Бургас е №1 сред общините по е-управление
Шумен е на четвърта позиция от 23 през миналата година. На последно място е община Монтана, която и миналата година е била на тази позиция.
Това съобщи на пресконференция Драгомир Белчев, финансов директор в Института за икономическа политика (ИИП) и част от екипа, работил по класацията на 27-те най-големи общини (областни центрове) в България.
Индексът се базира на оценка на общинските интернет страници по 111 критерия в пет категории: сигурност и защита на личната информация, приложимост, съдържание, предлагани услуги, гражданско участие и социална ангажираност.
Методология на изследването е американска, но видоизменена с компоненти, които да отговарят на нашата действителност. Изследването е осъществено с подкрепата на Посолството на Съединените американски щати.
Анализаторите от Института посочват, че най-голям напредък има в предлаганите услуги и в използваемостта на общинските сайтове, но има какво да се желае по отношение на сигурността и защита на личната информация.
Технологиите се развиват по-бързо, от скоростта, с която те се прилагат от администрацията, отчитат изследователите.
Сред изводите от класацията е това, че все повече общини успяват да идентифицират значението на сайтовете.
По индикатор "сигурност и защита на личните данни" първите три места си поделят София, Бургас и Шумен, а Пазарджик е в дъното на класацията. Сред проблемите по този показател изследователите изтъкват това, че най-често под защитата на личните данни се разбира като изброяване съответните закони.
По индикатор "използваемост" най-добре работещите сайтове са тези на общините София, Варна и Стара Загора. Сред условията сайтът да е използваем са - лесна навигация, наличие на форми за попълване на обратна връзка и инструменти за търсене на информация на сайта.
По индикатор "съдържание" - наличност на публични документи, достъп за хора с увреждания, мултимейдна информация, обяви за работни места, информация за работата на общинските съвети и директен контакт, Бургас е лидер.
Изследователите посочват, че по принцип голяма част от информацията е налична, но е по-трудно достъпна и например липсва описание на задълженията на дирекциите на общината, което затруднява хората към кого да се обърнат при проблем.
За общинските съвети се оформя тенденция дейността им да бъде обособена в отделен подсайт, разширява се и възможността за пряко предаване на заседанията.
По индикатор "предлагани услуги" - справки по електронен път в регистри, и електронно плащане на такси, данъци и издаване на разрешителни, удостоверения и справки, София, Стара Загора и габрово са сред първите места, а Видин и Монтана на последните.
Изследователите отчита като цяло липсата интегрирани системи за плащане на услуги, като ползват се други платформи, но директно, през сайта на общините, това по-рядко се среща.
По индикатор "гражданско участие и социална ангажираност" - възможностите, предоставени от общините за обратна връзка и въвличането на хората в управлението и вземането на решения, като в този индикатор са включени и профилите в социалните мрежи и как те се използват, лидери са общините Бургас, Плевен и Перник.
Изследователите изтъкват като проблем за повечето общини липсата на анкета за оценка на удовлетвореността след ползване на определена услуга, или като цяло от сайта и невъзможността за директно обсъждане. Най-често общините имат профил във Фейсбук - 16 от 27.
Финансова отчетност на общините
Днес бе представено и друго пилотно изследване на Института - Мониторинг на онлайн финансовата отчетност на общините за последните три години, в което се анализира доколко местната власт споделя информация за финансовото си състоянието с хората и доколко тя е достъпна до тях.
Изследвани са данни от годишните финансови отчети на 27 общини - областни центрове, за периода 2014 - 2016 г., поместени на сайтовете им.
Сред изводите се откроява това, че за отбрана и сигурност местната власт отделя средно 1,5 на сто от разходите си, което може да се окаже проблем при справяне с извънредни ситуации заради природни бедствия например.
За това перо например в Добрич, Разград и Търговище се отделя едва половин процент от разходите, докато във Варна - 4,4 на сто, което според анализаторите от ИПИ се дължи на това, че градът е морска столица и граница. Най-голямото перо от разходите на всички изследвани общини е за образование.
Като цяло анализаторите отчита, че всички общини изпълняват законовите си задължение и онлайн публикуват годишните си финансови отчети. В община Габрово например се представя съкратена версия на годишния финансов отчет, насочена към хората с презентация и в достъпна форма, Разград има също опит в тази посока.
4
Коментара по темата
4.
Бургазлия
30.11.2017 16:40:10
Баси! За първи път виждам Общината от горната част! Много яко било!!!
3.
бля бля бля
30.11.2017 16:08:22
Значи, искам да си платя онлайн местните данъци в Община Бургас, иска ми някакъв ПИН код, който предварително да съм изкарал от общината, после ми иска номер на декларация за имота или за колата. Ако искам да си платя данъците към републиканския бюджет или да направя справка за осигуровки в нои, там ми трябва друг ПИК код, който може да се изкара от нап или нои и с който общо взето почти никакви справки не можеш да правиш, защото не е качена цялата информация.
Така, че тия индекси и статистики по отношение на публичното онлайн обслужване си наврете........Естония за 6 месеца внедри електронно правителство, а в България вече 20 години едни данъци не можеш да си платиш онлайн.
Така, че тия индекси и статистики по отношение на публичното онлайн обслужване си наврете........Естония за 6 месеца внедри електронно правителство, а в България вече 20 години едни данъци не можеш да си платиш онлайн.
2.
zaplata.bg
30.11.2017 15:25:55
въъъх въй въй чууек голяма мания развиийш чууек няя такъв мега як град чууек напрау швейцарски стандарти тука Слънцето изгрява 368 дни в годината и никога не залязва
1.
//
30.11.2017 14:28:41
Що триете народната любов, бе, общински сайт?