Приеха глупав закон, ще спрат ли от движение автомобила на Бойко Борисов, ако шофьорът му е пил
Димитър Стоянов е на 65 г., депутат от „БСП за България” – първи мандат. Той е един от тримата бургаски представители в 44-ото Народно събрание, които влязоха в парламента с преференции. В четвъртък първата сериозна изява на Стоянов в пленарната зала - по повод промените в Закона за движение по пътищата, стана причина за ожесточен дебат. Спорните изменения обаче бяха приети от мнозинството.
- Г-н Стоянов, в четвъртък дадохте повод за много сериозен дебат в парламента – по повод наказанията за собствениците на автомобили заради нарушения, извършени от други лица. Защо казахте, че е налице „първороден грях”?
- Сегашният текст, въпреки че го дават като нов, повтаря в една голяма част стария текст от Закона за движение по пътищата. Те сега го разширяват и слагат нови случаи. Аз казах „първородния грях” не за друго, а защото още предният парламент е направил една глупост. И вместо тази глупост да се „санира”, т.е. да го променим така, че да се свърши работа, ние разширяваме обхвата на тези два члена и я правим още по-голяма. И оттук нататък започват да страдат гражданите, които нямат никаква вина за това, което се случва. Като казвам „вина”, в административно-наказателното право, какъвто е Законът за движение по пътищата в частта за налагане на наказанията - той насочва към Закона за административните нарушения и наказания, където се казва, че едно наказание трябва да бъде извършено виновно. Само тогава се наказва. В чл. 13 се посочва какви са видовете наказания – те са порицание, глоба и лишаване от извършване на определена професия или дейност. Спирането на автомобила като наказание не фигурира в нито едно от тези. Това е абсолютно противозаконен текст.
- Дори и ти да си прекият нарушител, пак не може да ти спрат автомобила, така ли?
- Точно така. Аз ако съм прекият нарушител, пак не могат да ми спрат автомобила. Но махаме това настрана. Човек може да си затвори очите - прекият нарушител носи някаква вина. Проблемът обаче идва, когато този автомобил е в съсобственост. Ако ние двамата сме съсобственици на един автомобил и аз съм се напил, автомобилът се спира за една година. Но Вие нямате никакво отношение, а искате да ползвате автомобила си. Номерата обаче са свалени и той е дерегистриран. По силата на първия текст Вие ще бъдете лишен да управлявате автомобила за един месец, защото сте дали съгласие аз да го карам. Вие сте лишени един месец, аз съм лишен една година. Година и един месец този автомобил няма да се кара. Автомобилите обаче може да са на „рент-а-кар”, отдадени под наем, може да е фирмен автомобил... Фирмаджията е длъжен да си провери изправността на автомобила, състоянието на шофьора и го изпраща на един дълъг път. Той влиза в първата кръчма, пие две ракии, хващат го…
- А ако е примерно шофьорът на кмета и го хванат с 0,6 промила?
- Тогава трябва да спрат общинския автомобил, по същия начин е и държавният автомобил. По същия начин е и автомобилът на Министерския съвет, даже може да вози и Бойко Борисов. Това на практика няма да се получи, защото законът няма да се прилага толкова стриктно по отношение на тези служби. Но обикновените хора в един момент влизат в един омагьосан кръг. И за да бъда разбран правилно, давам личен пример – на мой близък познат преди 2-3 години автомобилът му беше на ремонт. И той дойде и ме помоли „за една седмица – спешна работа, дай ми автомобила си”. И аз му го дадох, защото не ми трябваше. И той почва – Бургас – Айтос, Айтос – Бургас, карал със 130-140 км/ч, на ден по 2-3 пъти - минавал през камерата, заснемат го. Минават 2-3 месеца и аз започвам да получавам съобщения – над 2000 лева.
- Това реален случай ли е?
- Реален случай с мен! А аз имам срокове – в рамките на две седмици трябва да отида в КАТ и да заявя кой е човекът. Отидох и ми казаха – г-н Стоянов, трябва да доведете човека тука! Аз 2-3 пъти го заведох, те му дадоха няколко документа, които той попълни и т.н. На следващите случаи обаче човекът ми каза: „Ама сега съм зает, дай утре, дай вдругиден”. А на мен сроковете ми изтичат и в един момент аз платих като поп 1600 лева, без да съм виновен!
- И не успяхте ли да си възстановите парите?
- Оттам нататък трябва да тръгна да водя дела, да доказвам, да правя, да струвам – което са едни допълнителни разходи и още 1-2 години работа. Просто маха човек с ръка и това е. Българинът е поставен в това състояние. И ще има много такива случаи. И те бяха посочени в пленарната зала. Примерно - автомобил в съпружеска имуществена общност, собственост е на двамата съпрузи. Мъжът пил две ракии, иска да пътува някъде. Жената се противопоставя, но той й казва „гледай си работата” (физически е по-силен), взема и автомобила, може и два шамара да й удари. Хващат го, че е пил, но наказват и жената. Оттам нататък отиваш в съд…
- А ако имаш друг автомобил, него можеш да си го караш.
- Да, другият може да го караш. Това е смешното в цялата тази работа. Но даже и един автомобил да имам и той е дерегистриран за една година, защото се е управлявал примерно от сина ми, който е непълнолетен и той е взел ключовете, защото не съм ги съхранявал добре - за да се измъкнеш от ситуацията, правиш фиктивна продажба на близък роднина. Ще платя 150-200 лева за нови табели и т.н. И пак ще си го карам, но вече с пълномощно. Защо се прави всичко това, това са неефективни мерки!
- Нали спират автомобила от движение?
- Те го спират, но по отношение на мен. Законът не коментира какво става, ако го продам. Той вече не е мой. Аз мога да си продам автомобила и новият собственик има право да го регистрира отново. На какво основание КАТ ще му откаже? Няма такъв текст в закона. Те не могат да спрат гражданския оборот. Аз продължавам да съм собственик на автомобила, не мога само да го управлявам. Но аз мога да се разпореждам с него - мога да го разглобявам, да го продавам на части… Абсолютно необяснима работа. Казвам това не за друго – защото е явно, че в България има сериозен проблем. Опитват да го решат с административни средства – това няма да стане! Просто няма да стане.
- Какво трябва да се направи според Вас?
- Може и да има (административни мерки – б.а.), но трябва да има национална програма, защото в момента ако има такава, тя не е ефективна за спиране на този вид деяния. Тя трябва да бъде на базата на всички нива, в нея трябва да бъде включено цялото общество. И тази национална програма ще даде първите си резултати сигурно след 10-15 години. Но правителствата в България нямат такъв хоризонт. Явно по проблема трябва да работят няколко правителства.
- Т.е. внезапно няма как да се спре този проблем (с пияните шофьори и карането без книжка)?
- Не, няма как да се спре. Опитите със силови мерки и засилване на наказателната репресия водят само до едно – хората казват „това не е никаква държава”, махат с ръка и заминават за чужбина. Това е ефектът и ние това го играем вече 27-28 години и дотук нищо. Вчера стана някаква дискусия и Вежди Рашидов го каза много хубаво, но няма кой да го слуша. Не зная защо го правим, като аз смятам, че това, което съм го казал на глас, са го мислели и другите. То е очевидно.
- Откъде идват тези нефелни предложения според Вас? Кой ги прави, Данаил Кирилов ли?
- Не знам кой го е правил. Струва ми се, че трябва да се отчетат някакви действия, да се каже, че нещо се прави. Сега ние казваме, че родителят примерно дава автомобила си на непълнолетно дете, да го управлява без книжка – ами това е страшен психологически или не знам какъв проблем, ако това наистина е така. Значи у нас нивото на съзнание е паднало изключително ниско – както на възрастните, така и на децата. И ние се опитваме да го решим с финансови средства. Българинът отдавна се надпреварва с държавата – как да я излъже, защото той вижда, че държавата е мащеха.
- Да не би да искате да кажете, че законите на ГЕРБ прогонват българите в чужбина?
- Мога да направя и такова твърдение, обаче не трябва да се говори така. По принцип в България няма политика, насочена към бъдещето и към постигане на някакви трайни резултати за развитие на страната и на обществото. Тука се работи на парче, всяка политическа партия работи сама за себе си. Идват едните, отменят другите и продължават да правят нещо свое и т.н. И се работи на празен ход. Има един Сизифовски труд, който не води до никакъв резултат. Ако питате някой от ГЕРБ – БСП прогонва ли българите, той сигурно ще ви отговори, че това е така. Няма смисъл да ги говорим тези неща. Важното е да се осъзнае от най-висшите етажи на властта – че тук наистина има проблем.
6
Коментара по темата
6.
Егати приказките за малки деца
24.06.2017 18:26:03
Тоя тарикат ще си даде ли пак колата на някой познат,след като сам му е платил глобите?Нали не работи закона?Напротив целта е точно да се постигне превенция.Като ти свалят номерата за една година другия път ще мислиш повече какво и защо го правиш.f1e5c
5.
DJARO
24.06.2017 16:38:01
DO-1-ot prostitutkata pone 6te polu4i6 6tastliv KRAI...a ot ADVOKATA....6te ti vzeme parite i nakraq pak nqma da ti svar6i rabota -ZAVISI MOJE I PANDIZ DA VZEME6..........vsi4ki advokati sa IZMAMANIZI....o6te v na4aloto gleda da te varje da vzeme parite i posle ti GONI6...
4.
445
24.06.2017 16:25:17
Разликата между адвоката и проститутката е, че проститутката лъже по-малко. А този тарикат сигурно лично е карал колата с превишена скорост, но пред КАТ е закарал някой друг да поеме вината. Освен че са лъжци и им липсва мъжество.
3.
До БКП
24.06.2017 15:26:50
Не колата ами акта за раждане да им взимат на тези пиянки и наркомани
2.
Do 1
24.06.2017 14:41:41
Takava bee Edno Simionov I S K A T
1.
Въпрос ?
24.06.2017 14:16:35
Въпрос-Каква е разликата между адвокат и проститутка ?