Петър Кънев се скара на министри заради дуалното обучение: 8 години чакаме бъдещето, ще отлепим ли?
Ключови думи:
Петър Кънев, Милена Дамянова, дуално обучение, парламент, Бисер Петков, Лъчезар Борисов, Красимир Вълчев
Бургаският депутат Петър Кънев скастри няколко министри заради неуредиците по въвеждането на дуалната система на образование у нас.
Днес в Народното събрание се събраха на съвместно заседание три парламентарни комисии – социалната, икономическата и образователната.
Съответно бяха изслушани министърът на образованието Красимир Вълчев, социалният Бисер Петков, както и зам.-министърът на икономиката Лъчезар Борисов.
Шефката на образователната комисия Милена Дамянова (ГЕРБ) изтъкна, че дуалното обучение е обучение на бъдещето. Тя призова колегите си да подпомогнат като законотворци този процес, така че той да започне да действа пълноценно в национален мащаб, а не само в отделни райони на страната.
След нея думата взе Петър Кънев („БСП за България”), който е председател на парламентарната Комисия по икономическа политика и туризъм.
„Инвестицията в бъдещето – всичко това го говорихме 2010-а година и за нас 2018-а година беше далечното бъдеще. 2018-а година се събираме по същата тема, по същия повод и не можем да разберем докъде сме стигнали и можем ли все пак да отлепим нещо по тази тема”, обяви бургаският народен представител.
Той обясни, че темата е изключително важна и предложи да бъдат изслушани задълбочено всички засегнати страни.
„Разбрали сме се, че в края гласуване няма да има, но трябва да излезем с някакви решения, защото виждате – осма година все сме в бъдещето”, възропта Петър Кънев.
Заседанието продължи около два часа. След него Петър Кънев коментира пред „Флагман” резултата: „Изводът е, че трябва да работим трите комисии заедно, защото в тоя „бермудски триъгълник” между три министерства – социално, образователно и икономическо, потъват проблемите и то законодателните проблеми на дуалното обучение. Пишат се непрекъснато стратегии и визии за развитието и в края на краищата виждате каква е ситуацията. Четири години след като стартира т. нар. швейцарска програма DOMINO, по която действително се прави дуално обучение, продължаваме да се въртим в един омагьосан кръг.”
Според Кънев, проблемите са свързани основно с правилата за сключване на договори.
„Затова се принудихме да съберем и трите комисии - това са 60 народни представители (една четвърт от българския парламент), за да задължим тримата министри до края на март да предложат законодателни промени”, каза още депутатът пред „Флагман”.
„Така не могат да продължават нещата – един безкраен спор между от една страна потребителя – Министерството на икономиката, т.е. българския бизнес; от друга страна двете министерства, които не могат да намерят баланса на възможностите между образованието и социалното министерство за решаването на реалните проблеми. Двете министерства трябва да предложат реални законодателни промени”, коментира Петър Кънев.
На въпроса кои са проблемите, за да не се случват нещата, депутатът отговори така: „Проблемът е, че ние продължаваме да гледаме на 16-17-годишните като на деца, а истината е, че това вече са големи хора. Системата работи великолепно в Швейцария, Германия и Австрия – държави, които са го направили отдавна. И неслучайно днес и аз коментирах – като не можете да намерите решение, отидете, препишете и вижте как те са го направили, защото не може за всичко да сочим миналото. Да, имахме преди 30 години едно сравнително добро професионално образование. Знаете тогава организацията – структурата с техникумите, със средните професионални технически училища. Всичко това за 20 години успяхме да го разрушим. В момента тръгваме отново да създаваме професионални умения. Хубавото е, че когато имаш дуално обучение, това не е просто дуално обучение, а е дуално обучение срещу заплащане. Такава е системата в трите западно-европейски държави, където децата освен че учат занаят, имат и стимул – получават сравнително много добро заплащане.”
В тези страни за обучаемите се плащали минимални осигуровки.
„Там здравна осигуровка плаща работодателят, тъй като такава трябва да има. Пенсионни осигуровки няма, защото децата не работят по официален трудов договор. Това не са трудови договори, а договори за обучение, при които от една страна е държавата – местните инспекторати за образование; от друга страна са родителите на децата; и от трета страна са работодателите. 91% от всички, които са в дуално обучение в Швейцария, след това продължават да работят в тези фирми”, коментира още Петър Кънев.
5
Коментара по темата
5.
???
08.02.2018 07:57:52
А дали министрите са образовани?
4.
дамянчо
07.02.2018 21:25:40
тази детска учителка да не дава съвети по разбитото образование
3.
Ончо
07.02.2018 21:11:04
Да се кара на жена си във вкъщи тоя папардак
2.
Смешко
07.02.2018 21:09:05
Тоя и от образование ли разбира да си харчи милионите и да не си навира носа навсякъде!
1.
na Dgindgera Vinkel skara li se
07.02.2018 18:47:55
xaaaaaaaaaaaaaaaaa