Испания е на път да каже "баста" на британските туристи
Из дебрите на хранителните отравяния
От 20 г. Мигел управлява един от двата най-големи хотела на Майорка, който предлага олинклузив пакети. Обичайно годишно там отсядат около 9 хил. британци и доста повече германци и холандци, разказва в свой репортаж "Гардиън".
И ако допреди две години във въпросния хотел са получавани по около 2 оплаквания на година, свързани с храната, през 2016 г. те са били...200. Гостите заявили, че са получили хранително отравяне. Всички те идват от британци. Нито едно не е получено от германци или холандци. Освен това никой от оплакващите се впоследствие не го е направил на място. Всички сигнали са подадени чрез британски компании, специализирани в дейността по придвижване на оплаквания на туристи.
Хотелът, управляван от Мигел, е станал жертва епидемия от хранителни отравяния. Компаниите, които сега са фокусирали бизнеса си в придвижване на оплакванията на британските туристи, са същите, които преди години са обещавали големи обезщетения от застрахователи на недобросъвестни шофьори. Там ключови са били фалшиви наранявания в областта на врата.
Самите компании сега окуражават туристите да искат обезщетения за хранителни отравяния. Основна цел са тези, избрали ол инклузив оферти, което улеснява компаниите успешно да съдят хотелите, отговорни за това, което консумират гостите им.
700% повече оплаквания
Проблемът е толкова остър, че миналата седмица туроператорите предупредиха, че това лято може да се сложи край на този вид туризъм и дори заплашиха, че може хотелиерите да откажат да приемат британци.
Испанските хотелиери са разочаровани и ядосани от тези претенции за отравяне. "Нашето усещане е, че не сме защитени от закона. Би трябвало гостът да е този, който да докаже, че се е отровил, а не ние да доказваме, че това не е така. Те дори не трябва да ходят на лекар и документът от прегледа да се приложи към претенцията им", коментират хотелиери, пожелали анонимност.
Инма Бенито, която оглавява Федерацията на хотелиерите на Майорка, посочва, че фалшивите претенции струват на Балеарския остров 50 млн. евро през миналата година, когато оплакванията са се повишили със 700 % в сравнение с 2015 г.
Турция и България също са потърпевши
Испания не е единствената страна, към която са нараснали претенциите на британските туристи. По данни на Министерството на външните работи на Великобритания оплакванията, свързани със стомашни проблеми, са нараснали и от туристи, били в Турция и България, а хотелиерите от Кипър са застигнати от "хранителни" претенции за 5 млн. паунда.
Захариас Йоанидис, който оглавява асоциацията на кипърските хотелиери, определя този феномен като изключително британски и той го смята за организирана престъпност. Той също разказва пред британската преса, че оплакванията обичайно идват, когато туристите са се прибрали у дома. Призовава да се вземат мерки, за да се защити доброто име на мнозинството сред тях.
А британци са почти половината туристи (от общо 3.2 млн.), които избират Кипър за ваканцията си всяка година. Мариос Цанакас, служител от Кипърската туристическа организация, признава, че много хора от туристическата индустрия на острова са силно фрустрирани.
В зависима от туризма икономика като тази на Кипър, секторът се превръща в заложник на туроператорите, предлагащи олинклузив почивки, където неизменно се получават оплакванията. "Не можеш да спориш с тях, защото те са тези, които ти водят туристи", обяснява Цанакас.
Почивка за 500 паунда, обезщетение - 3 хил. паунда
Проблемът в Испания обаче е особено остър. Компаниите, които се занимават с оплакванията на британските туристи, наблягат на казусите в иберийската страна, като им обясняват, че могат да получат до 3 хил. паунда за случай на хранително отравяне в олинклузив хотел, където често за почивката си са платили общо 500 паунда.
Някои от туристите са уведомявани, че единственото доказателство от което се нуждаят, е да покажат касова бележка за купена опаковка лекарство срещу разстройство в съответния курорт. Линейка, с надпис Claims Clinic, през миналата година е забелязана да обикаля Тенерифе, да паркира пред хотели и медицински центрове. Допълнителен надпис гласи: "Оплачете се днес - попитайте за подробности".
Властите обаче са започнали да действат. По-рано този месец полицията е арестувала един британец в Алкудиа и е разпитвала друг заподозрян, че е свързан с фалшивите сигнали. Местната полиция е обявила, че това е част от разследване за фалшиви сигнали за хранително отравяне, като двамата са заподозрени, че специално агитират туристи да се оплакват.
"Да спрем измамите с болести"
Във Великобритания пък туристическата организация Abta през миналата седмица започна кампания "Да спрем измамите с болести", призовавайки правителството да затвори законовата вратичка, която окуражава адвокатите да агитират хора, които не са пострадали, да твърдят, че са се разболели от храната в хотела.
Изпълнителният директор на Abta Марк Тейнзър коментира пред itv.com, че този вид измами са най-големият проблем на туристическата индустрия в момента.
На сайта си организацията е разположила множество публикации, в които се казва до какво може да доведат тези измами - като например по-високи цени на ваканционните пакети за британски туристи, апел към министъра на правосъдието да обърне внимание на проблема, какво да се оправи, ако някой има реално основание да се оплаче.
Разболяващи ваканции
Всеки, който напише в гугъл "holiday sickness", ще види, че там изобилства от оферти на компании, които уверяват, че всяка година успяват да компенсират туристи, които са претърпели щети по време на ваканцията си, при това без да имат взимат такса или пък след изплащане на компенсация, да са принудени да поемат адвокатски разходи.
SickHoliday.com конкретно се представя като лидер в сектора и се рекламира в 130 радиостанции. Създадена през 2014 г. за миналата година компанията има оборот от 3 млн. паунда и печалба от 350 хил. паунда. След оплакване нейните клиентите са получавали средно по 1500 паунда докато служителите, които се занимават със съответния казус, взимат около 2 хил. паунда. От компанията посочват, че се борят за това да изобличават лъжливите оплаквания, както и че твърдението, че повечето са такива, е невярно.
По официални британски данни оплакванията на туристи са около 35 хил. годишно като 25 хил. от тях са легитимни. "Така че според нас кампанията на Abta не адресира реален проблем", посочват основателят на компанията. Според него растящият брой на оплакванията е заради повишената информираност на туристите за това, че може да се оплачат, ако са третирани лошо. И че всъщност проблемът идвал от хотели, където хигиената е лоша, а храната - неподходяща за консумация от хора.
Властите на Острова започват да действат
Във Великобритания агенцията, която регулира бизнеса, занимаващ се с тези претенции, съобщава пред "Обзървър", че до Министерството на правосъдието е изпратен списък с 21 фирми, въвлечени в тези измами.
През миналата седмица пък в словото си кралица Елизабет обяви, че ще бъде сложен край на фалшивите застрахователни претенции, с което има вероятност мерките да се разпрострат и върху измамите в туризма.
Рамон Есталейа, генерален секретар на Испанската хотелиерска асоциация, е отрекла пред "Гардиън" да има решение олинклузив офертите за британски туристи да бъдат спрени, като определя това като незаконно и контрапродуктивно за хотелиерите. Но предупреждава, че някои отделни хотели може да затворят вратите си за британски посетители.
Мариос Цанакис от Никозия смята, че проблемът е в британското законодателство, което позволява да бъдат компенсирани туристи след фалшиви сигнали. "Не може 500 души да консумират едно и също и само британците да получат отравяне", посочва той. Добави Коментар