Спомени от соца: ВАЗ, ГАЗ и ЗАЗ – властелините на пътя (СНИМКИ)
С черния си матов лак и сребристата ламперия този автомобил привлича погледите и днес. Той олицетворява представата за лукс от 60-те години на миналия век. „Чайка“ – любимата кола на Никита Хрушчов – е била създадена за нуждите най-вече на висшите представители на съветската номенклатура.
Те бяха мечта за мнозина през социализма, за тях се чакаше ред или се пускаха връзки. И днес мнозина си спомнят с умиление за тях – колите съветско производство, пише „Дойче Веле“, цитирано от Socbg.com
ВАЗ 2101 „Жигули“ е първият автомобил, произведен във Волжките автомобилни заводи. За прототип е използван италианският „Фиат“ 124. ВАЗ 2101 е негово лицензирано копие, което бързо печели слава в СССР и в страните от Източния блок и се превръща в символ на съветското автомобилостроене. Нито един друг модел на ВАЗ не е произведен в по-голям тираж от „Лада“ 2101.
В Съветския съюз притежаването на личен автомобил дълго време беше непостижим лукс. През 1965 г. годишното производство достигна 200 хил. бройки. За сравнение: през същата година в Западна Германия са били произведени над 3 милиона автомобила, или 15 пъти повече, отколкото в СССР. Затова съветските граждани трябваше да чакат години за кола, пък и да имат много добри връзки.
За разлика от ВАЗ 2101, „Победа“ не е копие на западен автомобил. „Победата“ е изцяло съветска разработка и гордо носи името на великата победа на СССР във Втората световна война.
За прототип на мотоциклетите, произведени в Ирбитския мотоциклетен завод (ИМЗ), е използван един западен модел, вдъхновил също така и производителите на „Харли Дейвидсън“. На съвместни учения с Вермахта преди началото на Втората световна война Червената армия открива качествата на германския BMW-R-71. Как обаче конструктивните планове са стигнали до Съветския съюз, остава тайна и до днес.
За образец на този автомобил е послужил „Опел Кадет“. Първият вариант се произвежда до 1955 г. и се води „Москвич“ 400. Десет години по-късно третото поколение на клонинга на „Кадет“ – моделът 408 – придобива нова физиономия. Около 40% от годишното производство на „Москвич“ се изнася в чужбина, като половината от този износ е предназначен за Запада. Москвичи известно време се сглобяват и в България.
Наричат ГАЗ-21 „Волга“ „мерцедеса на Изтока“. Навремето можеха да си го позволят само представителите на висшата номенклатура. Първият човек, летял в Космоса – Юрий Гагарин, – също го придобива. За особени заслуги тогавашното съветско ръководство му подарява една черна волга със салон в небесносиньо.
„Запорожец“ 965 се славеше като най-евтиния автомобил в целия Източен блок. Той е произвеждан серийно от 1960 до 1994 г. в Запорожките автомобилни заводи ЗАЗ (днешна Южна Украйна). От 1967-а колата, наричана в България саркастично „сапунерка“, се изнася и в тогавашната ГДР под съкратеното название „Запорож“ или „Запо“.
14
Коментара по темата
14.
Гтгт
17.09.2017 16:43:44
Старото няма да се върне.Колкото и да съжаляват дъртите глупаци.
13.
$
17.09.2017 15:24:40
Демек сега не чакаш години за кола ??? демек сега като ти дадат заплатата и си си купил минимум една нова кола с качеството на ладата и жугулата ??? или нещо пак не разбирам ?????
12.
:)
17.09.2017 13:51:34
Поздрвав за всички фенове на руските иновативни технологии :) Чакам тук да обясните що така?
http://div.bg/%D0%9E%D1%82-%D0%BA%D0%BE%D0%B8-%D0%BC%D0%BE%D0%B4%D0%B5%D0%BB%D0%B8-%D1%81%D0%B0-%D0%B8%D0%B7%D0%BA%D0%BE%D0%BF%D0%B8%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%B8-%D1%81%D1%8A%D0%B2%D0%B5%D1%82%D1%81%D0%BA%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D0%B0%D0%B2%D1%82%D0%BE%D0%BC%D0%BE%D0%B1%D0%B8%D0%BB%D0%B8-_l.a_i.453358.html
http://div.bg/%D0%9E%D1%82-%D0%BA%D0%BE%D0%B8-%D0%BC%D0%BE%D0%B4%D0%B5%D0%BB%D0%B8-%D1%81%D0%B0-%D0%B8%D0%B7%D0%BA%D0%BE%D0%BF%D0%B8%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%B8-%D1%81%D1%8A%D0%B2%D0%B5%D1%82%D1%81%D0%BA%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D0%B0%D0%B2%D1%82%D0%BE%D0%BC%D0%BE%D0%B1%D0%B8%D0%BB%D0%B8-_l.a_i.453358.html
11.
mхфффъ
17.09.2017 11:25:46
защо биват подвеждани хората !? не е верно ,че волги са карали само партийните лидери .напротив! всеки който изкарваше пари ,например животновъди ,земеделци ,учители на частно ,автомонтьори и всеки друг с парите си можеше да си закупи .поради търсенето обаче имаше ред за волги и лади. тираджиите и моряците ,и работещите в чужбина си закупуваха от корекома с долари. хората живееха добре . статията заблуждава младите поколения !
10.
sss
17.09.2017 10:56:42
ЕДИНСТВЕНИЯТ СВЕСТЕН АВТОМОБИЛ В СИСТЕМАТА БЕШЕ ЛАДА И ЖИГУЛИ! ТОВА Е ВЯРНО! НО ДНЕС, ВСЕКИ ЧОВЕК ИЗРАСТНАЛ В ТАЗИ СИСТЕМА И РАБОТИЛ В НЕЯ НА РЕТРОПАРАДИТЕ С ЕЗГАЛЕЖДА В ТЕЗИ КЛАСИКИ, АКО МОЖЕ ДОРИ И СЕ ДОКОСВА ДО ТЯХ КАКТО Е ПРАВИЛ НЯКОГА ХИЛЯДИ ПЪТИ! ВЪПРЕКИ СЪВРЕМЕННИТЕ ЛЪСКАВИ КАЛЯСКИ, НАТЪПКАНИ С БЕЗБРОЙ ЕКСТРИ И УДОБСТВА! В СТАРИТЕ АВТОМОБИЛИ СЕ РАБОТЕШЕ! НЕ ПРОСТО СЕ СЕДЕШЕ В ЕДНО КРЕСЛО! ФАКТЪТ ЧЕ ВСЕ ОЩЕ СА НА ПЪТЯ - РАЗДРЪНКАНИ ОЛЮЩЕНИ НО ВСЕ ОЩЕ СЕ ДЪРЖАТ! ВСЕКИ ЕДИН ЗАНИМАВАШ СЕ С КЛАСИЧЕСКИ АВТОМОБИЛИ И ВЪЗСТАНОВИЛ ГИ ОТ НУЛАТА ПРАКТИЧЕСКИ ЩЕ ВИ КАЖЕ ЕДНО: УВАЖАВАЙТЕ ГИ! НЯМА ЗНАЧЕНИЕ КАКВО Е КАЧЕСТВОТО! ТОВА СА СПОМЕНИ!!!! ТАКА ЧЕ ДРАСКАЧИТЕ ДА СПРАТ И ДА СИ НАМЕРЯТ ПО СТОЙНСОТНО ЗАНИМАНИЕ В НЕДЕЛНИТЕ ДНИ! ИЗМИЙТЕ СИ 15 ГОДИШНИТЕ ЗАПАДНИ ТАРАЛЯСНИЦИ КОИТО НЯКОЙ ТЪРГАШ ВИ Е ПРОДАЛ КАТО СТПОЯЛИ 15 ГОСИНИ В ГАРАЖА НА НЯКОЯ БАБА ОТ ГЕРМАНИЯ И ДАЖЕ НЕ Е ПОЛЗВАЛА ЗАПАЛКАТА!!!!
9.
Тате тате
17.09.2017 10:18:36
Руснаците във момента не произвеждат никакви коли ами само война и простотия.
8.
съвременник
17.09.2017 10:18:19
„СОЦА“ си беше една свинщина, такива бяха и колите произвеждани по него време. Всички модели бяха нескопосно крадени варианти на автомобили от различни марки, произвеждани в лошия Запад. И въпреки това, хората имали нещастието да се родят под „слънцето на социализЪма“, трябваше да чакат доста години, за да се сдобият с някоя от тия кочини на колела. А, „мерцедесът на соцсистемата“ беше ЛАДА-та, задължителен атрибут на всеки уважаващ себе си „сваляч“. Тя донякъде можеше да се нарече кола, и рязко се отличаваше от останалите „подвижни кенефи“. Работата е там, че“рашките“ осъзнаха, че освен оръжие, друго не могат да правят и платиха на лошия Запад, откъдето им изпратиха документацията (Фиат) и им построиха завода. Какво да се прави – „кунки в гъзунки“.
И накрая – един истински случай, който може да се разказва и като виц. Когато един горд собственик на „Трабант“ отива във (вече не помня коя) западна страна, хората там се учудили, похвалили го, и попитали – „За колко време си я направи“. Т.е. никой не можел дори да си помисли, че това нещо (по-скоро – нищо) на колела е произведено в завод и предположили, че човека си я е сглобил в някой гараж, като хоби.
И накрая – един истински случай, който може да се разказва и като виц. Когато един горд собственик на „Трабант“ отива във (вече не помня коя) западна страна, хората там се учудили, похвалили го, и попитали – „За колко време си я направи“. Т.е. никой не можел дори да си помисли, че това нещо (по-скоро – нищо) на колела е произведено в завод и предположили, че човека си я е сглобил в някой гараж, като хоби.
7.
Fp
17.09.2017 10:17:23
Защо не покажете за кои автомобили бяха ЗАБРАНЕНИ във България.
Всички Американски Фордове, Крайслер, Мустанг и така нататък.
Всички Германски, Френски и Италиански бяха забранени. Нямаше vans и trucks защото глупавоте Руснаци не можеха да им окрадат моделите.
Всеки руски автомобил бе крадена идея от някой западен но направен 10 пъти по некачествено.
Всички Американски Фордове, Крайслер, Мустанг и така нататък.
Всички Германски, Френски и Италиански бяха забранени. Нямаше vans и trucks защото глупавоте Руснаци не можеха да им окрадат моделите.
Всеки руски автомобил бе крадена идея от някой западен но направен 10 пъти по некачествено.
6.
Г
17.09.2017 10:13:01
Защо манипулирате името? Този период не се наричаше "соц" ами руски геноцид спрямо Българина и ограбване на правата му да е Европеец. Този период започна със атаката над неутрална България.
5.
До 1
17.09.2017 10:12:43
Имам две "кули" едната е 15 метра другата 60. Звънях но никой не дигна при интерес пиши тук:)
4.
Васил Левски съветва младата Европейско пеленаче
17.09.2017 09:57:17
Никога не е имало соц в България.
Глупави изроди се опитвате да ни отслабите народа.
Във България през 1944 влязоха окупационните войски на Сталин и след това ни окрадоха 50 години.
Цената на окупацията беше $6 милиарда които
България плати за да издържа окупаторската армия руснаците ни окрадоха архивите и златото.
Сложиха диктатор Живков и ни забраниха да
излизаме във Европа.
Егати лъжите.
А тези автомобили ги имаше само за партийни хора.
Нямаше никаква свобода или права.
Руснаците ни третираха като роби.
Ние бяхме Северна Корея откъснати от Европа.
Нямаше книги по книжарниците ами само комунистически глупости и "трудовете" на Ким Чинг Живков.
Руския геноцид над България беше по лош отколкото Турското робство.
Научихме си урока --- винаги със Запада и никога със Русия.
Отсега нататък България ще се развива като Швейцария а Руснаците ще се разпадат на малки
държави и мизерия.
Във бъдеще 10 милиона руснаци и украинци ще искат да живеят в България защото ще е напреднала и чиста -- но ще трябва да им взимаме по големи такси и данъци
Също --- Русия държи на България $6 милиарда репарации за геноцида, също ни дължи откраднатите архиви и злато.
Никога не мълчете за тея теми.
Веднъж Европеец, винаги Европеец.
Не се срами да се наричаш Българин.
Но винаги работи повече от другите!!!!
Глупави изроди се опитвате да ни отслабите народа.
Във България през 1944 влязоха окупационните войски на Сталин и след това ни окрадоха 50 години.
Цената на окупацията беше $6 милиарда които
България плати за да издържа окупаторската армия руснаците ни окрадоха архивите и златото.
Сложиха диктатор Живков и ни забраниха да
излизаме във Европа.
Егати лъжите.
А тези автомобили ги имаше само за партийни хора.
Нямаше никаква свобода или права.
Руснаците ни третираха като роби.
Ние бяхме Северна Корея откъснати от Европа.
Нямаше книги по книжарниците ами само комунистически глупости и "трудовете" на Ким Чинг Живков.
Руския геноцид над България беше по лош отколкото Турското робство.
Научихме си урока --- винаги със Запада и никога със Русия.
Отсега нататък България ще се развива като Швейцария а Руснаците ще се разпадат на малки
държави и мизерия.
Във бъдеще 10 милиона руснаци и украинци ще искат да живеят в България защото ще е напреднала и чиста -- но ще трябва да им взимаме по големи такси и данъци
Също --- Русия държи на България $6 милиарда репарации за геноцида, също ни дължи откраднатите архиви и злато.
Никога не мълчете за тея теми.
Веднъж Европеец, винаги Европеец.
Не се срами да се наричаш Българин.
Но винаги работи повече от другите!!!!
3.
RD
17.09.2017 09:16:11
Имаше един Курти от Кътина.Работеше в ЗММ и беше голем чешит и много приказваше.Разправяше, че веднъж началника му рекъл:
-Абе Курти,ти нещо не ме обичаш много-много?
– Другарю директор,я на нов началник и на младо прасе се не радвам, оти не знам каква свиня че излезне от него.
Курти постоянно псуваше-такъв си му беше речника.Пак на него приписват тая случка в завода-отишъл пред кабинета на началника и попитал секретарката:
-Тука ли е директоро да го еба?
-Тука е, седнете и изчакайте!
-Нема, яз можем и прав да го еба.
-Абе Курти,ти нещо не ме обичаш много-много?
– Другарю директор,я на нов началник и на младо прасе се не радвам, оти не знам каква свиня че излезне от него.
Курти постоянно псуваше-такъв си му беше речника.Пак на него приписват тая случка в завода-отишъл пред кабинета на началника и попитал секретарката:
-Тука ли е директоро да го еба?
-Тука е, седнете и изчакайте!
-Нема, яз можем и прав да го еба.
2.
Atam
17.09.2017 08:43:13
Имам грешка трябва дае копувам
1.
Atam
17.09.2017 08:41:45
Коповам стари кули печки хладилници и перални 089648281