Тол системата в България тръгва в края на 2018 година
Според министъра, чрез създаването на държавна компания ще се сложи край на всички „нездрави опити“ за обжалване, бламиране и саботиране на тол системата. Той напомни, че дори в мотивите по едно от решенията на ВАС, с което не се уважава подадена жалба, а се произнася в полза на възложителя, и в унисон с други решения на КЗК и ВАС, се говори за злоупотреба с право и шиканиране на процеса.
В момента с одиторска компания оценяваме пропуснатите ползи за държавата от това забавяне и ще заведем дело за пропуснати ползи, информира Нанков. Сумата от 1,5 млн. лв. загуби на ден от липсата на тол система се базира на най-консервативната прогноза за бъдещите постъпления и приходи, посочи той. Най-ниската и песимистична прогноза в анализа на Световна банка от 2015 г. на база досегашните приходи от 320 млн. лв. годишно е, че след внедрена тол система, ще генерираме още 660 млн. лв., което разделено на 365 дни, е около 1,6 млн. лв. на ден, обясни министърът. Той обаче обърна внимание, че одиторската компания ще определи точния размер на пропуснатите ползи.
Сезирали сме прокуратурата и ДАНС за начина, по който последната жалба бе входирана – с пощенско клеймо от 26 май, съобщи още министърът и уточни, че тя е постъпила в КЗК на 3 юни, когато ВАС се е произнесъл отново в полза на възложителя и е трябвало да бъдат отворени офертите.
Няма да оставим страната и българските граждани, защото тол системата има много ползи, но най-голямата й е, че ще въведе по-справедлив модел за заплащане, категоричен бе регионалният министър. Той коментира, че когато тя стане факт, тези, които разрушават най-много и амортизират повече, ще плащат повече. С тол системата България ще се възползва от стратегическото си географско положение, за да може да се таксува адекватно, пропорционално и ефективно транзитният тежък трафик.
Според регионалния министър трябва да бъде спряна несправедливата в момента практика тежкотоварни автомобили да преминават транзитно през България за 21 лв., докато в Сърбия цената на таксата за тежкотоварен автомобил достига до 180 лв.
Поели сме ангажимент пред обществото и премиера Бойко Борисов тол системата да заработи до края на 2018 г., посочи Нанков. Той обясни, че независимо дали ще се направи от държавна компания или ще се довърши обществената поръчка, параметрите ще останат същите, като се предвижда срокът за внедряване на системата да бъде 7 месеца, след което около една година ще бъде периодът за оценка на ефективността и коригиране на евентуални дефекти.
Очаква се стойността на системата да бъде около 200 млн. лв. В случай, че тя бъде изградена от държавна компания, финансирането ще бъде от държавния бюджет, като разходите ще бъдат възстановявани от бъдещите постъпления от тол таксата. Проектодоговорът по обществената поръчка за избор на изпълнител предвижда възстановяване на ресурса в срок от 3 години. Три или четири години ще бъде срокът и ако това се направи от държавна компания, като това ще стане окончателно ясно в етапа на реализирането на такава, стана ясно от думите на министъра.
В отговор на въпрос за обхвата на системата Николай Нанков коментира, че преценката за това кои пътища да бъдат включени в нея ще подлежи на експертен дебат, след което ще бъде взето и политическо решение, но се очаква това да не са повече от 50-55% от републиканката пътна мрежа. Той изрази мнение, че тол системата трябва да включва на 100% магистралите и пътищата от I и II клас, докато тези от трети клас да бъдат изключени от нея. Министърът отбеляза още, че за пътищата извън обхвата на смесената система няма да се плащат и винетки и напомни, че тол такса ще заплащат само тежкотоварните превозни средства над 3,5 тона.
Ценовите модели и тарифирането на база на финансово моделиране ще станат ясни на етап внедряване на системата, информира още Нанков. За отделните видове пътища ще има различно таксуване, като то ще бъде определено след решение на Министерския съвет. Предвижда се системата да бъде гъвкава, което означава, че няма да бъдат налагани забраните за движение на тежкотоварни автомобили в пиковите часове, а тогава таксата за тях ще бъде по-висока, както това се прави в Германия или в Австрия. Ако превозвачите искат да пътуват в петък от София до Бургас в пикови часове, таксата за тях може да бъде 2-3 пъти по-висока, като ще бъде определена на база ценообразуване и след решение на Министерския съвет. Така всеки собственик на транспортна фирма ще си прави икономически анализ, коментира министърът.
Във Варна днес Николай Нанков присъства на откриването на нови и реновирани сгради на "Водоснабдяване и канализация - Варна" ООД. През последните месеци търговското дружество е инвестирало в тях приблизително 1 млн. лв. собствени средства. В резултат са подобрени условията на труд в сграда за експлоатационно технически район „Канализация“ и в сграда „Изгрев“, предвидена за персонала на един от експлоатационно техническите райони и за специализирания отдел за работа по европейски проекти. Осигурена е нова лаборатория за изпитване на водомери към „Водомерно стопанство“. Диспечерската зала на „ВиК – Варна“ ООД и обновена и оборудвана със съвременна техника.
3
Коментара по темата
3.
Георги
15.08.2017 21:44:59
Тол?! Какво е това? Доколкото ми е известно, такава дума в българския език няма. Има тор – това са всички политици. Има топ – с това трябва да гърмим по всички политици. Има ток – това трябва да утрепе всички политици. Тол обаче няма.
2.
МАФИЯ
14.08.2017 21:01:04
Щом държавата ще я прави голямо крадене ще бъде и ще е на петорна цена
1.
xaxo
14.08.2017 18:15:00
Нещо не ми излизат сметките.Изчислили те че,ще прибират още 660 млн. лв. на година. Или 1,5 млн. лв. на ден.Че, и като пропуснати ползи си ги смятат вече.От друга страна стойността на системата щяла да бъде около 200 млн. лв. И да се изплати за 3-4 години.Къде ще отива разликата от 2млрд. лева