или друг начин е обвързан с общината – било то като е наел помещение, било като изпълнява някакви доставки за общински дружества или общински предприятия, било то като изпълнява някакви строително-ремонтни дейности, или някакви услуги, включително юридически, счетоводни и т.н. Но няма как! Този, който е решил да се отдаде на обществено-полезна дейност като общински съветник, той трябва ясно да я разграничи от своята търговска дейност. Това е идеята на новия закон – така са преценили законодателите.
- Вие сте адвокат от Бургаска област. Според Вас кои общински съвети в региона ще бъдат сериозно засегнати от тези промени?
- Разбира се, не съм запознат конкретно със състава на общинските съвети, но отново казвам – на база статистически данни, на база икономически данни знам, че в малките общини основният генератор на икономическа дейност е общината. А законът е твърд и категоричен. Той касае дори лекари, взели под наем помещения, които са в общински лечебни заведения, или лица, които упражняват търговска дейност на общинска земя (те също са сключили някакъв договор, който е с продължително действие).
- Т.е. дори ако аз давам пари на общината, а не тя дава на мен (ако примерно съм наел общинско помещение), пак не мога да бъда общински съветник?
- Разбира се! Законодателят не разграничава дали си възложител или изпълнител, дали си продавач или купувач, дали си наемател или наемодател. Законът категорично говори за сключени договори. Духът на закона е ясен – да няма никакво влияние, било то пряко или косвено, върху решенията на общинския съвет или общинската администрация. Пак казвам – едно смело и радикално решение. Може би трябваше и аз смятам, че това ще се направи – да се даде тълкуване от парламента в допълнителните и заключителните разпоредби, за да се уредят заварените положения. Макар че и към момента те са ясни – всеки, който има действащ договор, би трябвало да си подаде оставката от общинския съвет.
- Може би просто трябва да се заложи някакъв срок?
- Да, може би е нужен срок, защото, както казах, възможни са три решения и следва общинският съветник да има време, за да реши.
- А очаквате ли сега да завалят оставки на общински съветници?
- Няма как да зная каква е икономическата активност на многобройните общински съветници. Аз се учудвам обаче, че няма коментари и обсъждания, защото общинските съветници и тяхната дейност са от изключително значение за местното управление и функционирането на общините. Може би всички са в изчаквателна позиция, за да се чуе автентичното тълкувание на законодателя, или да се вземе някакво допълнително решение, което да измени, уточни или допълни съществуващата уредба. Но със сигурност е налице сериозен проблем.
- Ако засегнатите общинските съветници не предприемат нищо, те ще бъдат ли извършители на престъпление?
- Във всички случаи това би било сериозно нарушение. Ако всеки общински съветник декларира, че не са налице хипотезите за несъвместимост, описани в чл.35 в Закона за местното управление и местната администрация и се окаже че това не е вярно, е възможно да бъде приложен и чл. 313 от Наказателния кодекс (НК) и да се носи наказателна отговорност. Новият антикорупционен орган може да извърши съответна проверка. Самата общинска администрация би трябвало да има тази информация, но е много трудно да се обработи. Имайте предвид, че една община сключва многобройни договори. Само си представете колко договори за наем, за доставки, за строителни и ремонтни дейности има. Но не е проблем само наказателната отговорност. Участието на лица, които нямат право да са общински съветници в гласуванията в Общинския съвет може да делегитимира решенията на този важен орган и буквално да блокира местното управление.
- Чл. 313 от НК какво гласи?
- Касае санкции за този, който потвърди неистина или затаи истина в писмена декларация.
- Какво трябва да очакваме в посока решения на възникналите въпроси?
- Във всички случаи очаквам в най-скоро време реакцията на народните представители.
10
Коментара по темата
10.
Ами зетчето
10.02.2018 21:19:33
На председателя има ли договори с общината–как е там според закона???????????????????????????????????????КАК
9.
Малеее, какъв кеф !
10.02.2018 19:17:14
Хайде изгоряха Бенчев, Манев, Душепеев, ДПС-арите, Табаков, Людиев, Берданков, Илиева, Ангелов и още поне 10 парчета ........
8.
Общ. съветник
10.02.2018 19:04:32
Успокойте се,ще му намерим цаката .И хляба у нас и ножа .Дето вика Цецо -Нали се сещате сами -любимата му фраза.
7.
Широко затворени очи
10.02.2018 17:17:42
Е ако срока за подаване на декларации за конфликт на интереси не е изтекъл ще стане интересно. Напрактика обаче засегнатите ще го тълкуват, че влиза в сила от 22.01.2018 г. и важи занапред т.н. до следващата година до това време няма да е необходимо да се декларира и няма да може да се твърди че е извършено нарушение. Междувременно обаче тези текстове на закона могат да бъдат отменени или просто да бъдат забравени. Да не забравяме и най- важната особеност на българската съдебна система - посредством съдебната практика да обърне смисъла на закона на 180 градуса.
6.
Бургазлия
10.02.2018 16:52:17
А Димитър Людиев??????????
5.
Ха сега
10.02.2018 15:07:00
Членът на Районната избирателна комисия и Общинската избирателна комисия в Бургас да си изпълнят задълженията по закона като органи по назначението.
4.
*********
10.02.2018 13:44:53
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.
3.
Средец
10.02.2018 13:33:50
Хайде сега м.джермов,Ивелина христова и др.от средец да подадат оставки от общ.съвет
2.
lkjiop
10.02.2018 11:38:23
kupuvam s klasa do 500lv, zaduljitelno benzin,s gazovo,obduhvane,masaj na sedqlkite,dvd,feislift,bez prehvarlqne
1.
адвокат
10.02.2018 11:32:34
Общинския съветник няма нужда от фирма сключваща договор с общината.Тойй трябва да регистрира консултанска фирма .Идва зайо байо и иска еди ко си ,ама не може да се оправи в джунглата.Тогава се появява консултанта съветник и придвижва нещата скоросно.Зайо байо само плаща консултацията ---и всички доволни .Ама като са тъпи и лакоми и прости, сега аут от софрата.