Хората в Бургаско посещават библиотеки 5 пъти по-малко от средния българин
Ключови думи:
Бургаска област, театри, кина, музеи, библиотеки, Бургас, мол Галерия, Институт за пазарна икономика
Близо 9 пъти се е увеличило посещението на кина в Бургас за пет години. Това сочи статистика, публикувана от Института за пазарна икономика (ИПИ) в изследването „Регионални профили – показатели за развитие 2017“.
През 2011 г. посещенията са били само 101 на 1000 души от населението, докато през 2016 г. те вече са 880.
Големият ръст започва през 2012 г., когато е открито новото кино „Cinema City“ в бургаския мол „Galleria”. Тогава посещенията на кинопрожекции скачат на 552 на 1000 души от населението. През 2013 г. те вече са 845, а върхът е през 2014 г., когато са 927.
През 2015 г. има лек спад – 873, а през 2016 г. е налице малък ръст – 880.
За 2017 г. все още няма данни, тъй като годината не е приключила.
Културата е един от показателите, които ИПИ изследват, за да оценят социалното развитие на областите. Бургаска област получава оценка „незадоволително“ по отношение на този показател (или „2“ от 1 до 5).
„През последните няколко години в областта се наблюдава нарастващ интерес към кината и театрите, а посещенията са съизмерими с тези в страната спрямо броя на населението. През 2016 г. посещенията на кината в област Бургас са 880 на 1000 души от населението при 778 на 1000 души в страната, а посещенията на театрите – 312 на 1000 души при 332 на 1000 души в страната“, посочват от ИПИ.
Посещенията на музеите в областта също се увеличават, но продължават да изостават от средните стойности за страната. През 2016 г. те достигат 505 на 1000 души в областта при 734 на 1000 души в страната.
„Изключение от общия ръст на другите показатели правят данните за интереса към библиотеките в областта. През 2016 г. те намаляват до 117 на 1000 души в област Бургас при 605 на 1000 души в страната и докато през 2009 г. разликата между посещенията в Бургас и в страната е двойна, през 2016 г. тя става петорна“, констатира Институтът за пазарна икономика.
Посещенията на театри не се променят значително през годините. През 2011 г. те са били 289 на 1000 души, а през 2016 г. - 312. Пикът, както и при кината, е бил през 2014 г. Тогава е имало 361 посещения на 1000 души на театри в Бургаско.
26
Коментара по темата
26.
До kiki
26.12.2017 23:10:01
Съгласен с всичко, освен с това, че общината дава пари за спорт. Дават се за заплати на наши хора и за строежи. Например, новата зала за лека атлетика ще струва 50 млн., при положение, че никой не се сеща за името на поне един бургаски лекоатлет. Може би с изключение на онази девойка, която стана известна не със спортни постижения, а с това, че беше хваната с допинг. А любителите на леката атлетика в Бургас са по-малко от филателистите и орнитолозите. За 50 млн. в града можеха да бъдат изградени библиотека, художествена галерия и три музея, които да привличат десетки хиляди туристи всяка година, но...
25.
До 21
26.12.2017 23:00:50
За Orange съм съгласен, че има качествена литература, но проблема им в Бургас е локацията - Плаза като цяло е слабо посещаван и там не само в книжарниците, а никъде няма да видиш много хора. А опашките, за които писах бяха в Хеликон, сега по празниците е тясно вътре от желаещи да купуват книги.
24.
смърт
26.12.2017 19:09:52
книгите няма с какво да ми помогнат ; аз трябва да знам знания за компютри и тъй подобни , а в книгите има почти всичко друго , но не и това
23.
kiki
26.12.2017 19:07:05
Преди 25 г. имаше план за нова библиотека в Бургас / на мястото на
Бургаския Свободен университет.
Но както се сещате парцела беше доста ценен и общината го изтъргува. След това имаше план за
друг парцел на бул. Демокрация, който и до днес пустее - апетитите пак надделяха.
А от 10 г. има план за библиотека на мястото на Немската болница.
Познайте какво ще се случи с поредния план за истинска библиотека.
За велоалеи и спорт се дават милиони, там е приоритета на кмета.
Бургаския Свободен университет.
Но както се сещате парцела беше доста ценен и общината го изтъргува. След това имаше план за
друг парцел на бул. Демокрация, който и до днес пустее - апетитите пак надделяха.
А от 10 г. има план за библиотека на мястото на Немската болница.
Познайте какво ще се случи с поредния план за истинска библиотека.
За велоалеи и спорт се дават милиони, там е приоритета на кмета.
22.
ММ
26.12.2017 18:27:27
Библиотеките ни са празни защото хората не ги знаят къде са. Сградите им са стари и разпадащи се, алеи и улици се оправят, но не и библиотеките. Книгите, които предлагат са от преди 30 години и се разпадат, да не говорим че няма нови заглавия и разнообразие в избора. Книжарниците за сметка на това винаги има хора, а по празниците са пълни.
21.
До 16
26.12.2017 17:06:41
Говоря за Orange в мол Плаза,предимно там ходя.Наистина е радващо това което си видял, хора на опашка в книжарница :)))))
20.
до ZapoznAt
26.12.2017 16:41:56
Умните избягаха щото са много умни ли? Само ти остана, глупак с комплекси.
19.
Роксима
26.12.2017 16:36:30
от Amazon.com и Amazon.co.uk са съгласни да отворят първата си книжарница в гр. Бургас през Март, 2018 година.
18.
Най големия
26.12.2017 16:20:01
Няма и защо да се посещават библиотеки това е отживелица едно време е нямало като сега интернет и т. н книгите са били някакъв начин за развлечение. А и какво да се очаква от живущи в бургас, ямболски сливенски странджански говеда с ниска култура развалят допълнитрлно гадният ни мизерен град от хора които не милеят за него по простата причина че са придошли от селата.....
17.
Най големия
26.12.2017 16:18:41
Няма и защо да се посещават библиотеки това е отживелица едно време е нямало като сега интернет и т. н книгите са били някакъв начин за развлечение. А и какво да се очаква от живущи в бургас, ямболски сливенски странджански говеда с ниска култура развалят допълнитрлно гадният ни мизерен град от хора които не милеят за него по простата причина че са придошли от селата.....
16.
До Т83
26.12.2017 15:43:27
Не знам коя книжарница имаш предвид, книжарниците в МОЛ-а не са точно книжарници. В Хермес залагат на розови романчета и детски играчки, а в Сиела на два рафта специализирана литература и много сувенири. Аз онзи ден бях в една книжарница на Тройката, вътре имаше поне 200 човека, а на касите опашка.
15.
Т83
26.12.2017 14:07:06
Аз лично си отделям пари за книги, не виждам какво толкова има да се отделят 100тина лв на месец за книги.Но всичко е въпрос на приоритети, не обичам заведенията изнервя ме шума и концентрираната селяния.Парите които мога да ги изхарча в някоя чалготека предпочитам да ги инвестирам в книжарницата.Прави ми впечатление, че в гранд мол Варна, в книжарницата едва се разминавахме,а тук в Бургас в същата верига книжарници съм виждал максимум 4-5 човека вътре.
14.
ZapoznAt
26.12.2017 13:58:15
Кой да чете книги ?
Те умните хора избягаха от Бургас ... Останаха ямболските селяци , странджанските и тука таме някой готино момче и момиче от Бургас ..
Останалите я са я други градове я в чужбина . ..
Кой да чете ?
Те умните хора избягаха от Бургас ... Останаха ямболските селяци , странджанските и тука таме някой готино момче и момиче от Бургас ..
Останалите я са я други градове я в чужбина . ..
Кой да чете ?
13.
Калоян говори
26.12.2017 13:25:21
Каква е целта на Бургаската библиотека?
Никаква!!!
А целта и трябаа да бъде да има 90% от най полезните и най нови книги от целия свят.
Затова тряба да има договори със всички издания на света. Вместо това там стоят заспали жени които не ги интересува и глупавата община която не е чела книга през живота.
Бургаската библиотека трябаа да замества Константинополската и Александрийската по обем и по важност!!! Иска се амбиция и любов към науката!!!!! Искат се лаборатории като част от това!!!!
Никаква!!!
А целта и трябаа да бъде да има 90% от най полезните и най нови книги от целия свят.
Затова тряба да има договори със всички издания на света. Вместо това там стоят заспали жени които не ги интересува и глупавата община която не е чела книга през живота.
Бургаската библиотека трябаа да замества Константинополската и Александрийската по обем и по важност!!! Иска се амбиция и любов към науката!!!!! Искат се лаборатории като част от това!!!!
12.
Koko
26.12.2017 13:20:40
Книгите са продукт и трябва да се рекламират. Книги се купуват и това не е сектор, който няма пазар или печалби. Много ме съмнява в тези библиотеки да има осигурени достатъчно бройки от най-новите и най-продавани книги. Всеки би платил 2-5лв за седмица за книга, която струва 40лв. Или въпросните библиотеки предлата неактуална литература, или нямат достатъчно количество или изобщо не рекламират и нямат намерение да запознаят хората / потенциалните клиенти /. От колко библиотеки можеш да си взечеш учебник примерно по гражданско право с цена от 60лв?
11.
Др. Въх!
26.12.2017 12:33:32
Преди доста години си домъкнах първия Киндъл от Германия. Оттогава ми се е налагало да купувам не-повече от 10-тина заглавия. В библиотека не съм стъпвал от дете, ама това не означава, че не чета! Дори родителите ми на 60+ свикнаха с електронните книги, какво остава за младите!
10.
Наблюдател до 5
26.12.2017 12:07:52
2% от заплатата умножена по 19 книги не прави половин заплата, в грешка си. 25 книги са половин заплата по твоите твърдения.
9.
Аз
26.12.2017 11:17:30
Какво чудно има. Забравяте електронните книги, както и антикварните книжарници. Предпочитам да си купя хубава старастаракнига книга за 2-3-5 лева от колкото да ходя в библиотеката.
8.
Васил Левски говори
26.12.2017 11:09:29
Сещам се когато учителките програмирани от селяните във София и Москва наивно ни повтаряха какво се опитват любими на комунизма автори да кажат със тяхните индиянски разбирания за “общо имущество”. Сега тези учителки взимат $100 пенсии защото толкова знаеха от живота. А учениците им правят $300 на месец в сравнение със $5,000 във развитите страни. Явно е че не само книгите бяха проблема но и политиците. Кога сте видяли Бойко или Нинова или Доган да препоръчат книга?
Кога сте видели кмета да препоръча книга?
Ние нямаме класа на Цар Симеон.
Затова имаше полза поне да имаме монархия че поне да има елит горе да ни води към правилните книги —- Библията, капитализма, Ayn Rand, Ludwig Von Mises, Milton Fridman и така!!!
Кога сте видели кмета да препоръча книга?
Ние нямаме класа на Цар Симеон.
Затова имаше полза поне да имаме монархия че поне да има елит горе да ни води към правилните книги —- Библията, капитализма, Ayn Rand, Ludwig Von Mises, Milton Fridman и така!!!
7.
Da
26.12.2017 10:49:03
Традиционните библиотеки са архаични. Аз лично от години чета само електронни книги и аудио книги. Естествено на английски. В бургаските библиотеки няма нито една такава.
6.
Рокафелер
26.12.2017 10:34:21
До това доведе комунизма.
През комунизма се изчетоха много ненужни книги.
Трудовете на селяни като Живков и Брежнев бяха сложени най видно по витрини а истинските писатели бяха забранени и непреведени.
Английския се забраняваше да се изучава и вместо това са учеше глупости езици на второстепенни нации които са отживелици. Комунизма уби истината, отговорността и дисциплината.
Комунизма уби икономиката и прокуди капитала.
През комунизма се изчетоха много ненужни книги.
Трудовете на селяни като Живков и Брежнев бяха сложени най видно по витрини а истинските писатели бяха забранени и непреведени.
Английския се забраняваше да се изучава и вместо това са учеше глупости езици на второстепенни нации които са отживелици. Комунизма уби истината, отговорността и дисциплината.
Комунизма уби икономиката и прокуди капитала.
5.
W
26.12.2017 10:04:33
Общината още се бави със библиотеката хотел.
Поне се обадете на Amazon.com за да ги накараме да отворят първата книжарница в източна Европа.
А другия проблем е че една хубава книга в момента струва колкото 2% от заплатата на човека. Ако си купиш 19% книги и ти отишла половината заплата и какво ще ядеш?
Поне се обадете на Amazon.com за да ги накараме да отворят първата книжарница в източна Европа.
А другия проблем е че една хубава книга в момента струва колкото 2% от заплатата на човека. Ако си купиш 19% книги и ти отишла половината заплата и какво ще ядеш?
4.
Рокафелер
26.12.2017 10:01:51
Има един проблем.
Отдела “художествена литература” е отживелица.
На запад се нарича fiction което значи фантазия.
Дори е fake news. Измислени книги.
Неща ненужни. Лъжи на социалисти и мечтатели.
Те крадат от истината, практичността, капитализма и забогатяването.
Моля сменете тази “художествена” със fake news.
Истината ще ни освободи не художника.
Отдела “художествена литература” е отживелица.
На запад се нарича fiction което значи фантазия.
Дори е fake news. Измислени книги.
Неща ненужни. Лъжи на социалисти и мечтатели.
Те крадат от истината, практичността, капитализма и забогатяването.
Моля сменете тази “художествена” със fake news.
Истината ще ни освободи не художника.
3.
Az
26.12.2017 09:56:16
Статистиките са хубаво нещо, но не дават никаква информация какво стои зад тях. Що за библиотеки има в Бургас?! Библиотечния фонд е пръснат в няколко малки постройки из комплексите, дейността е забутана някъде в ъгъла, докато общинарите гордо санират, копаят и чертаят алеи. Питайте къде в Бургас е библиотеката и гражданите ще започнат да се озъртат. А ако в града някой мислеше за тези неща, дори неграмотните щяха да знаят къде се намира. После, какъв библиотечен фонд имат градските библиотеки: основно са съчинения на бивши партийни величия, романи на руски автори за войната и юношеска литература от типа на "Винету". И още една тенденция - лично съм наблюдавал как библиотекарките попълват фонда с покупка на поне 100 любовни романа (тип турски сериал) от Хеликон. Това е. Което пък ни води и до третия проблем - има ли въобще финансиране, което да позволява попълването на библиотечния фонд със съвременна, актуална литература или такава, която по исторически причини е липсвала във фонда? Или се отпускат пари колкото за заплати на служителите? И въобще, има ли идея защо съществуват и как да се развиват библиотеките в града или просто се отпуска някой лев, колкото да не упрекнат общинарите, че не ги вълнува културата (което е факт). А за гражданите и четящите в Бургас - вижте данните за продажбите на книжарниците, там ще се учудите колко много се чете в града ни.
2.
Естествено
26.12.2017 09:44:14
Малко ли селяни придойдоха дето в живота си са купували повече автомобили отколкото книги. Гледат грозотии като новия облик на Тройката или новия басейн в Славейков и цъкат с език колко било красиво. За свикналите да прескачат по плочки в калта между нужника и кочината асфалта и бетона са велико културно достижение.
1.
НСА
26.12.2017 09:42:32
Всяка прочетена книга-крачка назад от успеха