Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Подкрепяте ли тази идея? Браншова камара иска занаятчийски комплекс в Бургас

Занаятчиите в Бургас стават все по-малко, но техният труд трябва да се цени и стимулира все повече и повече
Ключови думи: занаятчийство, бургас, общински, съвет, община, занаяти, писмо, помощ, искания, проблеми
Занаятитчиите са „умираща порода“, която обаче е жизненоважна за развитието на икономиката в страната. Пример за това е дори южната ни съседка Турция, в която във всяко населено място, независимо малко или голямо, може да се срещнат малки павилиончета, в които хора, майстори и де факто занаятчии предлагат своите услуги на приемлива цена и така изкарват прехраната си - сами за себе си, плащайки данъците си.

Тук в България и конкретно в Бургас картинката е съвсем различна. С влизането ни в Европейския съюз това съсловие от обществото постепенно започна все повече и повече да бъде засенчвано от големите чуждестранни предприятия, разполагащи с огромни и модерни материални бази. По този начин обаче навлязохме в етап на нашето развитие, който може да се характеризира с простата дефиниция „развален капитализъм“, при който вместо всеки да е способен да изгради собствен малък бизнес, се получава точно обратното – големият и огромен бизнес печелят на гърба на малкия и среден такъв. Големите супермаркети постепенно превзеха пазарното място на занаятчиите и сега те са поставени в ситуация на недоимък.

Колко от кварталните магазинчета във вашия район затвориха врати през последните години? Кога за последно видяхте бръснарница? Имате ли местен обущар, човек, когото познавате и на когото можете да разчитате за вашите обувки?

Тези и други риторични въпроси са в основата на предложение на Регионалната занаятчийска камара Бургас, която е изпратила важно предложение към бургаските общински съветници.

РЗК-Бургас е учредена като публичноправен субект през 2002 г. със заповед на Областния управител. Тази организация вече 15 години работи активно за съхраняването на традициите и развитието на занаятите като един от секторите на икономиката в нашия регион. За жалост обаче, според представители на камарата, тяхната кауза ще бъде обречена, ако не получат подкрепа от местната администрация.

Останаха много малко подобни работилнички в Бургас

„Една от причините да не се работи в посока развитие на занаятчийството като отрасъл на местната и национална икономика, е дълбокото неразбиране на същността на занятите днес и възприемането им като нещо остаряло и архаично. Нещо, чието място е единствено в етнографските музеи. Подчертаваме – занаятчиите днес са част от нематериалното културно наследство на страната ни. Те са пазители и нсители на традиционни знания и умения и активно допринасят за икономическия растеж. Те осигуряват собствения си поминък със своя собствен труд и този факт е достатъчна причина за създаването на подходящи условия от страна на Община Бургас и с наше съдействие за упражняването на занаятчийските дейности“, коментират в писмо до бургаския местен парламент от РЗК.

Оттам уточняват още, че през годините много проекти в общината, които реално са щели да допринесат за развитието на отрасъла, са пропадали. Такъв е примерът със занаятчийския комплекс, заложен в ПУП- на Общината, но все още неизграден. Такъв комплекс би допринесъл много не само за тяхната работа, но и за туризма на Бургаска област като цяло.

„Проблемите, които РЗК-Бургас в продължение на 15 години се опитва да решава, понякога и с помощта на Община Бургас, са жизненоважни за развитието на занаятите и утвърждаването им като успешна икономическа дейност. Без съдействеито на общинската администрация и местния парламент, тези проблеми ще се задълбочават. Именно затова очакваме активно съдействеи от страна на управлението за намирането на най-добрите решени, свързани с устройчивото развитие на нашия сектор в Община Бургас“, довършват от камарата.

Занаятите в нашето злободневие наистина се разглеждат като нещо архаично, нещо, загубило своя смисъл, нещо непотребно. Това обаче съвсем не е така и въпреки че вече нямаме конкретна нужда от услугите, които голяма част от тези хора предлагат, то със сигурност техния труд, като част от една ниша в икономиката на региона и България като цяло, трябва да бъде достойно оценен.

Фактът е, че с течение на времето, услугите и продуктите, които тези хора представят на пазара, са загубили стойността си. Сега обаче наблюдаваме тенденция към връщане на старите традиции. Кой не би желал професионален кожар да му ушие яке или палто по поръчка на приемлива цена? Или ръчно направени накити, съдове за кухня, а защо не и мебели?

Дали Бургаският общински съвет ще оцени този факт и реално ще предприеме мерки за развитието и стабилизирането на тази ниша в икономиката на града, по всяка вероятност ще стане ясно в края на месеца по време на ноемврийската сесия.
28
Коментара по темата
28.
христина генчева
14.01.2019 10:19:36
подкрепям идеята
27.
Божана Дякова
16.11.2017 10:46:46
Абсолютно подкрепям!
26.
М.М.до 25.
14.11.2017 10:52:43
Нещо май си се объркал.Аз , говоря за съвсем различни неща ,а по-точно за художествено изкуство,което се търси от ценители по цял свят.
25.
до 24 ОБУЩАРА
13.11.2017 22:01:55
КАК ДА РЕМОНТИРАМ ОБУВКИ ОТ 30 ЛЕВА КАТО МИ ВЗЕМАШ 20 АЛО СВАЛЕТЕ СИ РОЗОВИТЕ ОЧИЛА –ЗАГИВАТЕ КАТО ДИНОЗАВРИТЕ ЕСТЕСТВЕН ИКОНОМИЧЕСКИ ПОДБОР ТОВА Е !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
24.
М.М. до4 тия коментар
13.11.2017 20:08:31
Много, благодаря за рекламата, която ни направи.Доставя ни удоволствие,да радваме хората с нещата които правим.
23.
до11 БРАВО ИВАНОВ
13.11.2017 18:03:51
СЛЕД КАТО СИ ГЛЪТНА ХАПЧЕТАТА СИ ДРУГ–СТРИ ДУМИ В ЦЕЛТА
22.
zapoznat
13.11.2017 17:56:19
Някой знае ли къде се намира тази работилничка за ремонт на куфари и чанти в Бургас? А да знае някой за ремонт на чадъри?
21.
движение "бургазлии срещу ТАРИКАТИТЕ"
13.11.2017 17:56:04
НЕ ПОДКРЕПЯ ИДЕЯТА ОБЩИНА БУРГАС ДА ПОДПОМАГА ЧАСТНИ ИНТЕРЕСИ ПРИКРИТИ ЗАД "АЛА БАЛА"ДРУЖЕСТВА РАБОТЕЩИ В ИНТЕРЕС НА ГРАЖДАНИТЕ /бъркащи в джоба НИ ЧРЕЗ ОБЩИНСКИЯ БЮДЖЕТ
20.
х
13.11.2017 16:58:28
Идеята не е лоша. Ако се прави нещо в тази посока да не е по примера на Етъра, защото там всичко е ужасно занемарено (впечатленията са от тази пролет), а продукцията е абсолютен боклук, дори от съжаление не си струва да дадеш пари, единствено храната ставаше за нещо.
19.
Може
13.11.2017 15:17:26
Ако бяхте развили круизния бизнес и в Бургас поне в седмицата по веднъж се изсипваха по няколко хиляди туристи целогодишно, един такъв комплекс щеше да прави луди пари. Може да се обвърже и с електронна търговия. Много бижутери продават продукцията си в ebay.
18.
Burgas
13.11.2017 15:09:50
Za sajalenie ti izliza po evtino i po praktichno da si kupish neshto novo ot kolkoto da dadesh pariza popravkata na neshto staro i iznoseno
17.
do 7
13.11.2017 14:53:45
нямам нищо общо със статията, но с голямо удоволствие бих се заел да доразвия идеята и да управлявам такъв комплекс, че като знам потенциала на общинарите, само ще окипазят доброто намерение
16.
Рокафелер
13.11.2017 14:53:41
Не рАзбрахте ли Бургас че гледането на марихуана за медицински цели е новата роза! Всичко се право от нея.
15.
що да не
13.11.2017 14:48:39
Понякога имаме нужда от надписване на рекламни материали върху дребни предмети, които нямам как да се напишат на машина. Няма как да ги поръчам и в Китай. Е тогава, търся занаятчия, който да свърши тази работа. Занаятчийството може да има и съвременен прочит с малко повече въображение и добър маркетинг може да се изгради много по-вървежен и печеливш комплекс от експо Флора, който например направиха и се чудят с какви безсмислени семинари и изложения да му запълват залите, които през по-голямата част си стоят празни.
14.
Фии
13.11.2017 14:47:57
Македонците и Израелците вече правят лекарства и всичко от марихуана и ги продават по цял свят, наште още спят.
13.
Абв
13.11.2017 14:45:38
Във букварчетата на първокласниците трябва да има само няколко глави: как да почна бизнес, как да живея като номер едно в света по производство, как да произведа продукта който клиента иска, как да чуя това което клиента иска, как да питам клиента дали си върша добре работата, и как да се идържам сам когато порасна чрез търговия и глобален бизнес.
12.
да
13.11.2017 14:40:51
В много европейски градове ще видите такива занаятийски комплекси, където се произвеждат по стари технологии нови изделия, а не само да се правят ремонти на обуща и чанти. Правят се ръчна изработка на обувки, рисувани коприни, вази от стъкла, дрехи на една кука, бижута от сребро и злато и т.н Едновременно представлява атракция за туристите, привлича по- платежоспособна клиентела и тези хора ще си плащат наеми, данъци, ддс- та, които ще влизат в общинската и държавна хазна. Заедно с това, тези занаяти ще могат да се поддържат живи и да се предават и на младите. А сега какво е- в някакви неугледни бараки, пръснати из града, всеки се прави на майстор, докато фалира или спре да работи и обекта му изчезне.
11.
Иванов 3 говори
13.11.2017 14:40:28
Има една приказка че сегашните занаяти са software и bio-engineering. Това вярно но и от някой стари занаяти може да стане нещо. Обаче се иска модерен подход със mass production не да ми губите времето за едно две каренца. Трудна работа когато Китай бълва евтини стоки за всичко. Иска се по целова стратегия. Не забравяйте че се иска да станем smart city
10.
Флегмани,
13.11.2017 14:36:38
Направете си нова рубрика като "Ас на деня", например "Платен Ас" и там пишете за "Свещените крави"като: Тодор Йосифов, Багдатския крадец Абумелих, К**вата на Берлускони Т.Стефанова и други плащащи, за да знаем, че не се коментират и следователно да не си губим времето за четене.
9.
Фюрера
13.11.2017 14:36:24
Пичове ако не спрете да ви плащат за училища където НИЩО не учите, няма да станете хора.
По добре би било да станете обущари от 3ти клас отколкото да ви задължават да помните Менделеев.
Училищата са порочни. Хората трябва да знаят защо ходят на училище. Да вземат професия не да зубрят!
Учете се от Холандците! Учете се от Корейците!!
8.
Др–Саян
13.11.2017 14:31:29
Иванов бързо идвай да си пиеш хапчетата–после ще коментираш темата
7.
до 3 ПЛАТИЛИЯ ЗА СТАТИЯТА
13.11.2017 14:27:03
НЯМА КАК ДА ВЗЕМЕТЕ ПАРИ ОТ ОБЩИНАТА/от джоба на Бургазлии/ за да ви строят ОБУЩАРНИЦИ
6.
Иванов
13.11.2017 14:21:39
За това да стане се иска по отговорно усилие.
Иска се шефа на летището да направи списък със 100 Азиатски самолетни компании и да почне да ги кани да правят директни полети. Трябва да направим Бургас самолетен хъб който да бие Истанбул по зеленина, бързина, цена и организация.
Шефа на летището спи!! Той трябва да пътува с кмета навсякъде из чужбина да урежда срещи да работят в тандем да носят самолетни компании в Бургас. Също шефа на просветата във Бургас спи!
Той трябва да е с кмета при 100те най добри университети и да ги кара да отварят клонове в Бургас по технология и research.
Също шефа на финансите в Бургас спи!!
Той трябва да е с тях и да докара Азиатски банки в Бургас.

Също ми прави впечатление как сградите във Бургас по времето на Тоскани имат метални остри куполи. Сега те са занемарени. Такива метални куполи са символ на рицарството. Иска се всички нови сгради да се задължат да имат такива шапки покриви който показват че Бургас е Бург и покрива ни е скъп както и главите ни са ни скъпи! Това като в Цюрих!!!

Произвеждаме $1000 на година докато развития свят произвежда $40,000. Събуди се Бургас. Умираш от социализъм и мързел, две не виждаш, уж всичко ти е платено от малки, безплатни училища всичко а не може да произвеждаш повече от Американците които си плащат за училище и медицина. И как стават тея неща? Мързела е защото не е ясна пазарната цена на усилията които прави държавата да ви държи щастливи обаче те ви задушават. Лигавета!

Навремето Българките са били най добрите войни и производители в света, сега са дебели лелки със телефони и червило.

Навремето Българките са можели да съсекат цели римски отряди със меч а сега киснат със турски цигари по турски бутици. Навремето Българките цели къщи са строили със ръце от камък а сега се натискат във кухнята на мама.

Събудете се и вижте как от най великата нация комунизма ви превърна във една без търговия без заплата без мотивация, разлигавени, все държавата ви виновна, никаква инициатива, никаква сметка, дебели, мързеливи, не четат, не водят в Европа, ме въртят търговия, нищо!

Атака!!!!
5.
странни ВНУШЕНИЯ
13.11.2017 14:17:29
В КОИТО ЛИПСВА ИКОНОМИЧЕСКАТА ЛОГИКА
4.
господа занаятчии "УВАЖЕНИЕ"
13.11.2017 14:15:15
за уменията ВИ но ЕСТЕСТВЕНИТЕ икономически процеси са срещу вас вероятно има място за изделия с висока естетическа стойност/НЕ СТАВА ВЪПРОС ЗА КЪРПЕНЕ НА ОБУЩА ИЛИ ДРУГИ ПРОДУКТИ ЗА ОБЩА УПОТРЕБА/а за АТРАКТИВНА ИЗРАБОТКА НА УНИКАТИ /вероятно мястото е Несебар–Сл.Бряг но не и в Бургас
3.
2
13.11.2017 14:09:04
Идеята е добра. Подкрепям всичко, което стимулира развитието на бизнеса. Първо, че един такъв комплекс може да се направи по интересен, автентичен начин, който да представлява и туристическа атракция и второ това би завърнало тези занаяти и биха били по-близо до клиентите им. Лично аз изпитвам затруднения, когато трябва да намеря майстор за нещо си.
2.
Иванов говори Burgas uber alles
13.11.2017 14:06:59
Супер идея.
Бих искал да предложа още по високо ниво.
Да направим и интернационална група със посолствата страните от Азия и Европа.
Например Японците още правят някой страхотни занаяти ръчни правят писалки от рога на всякакви животни обаче писалки които пишат като Ролс Ройс със изгравирането и всичко.
Бургас трябва да стане центъра на Евро-Азия по занаяти и търговия!!!

Ама как да ви повярвам като дори часовника на Хеликона на Тройката не работи.
Казах им 3 пъти. Цялата им сграда СВ лющи. Взимат парите не пипат. Само глоби за ще ги оправят!
А на времето сме имали майстори на часовници.
Цяла Швейцария има готини часовници по сградите. Няма нужда от начални средни училища ами от занаятчийски такива!! И то не какви занаяти ами само най печелившите.

Сложете този да го наречен Euro Craft Federation Във дезайнерски сгради около тази дупка на Тройката. И им дайте отбор от 5 sales and marketing да им маркетират произведенията във чужбина докато те развиват машини и технология.
Поканете занаятчии от цяла Япония и Русия и Китай.
1.
Едва ли
13.11.2017 13:58:45
Кадърните майстори се знаят от гражданите на Бургас.Без значение дали са събрани на едно място или са пръснати из града. Да не забравяме ,че доста от занаятите чисто практично не се предпочитат заради цените на услугите. Едва ли има шивач който да ушие яке за 30-40-50лева. Повечето се ползват за дребни поправки на закупени вече дрехи. Същото е и с обущарите. Отделно и факта ,че има такива некадърни майстори,че повече не стъпваш при тях. За грънчари,медничари и други подобни е добре да има,но те по скоро са атракция. Такива има в Генгера в Айтос,Етъра в Габрово и др.
  Добави Коментар
По какво си личи, че мъжът е готов да скъса с вас Признаците не винаги са ярки и набиващи се на очи, но има някои, които не са за пренебрегване  Диета с ориз: как бързо и вкусно да свалите излишните килограми Ще дaде резултaти сaмo aкo следвaте някoи прaвилa
Ударно начало на декември ще имат тези 3 зодии – няма кой да ги спре Кои са тези зодии, за които звездите обещават ударно начало на месеца Ванга й помага Раева е като преродена
Русия и Украйна си размениха телата на стотици загинали Ужасът на войната е голям Правя тази рецепта за Тюрбан сарма от 60 години – срам не срам, мога цяла тава да изям! Всичко е много просто – смесваш и пълниш листата
"Нас не ни броят за живи" Лоша констатация за България Сделките с имоти стигат 10 млрд. лв. Очакват нови ограничения за ипотеките догодина
Роналдо акостира до България? Турски гранд иска футболната звезда Разкри си душата Звездата Кидман се страхува от смъртта
Тези думи на Гунди са велики Аспарухов наистина е давал сърце и душа за България, както е рефренът Футболен съдия се самоуби Трагедията се случи в Русия