Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Защо социализмът още е на мода

Вижте кои са марките, които оцеляха след прехода и защо
Ключови думи: соц, спомени, българия, марки, търговски, продукти, икономика
Има различни фактори, които правят соца модерен в очите на хората. Най-очевидната е носталгията по доброто старо време, което е чисто културен феномен. Хората имат навика да помнят повече доброто, отколкото лошото на епохата, в която са живели. Социализмът е част от живота на повечето българи, а никой не иска животът му да бъде смятан за провал. Още повече че голяма част от българите не харесват капитализма, тъй като материалното им благосъстояние не се е променило към по-добро. Периодът на криза, който преживяхме наскоро, засилва тези симпатии по времето на Тодор Живков.

"Носталгията е идеализиране на миналото. Човек е най-склонен да се обърне така назад, когато настоящето му се струва потискащо, неприятно. В нашия случай имаме всички предпоставки за носталгия. Моето поколение например изживя детството си в онези години и затова пази само романтичните спомени за соца. Червените пионерски връзки, патриотичните наизустени песни, знаменцата, които развявахме на манифестациите, ликовете на Димитров, Ленин, че дори и ястребинчетата – всичко това се омесва в съзнанието ни заедно с аромата на лютеница от казана пред блока и празните улици, по които играехме на ръбче. За моите връстници това е времето на детството и няма как едно връщане в стил "Таралежите се раждат без бодли" да не ти създаде приятно усещане", коментира Радослав Бимбалов. Той е съсобственик на рекламна агенция The Smarts, която също използва соца като лайтмотив на някои свои реклами.

Втората причина може да наречем пазарна умора.

Спомнете си колко пъти сте избирали в последно време различни бисквити за закуска. Или нова марка бира. Малко са, нали? Любопитството от изпробването на нещо ново движеше покупателните навици на хората в първите години на прехода, когато изкушенията буквално им се набиваха в очите. След като тази вълна на всеобщо любопитство отмина, пазарното махало се върна няколко деления назад – част от хората продължиха да потребяват нови марки, а друга немалка част заложиха на изпитаното. Да ги наречем традиционалисти.

Третата причина е влиянието на рекламите.

Посланията от тв екрана действително променят потребителските нагласи, въпреки че малцина от потребителите си дават сметка за това. Напълно неизвестни марки стоки са успели да се наложат на пазара, използвайки агресивна реклама, в която лайтмотив е носталгията по соца. Част от продуктите на "Белла България" залагат на точно този модел. Споменатите вече "Леки" (продукт на "Белла България") за кратко време достигнаха пазарен дял от близо 50% при кренвиршите за сметка на утвърдени марки като "Тандем", "Браво" и "Кен", които съществуват на пазара от доста по-рано. След този успех "Белла" опита да направи същото и в други сегменти – така се появиха салам "Перелик" (сигурно си спомняте Бай Вълчо от рекламата – "хубави хора, от Павликени"), кренвирши "Народен" (с рекламите от ТКЗС) и др.

Има и още един много важен фактор – цената. Колкото "по-соц" звучи един продукт, толкова повече се асоциира с евтиното, изгодното. Това не е носталгия, а чиста игра с платежоспособността на потребителя.  Затова не е изненадващо, че соц марките процъфтяваха именно покрай кризата, която кара хората да пестят от всичко.

Златното наследство на социализма

Търговските марки са знак за идентичност. Те са създадени, за да отличават една компания и нейните продукти от тези на конкурентите й в съзнанието на хората. Парадоксалното на българските брендове е, че те са създадени и наложени по времето на социализма, когато нямаше истинска конкуренция. Предприятията бяха само държавна собственост, търговските марки – също. Най-често те се държаха от ДСО (държавни стопански обединения) и от тях се ползваха не отделни заводи, а цели отрасли.

При разпадането на плановата икономика заводите получават права да използват всичко, което е принадлежало на бившите ДСО – патенти, технологии, марки. Някои от марките се оказаха прекалено апетитни и за тях се разгоряха истински войни. "Софарма" и "Балканфарма" например в продължение на години водиха съдебни дела за имената на лекарствата, които някога са били интелектуална собственост на обединението "Фармахим" (повече за споровете около марките – виж тук).

От чисто бизнес гледна точка соц марките са ценни, защото повечето от тях са жигосани в съзнанието на хората. По комунизма нямаше конкуренция в истинския смисъл на думата и голяма част от марките са се превърнали в генерични названия почти като "Ксерокс" и "Скоч". "Бисквити обикновени" могат да са само един вид. Другите са техни подварианти и са обречени да бъдат по-малко популярни. Това гарантира на собственика добри печалби. Затова и битката за правата им е жестока. Интересното е, че войните между отделните производители са само за търговските марки, а не за рецептите. Повечето от познатите стоки днес се произвеждат по нови рецептури или с вносни суровини.

Не е случаен фактът, че повечето соц марки в магазините днес са от сферата на храните и напитките. Това са секторите, в които чрез приватизацията навлязоха най-много стратегически чуждестранни инвеститори - големи интернационални компании като Nestle, Kraft, Heineken, Carlsberg, InBev и др. Освен със своето ноу-хау и технологии концерните разполагат и с мощни маркетингови отдели, които бързо осъзнаха предимството на утвърдените соц марки. Вместо да налагат директно своите брандове на българския пазар, компаниите предпочетоха да инвестират в местните марки, да ги развиват и да ги налагат успоредно със своите собствени. Това включва налагане на нови опаковки, нов имидж, нови послания. По този начин големите производители гледат да обхванат всички сегменти на пазара – от най-богатите до най-малко платежоспособните.

"Факт е, че и чуждестранните компании залагат в посланията си на факта, че дадена марка – например "Морени" или "Република", е съществувала някога и е добре позната. Истината е, че всеки, който е придобил даден местен бранд, разчита на неговата познаваемост за повече продажби. Трябва да си абсолютно недалновиден и непрофесионалист - маркетолог или компания, за да се лишиш от използването на местен добре познат бранд", коментира Александър Грънчаров, изпълнителен директор на "Карлсберг България". Неговата компания следва същата стратегия, като освен вносни марки като "Карлсберг", "Туборг" и "Будвайзер" развива и поддържа местни марки като "Шуменско" и "Пиринско".
10
Коментара по темата
10.
До 9ти
04.11.2017 17:32:09
Къде бяха тези армии? А в България коя армия нахлу да събори социализма ви? А ко статацията на Живков че ”Социализма е едно недоносче? А безспорният факт че твоите другари сами избраха краха на онази система,и налапаха всичко,и сега пак всичко е тяхно! Какъв национализъм бе хахо? В Благоевградско са раздали дори паспорти на хората в които са писани македонци! Не съгласните са изпратени в лагери! А това че два са се самопредлагали за 16та република на СССР,но руснаците са отхвърлили тактично това слагачество! Дори скоро имаше тази тема в ”История бг” и лично доцент Искра Баева-върла комунистка не отрече тези факти доказани със документи! Промити мозъци изпилени! Една магистрала не направихте цяла,мозъче! Само виж постиженията на запада,и си ходи на село,ама с Лада иЖигула,или москвич! Мислиш ли че ако можеше да се пътува в чужбина,щеше да останат всички тук! Защо запада не ограничава гражданите си да пътуват?Защо никой не прескачаше ”Берлинската стена” от запад на изток? Защо никой не бяга от Южна Корея в Северна Корея? И като толкова ти липсва онова време,отивай в Северна Корея,професоре!
9.
коментар
04.11.2017 15:06:31
Социализма беше унищожен, когато Германия, Великобритания, Франция, САЩ и Япония изпратиха 21 армии в Русия за да потопят революцията в кръв. В България има носталгия към онзи период на национализъм, който коментаторите наричат социализъм. Така или иначе носталгията е съвсем разбираема. Във всяко отношение България беше много по-развита държава. БВП беше ~0,3% от световният, а днес е ~0,01%. Армията беше добре организирана и оборудвана. Образованието беше в световната 10ка, здравеопазването също. Това не са мои съчинения, а констатации от доклади на ООН, които всеки може да прочете. Оначе явно там е и проблемът, изисква се труд да си повече от дресирано куче и не говоря за журналисти и коментатори,те нямат избор, говоря за обикновения писач на коментари.
8.
Hik
04.11.2017 14:00:56
egati zaglavieto,vie vsi4ko orezelihte i politizirate daje i hranata i stokite .Otgovora e za6toto ima ka4estvo
7.
До3
04.11.2017 11:52:47
Убийствен анализ! Мойте адмирации!
6.
Късно осъзнал се
04.11.2017 11:44:05
Аз съм малко прост и не обичам прогреса,но едва на скоро след инцидент при който си ударих главата получих просветление което много други никога няма да получат! Осъзнах че демокрация в България никога не е идвала! След падането от власт на Тато Живков,всичко си остана същото със същите другари но във нов театър с нови роли! Парите от задграничните дружества и Банките ни останаха в същите хора,като бяха раздадени на техни поставени лакеи.Все партийци,ченгета и комсомолци,пасмина от която капиталист и бизнесмен никога не ще се получи! Фактори в политиката продължиха да бъдат Луканов,Лилов,Петър Младенов и вс др комуняги-курбанджии! Последва и поредният театър ”бандитската приватизация” при която Костов СДС-ра така воюваше с БКП-БСП че колкото прилапа той,тройно повече раздаде на ”червените барони” а в полиция,съд и прокуратура си работеха същите другари,и все така ”справедливо” решаваха съдбите на хората! След удара в главата осъзнах и друго! Защо съм мразил САЩ и Запада,като всъщност те на са ни налагали нищо на сила,просто нашият ”съвършен социализъм” рухна икономически,и върхушката от комуняги реши че вече няма аванта от Русия,и медеца ще идва от ”омразните капиталисти” И какво се оказа че през цялото време върхушката която съсипа държавата и съдбите на поколения българи,така е промивала плиткият ми мозък,че вместо да мразя и да се боря срещу тях,съм мразил Капиталистите които нищо не са ми направили,освен това че дадаха хляб на двете ми деца които заминаха да работят на Запад! Дори и като вярваш и възхищаващ се на др.Живков пак трябваше нещо да ми светне в промития мозък,като чуя и разбера от многобройните документални филми за него ”гениалното” му заключение: Социализмът е едно недоносче”
5.
Някакъв дето му писани от глупости
04.11.2017 11:24:46
коментарите са писани от новите активни борци _ вече внуци и правнуци на т.н. репресирани. нищо новите подам слънцето.
4.
Do n3
04.11.2017 10:20:21
Браво!!! Точно това е истината, ако може всички да го разберат ще е супер!
3.
Чичо,от село
04.11.2017 09:25:06
За т.нар.носталгия по соца има няколко простички фактора, които влияят върху поведението на няколко (така да ги наречем) социални групи:

В България по времето на „СОЦА“ имаше над един милион комунисти, с което те много се гордееха. След промените истината излезе наяве за това какви са ги вършили тия „другаре“ и за което бяха обявени за ПРЕСТЪПНИЦИ със специален закон от НС. Една част от тях замълчаха гузно и „обърнаха палачинката“, като се присламчиха към други партии. Останалите продължиха „да копаят дъното“, като започнаха да агитират, че не са престъпници, че не са избивали невинни българи, а фашисти (макар, че в България фашизъм никога не е имало), че не са се облагодетелствали върху гърба на другите и т.н. Тия хора казват – през „СОЦА“ беше добре. Всъщност беше добре само ЗА ТЯХ!

Другата група са доносниците от Държавна Сигурност, които през някой периоди са достигали до милион и двеста хиляди души. Впечатляващо! За пример ще дам нищожеството Петко Бочаров, който през мизерния си животец е написал 1726 страници с доноси. Донася срещу всеки, включително за брат си и жена си! За доносите си получава пари и е оставил разписки за тях! Издейства протекция от ДС за решаване на дребни битови проблеми и уреждане на кариерата си: от спор със съседите, снабдяване с дом. телефон, до лансиране за кореспондент на „Асошиейтед прес“. (Това, че впоследствие бе канен по разни телевизии и вестници, хилеха му се, стискаха му ръката и пр. е друга тема.)
Така, че и доносниците казват – през „СОЦА“ беше добре. Всъщност беше добре само ЗА ТЯХ!

Друга група се състои от младежи, родени след т.нар. „соц“, но това не им пречи да казват – през „СОЦА“ беше добре. Това го чуват от техните родители (комуняге) и повтарят като папагали. Голяма част от тия млади носталгици се видаха колко пари струват. Пробваха се в България – не им се получи! Пробваха се в чужбина – не им се получи! Върнаха се при мама и при татко и ревнаха – през „СОЦА“ беше добре. Всъщност за такива никъде не е добре, ясно защо...

Тия три основни групи се обединяват в един общ СМЕШЕН ПЛАЧ, катализиран от хибридната война на чужди и враждебни на България сили, които искат да ни откъснат от ЕС, ако може и от НАТО – още по-добре и отново да се превърнем в Задунайская губерния и да развеем червените байряци.

А, др. Тодор Живко им каза на тия „умници“ –
"Всичко, което ви говорихме за социализма, все едно църния дявол ви го е казвал!" https://www.youtube.com/watch?v=P1AbWRfXxMM
СоциализЪма е едно недоносче. виж тук: https://www.youtube.com/watch?v=zIHVSCcXolw

Както е казал народът – „Вари го, печи го – на цървул и гайда мирише“!
2.
Соц-Цоц
04.11.2017 09:09:09
Любими марки са защото тогава всеки си мечтаеше да си си купи да мечтаеше щото ги нямаше , и защото са забравили какъв глад и мизерия беше къса памет тъп народ .
1.
Защо ли...
04.11.2017 08:33:04
Защото някои хора искат да бъдат роби по душа. Така са се вкопчили в идеята за “по-добрия живот” от миналото. Без отговорности и без да им се налага да мислят, някой друг да го прави вместо тях, че вече се самозабравиха. Ходете да марширувате по площадите и не се занимавайте с глупости.
  Добави Коментар
„Ангелска елха” зарадва с подаръци десетки деца на родители, лишени от свобода Патриарх Даниил полага първа копка на нов енорийски център Рекорден брой мигранти са загинали в морето на път за Испания през 2024 г. Това е над 50% повече от миналата година
Адам Броуди разкри тайната на щастливия брак Женен е за актрисата Лейтън Мийстър Финландия разследва чуждестранен кораб след поредно скъсване на подводен кабел През 2022 г. газопроводите "Северен поток" Русия-Германия, минаващи по морското дъно в същите води, бяха взривени
Щe дaдeтe ли $100 000 зa eднa нoщyвĸa? Ето кои ca нaй-лyĸcoзнитe и cĸъпи xoтeлcĸи cтaи в cвeтa Шок край Барселона, откриха мъртво бебе в контейнер за боклук На място пристигна и екип на здравните служби, който потвърждава смъртта
Биткойнът чупи рекордите Експерти отдават поскъпването на oптимизмa oĸoлo пoлитиĸитe нa нoвoизбpaния aмepиĸaнcĸи пpeзидeнт Дoнaлд Tpъмп 25-годишна сладурана вбесила Надал Вдигнала му нервите с топла вода
Още един българин загина зловещо На 24 декември 2024 г., около 23:00 ч., тежка катастрофа между автомобил Audi с българска регистрация и линейка стана на провинциалния път SP30 в област Фоджа Лавров посочи условието на Русия за мир в Украйна По думите му подобно примирие просто ще бъде използвано от Запада, за да превъоръжи Украйна
Инженерно чудо в Пловдив Всички цъкат с език заради това "бижу" Камелия си показа най-милото на Коледа Чалгаджиката развълнува пак феновете си