Отварят ценовите оферти за новата ТОЛ система
Днес е очаква да бъдат отворени ценовите оферти за изграждането на ТОЛ система у нас, съобщава БНТ. Само двама от общо шестимата кандидати за изграждане й продължават в конкурса, реши Агенция "Пътна инфраструктура".
Прогнозната цена за изграждането на тол системата е 200 млн. лв. Така година и половина след началото на процедурата и след десетки обжалвания, изборът на изпълнител, изглежда, е пред финал. Според представителите на транспортните фирми, браншът ще понесе загуби от новата система за таксуване.
Три вида тол системи се използват в Европа: с бариери, безжична и джипиес.
В Германия се използва джипиес тол система, която определя движението на автомобила със спътник.
Във Франция, Испания и Полша всички автомобили над 7,5 тона плащат тол такси с бордови устройства. А във Великобритания, Румъния и Италия се плащат със специални карти на база големина на автомобила, тежест и брой оси.
„В момента в Европа основно действат системи, които са на бариерен принцип, има разрешение на пътя, спира се на бариерата на опашка, преминавате, теглите си билета, вижда се на кой пункт се навлезли и веднага ви се издава фиш, с който ви се показва каква ви е стойността и веднага заплащате физически чрез касиер“, каза пред камерата на БНТ пътният експерт Веселин Грозданов.
ЕС работи системите да са съвместими и електронизирани, така че един човек с едно устройство да плаща всякакви видове такси в Европа. След въвеждането на системата в България, според някои от транспортния бранш, разходите им ще скочат, а съответно и цените за превоз на товари.
Тол системата трябва да действа единствено по автомагистралите и онази част от републиканските пътища, които са части от европейските коридори, каза пък директорът на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев. Мисля, че така ще бъде най-справедливо, добави той.
В съседните на България страни цената за преминаване е десетократно по-висока от нашите 11 евро. Тол системата у нас, обаче, освен справедлив модел на таксуване на 250 000-те хиляди тираджии, които минават през наша територия, ще вдигне разходите и на автобусните превозвачи, ако те попаднат в обхвата ѝ.
„Това би означавало да се обрече голяма част от автобусния бранш на фалит. Има договори за обслужвания, които са сключвани преди 5 години с различните общини, които към момента са в сила, тоест там няма как да бъде променена цената на транспорта“, заяви Георги Атанасов от Сдружението на автобусните превозвачи.
Според държавата ТОЛ системата ще донесе 600 млн. лв. повече пари за ремонт на пътища.
От шестимата кандидати за изграждането на системата, 2-ма са допуснати да продължат в конкурса. Добави Коментар