Електрическите коли стават масови през 2025 г.
До 2025 г. електрическите автомобили ще влязат в масово производство в Европа. Това заяви енергийният еврокомисар Мигел Каниете. А вицепрезидентът на Европейската комисия Марош Шефчович прогнозира, че цената на електрическите и хибридните коли ще се изравни с тази на бензиновите най-късно до 2019-2020 г.
Европейската комисия днес предложи пакет от законодателни мерки, с които да насърчи намаляване на замърсяването на въздуха от транспорта.
По данни на Брюксел 400 000 души умират всяка година от заболявания, причинени от мръсния въздух, а транспортът остава най-големият източник на въглеродни емисии.
Заради това Еврокомисията препоръчва да вдигнат съществено целите за производство на чисти автомобили и микробуси, като за дизеловите и бензиновите коли производители и собственици ще бъдат глобявани.
Брюксел смята, че санкциите трябва да почнат от 95 евро на грам СО2 над нормата на автомобил. Препоръчват се и цели за емисиите, които да са съответно с 15 и с 30 процента по-ниски за леките коли и микробусите, регистрирани през 2025 и 2030 г. спрямо досега валидните до 2021 г. Настоящите стандарти започват от 95 г СО2 на километър.
За да се решат хората на електрически коли, ще бъдат дадени европейски средства за подобряване на батериите им, които сега са най-скъпият елемент и най-голяма грижа на собствениците им.
Евробюджетът е готов да плаща и за разкриване на зареждащи станции, както и за увеличаване на местата за такива автомобили на паркингите.
Комисията обаче не се реши да въведе квоти за производството на чисти коли, като остави на производителите възможността сами да избират технологиите и съотношението на влагането им в своите модели.
Брюксел предлага и въвеждане на стимули, които да развият автобусния транспорт на дълги разстояния като алтернатива на използването на частни автомобили.
Така според Еврокомисията, освен чеще се намалят замърсяващите газове, ще се решат и проблемите със задръстванията.
За товарните превози се предлага да се насърчават комбинираните превози, като камионите се заместват за част от разстоянието от влакове, шлепове и товарни кораби.
С електрическите и хибридните коли Брюксел изчислява, че ще пести 380 милиона тона петрол годишно, който основно се внася от трети страни и увеличава енергийната зависимост на Съюза.
Европейската комисия се надява като ускори въвеждането на електрическите и хибридните коли да навакса и изоставането си на световния автомобилен пазар. От 34% от продадените леки коли преди икономическата криза, сега европейският дял е спаднал до 20 на сто.
ЕС изостава от Китай и от САЩ, а на местния пазар се предлагат само 6 типа коли с нулеви емисии при 400 налични на световния пазар.
"ЕС изостава в надпреварата за чисти технологии в момента не е на прав път. Електрическите автомобили са под 1%", заяви комисар Каниете, като добави, че автомобилната индустрия страда и от тежка загуба на доверие след скандалите с фалшивите емисии, засегнали най-вече германски марки.
Новите мерки ще позволят на Съюза да влезе в крак с ангажиментите си по Парижкото споразумение, което се зарече да спазва, особено след заявлението на американския президент Доналд Тръмп, че ще изтегли САЩ от договореностите за опазване на климата. Добави Коментар