Мисия "Кемпер" - колко струва и скъпа ли е поддръжката
На първо място трябва да се знае колко души обичайно ще го обитават и по кое време от годината ще бъде използван той. Например кемперите с двоен под и допълнителна изолация са подходящи за активно използване дори и през зимата, което се отразява в цената.
Два типа
Кемперите най-общо са два вида – алковен и интегриран. При първия тип основното двойно легло е монтирано в пространство над шофьорската кабина. Съответно този тип машини обикновено са по-къси. Така той осигурява намиране на място за паркиране по-лесно, а също така пространството над кабината осигурява буфер срещу жегата през летния сезон. За сметка на това той е по-висок – обикновено около 3 метра, поради което "обира" клони над пътя и може да пречи на преминаването под ниски мостове или тунели. В интегрирания кемпер леглото е част от мебелите вътре в "дневната", поради което той е по-дълъг. Но обикновено, за да се използва спалнята, трябва да се събере масата например. За сметка на това пространството между повърхността на леглото и тавана е много по-просторно и няма опасност някой да си халоса главата, докато се опитва да се измъкне изпод завивките. Съществуват и комбинации между двата типа, при които има падащо легло зад шофьорската кабина.
Колко им искат
По-разпространени и с по-изгодна цена в България са алковните. Цените на употребяваните кемпери започват от 10 000 лв. за базови модели на около 20 години и надхвърлят 70 000 лв. за по-модерните автомобили на по-малко от 5 години. Преди да се предприеме подобна покупка, обикновено съветът е да се използва кемпер под наем, за да може човек да усети какво му харесва и какво не в къщата на колела. Наемането на кемпер в България струва между 85 и 270 лв. на ден. Търсенето е голямо и резервациите на машините се правят обикновено няколко месеца по-рано.
При планувана почивка в по-отдалечена страна за предпочитане е пътуването със самолет дотам и наемането на кемпер на място. Оферти за наем на кемпери има в Airbnb, като цените силно варират и започват от 120 евро на ден.
Откъде да купим
В България засега няма голямо предлагане, като вносът е предимно от Италия и Холандия, където цените са сравнително по-ниски. Германският пазар на кемпери е най-динамичен, но там се задържат високи цени поради голямото търсене. В Германия годишно има по няколко специализирани изложения като Caravan salon Dusseldorf, където също може да се сключи добра сделка, но предимно за нови автомобили. За кемпер с транзитни номера обаче може да се наложи да се плати такса за спедиция през Сърбия 250 евро - граничен служител следи дали няма да продадете возилото вътре в страната.
От известно време в страните, в които кемперите са стара традиция, има тенденция все по-често да се правят индивидуални изпълнения. Стандартен бус се изгражда с баня, мивка и мебели по поръчка на клиента и проект на компанията.
Какво да проверим
При покупка на използван кемпер се гледа всичко, което се проверява и при покупка на автомобил – работа на двигателя, липса на ръжда, удари. След това е добре да се огледа внимателно за течове, особено около банята, уплътненията на прозорците и люковете, както и всяко устройство дали функционира, както подобава. Нещата, които се считат за задължителни за приятно пътешествие с кемпер, са: касетъчна тоалетна, проточен бойлер, душ кабина, газова печка, отоплителна печка, хладилник, багажник за велосипеди. Камерата за задно виждане също не е глезотия, а необходимост при такова дълго превозно средство.
Разходи, застраховане и пътни такси
Повечето кемпери са с дизелови двигатели, но не особено големи – тези, които се предлагат в България, са масово между 80 и 120 к.с. Tова означава разход 10 – 15 литра на 100 км при средна скорост от 90 км/ч до 120 км/ч.
Застрахователите нямат отделна графа за кемпери. Обикновено разделението става на база тонажа – ако кемперът е с допустима маса до 3.5 тона, по-често се застрахова като лек автомобил, като цената зависи от големината на двигателя. По-големите кемпери може да се застраховат и като товарни автомобили. Разликата в цената по задължителната застраховка не е толкова голяма – за машини с двигател до 2 литра например годишната полица е не повече от 250 лв. Що се отнася до каско застраховката, тя, разбира се, зависи пряко от максималната застрахователна сума на кемпера, като условията не са стандартизирани и трябва да се търси индивидуална оферта от застрахователя.
Обикновено компанията, която е направила задължителната "Гражданска отговорност", ще направи отстъпка за каско. Също така практиката е полицата да покрива единствено щети по външността на кемпера, а повреди по всичко, което е вътре, няма да бъдат обезщетени. Годишният преглед на над 10-годишни кемпери се прави веднъж на шест месеца, ако регистрацията на колата е като "специален автомобил". Някои кемпери обаче успяват да минат регистрация и като лек автомобил.
По-значителна обаче може да е разликата в пътните такси. Обикновено автомобили под 3.5 тона се таксуват до двойно по-евтино на магистрали в чужбина, същото важи и за фериботите. Като се има предвид, че средната скорост на кемпер по магистрала и обикновен път е еднаква, понякога е по-изгодно да не се използват магистрали. Освен това за машини над 3.5 тона водачът ще се наложи да изкара допълнителна шофьорска книжка, докато по-малките се управляват със стандартната категория Б.
Енергия и акумулатори
Кемперите обикновено имат поне още един акумулатор, който да обезпечава потреблението на ток за осветление, хладилник и други електрически уреди, въпреки че има и такива с газови хладилници. Обикновено батерията се зарежда по време на движение заедно с другия, който е към двигателя. Алтернативно на покрива могат да се монтират слънчеви панели, които да осигуряват зареждането му, докато кемперът не се движи. Ориентировъчната цена на един панел с размер от 0.3 кв.м е 100 лв., който в рамките на един ден може да зареди акумулатор 100 ампера. Акумулаторите за кемпери са гелови, тъй като те трябва да издържат много цикли на зареждане, а цената им започва от 350-400 лв. Към панелите, разбира се, трябва да има изградена и съответната система от инвертор, соларен контролер. Инвестицията в подобна система зависи от необходимото потребление, както и от компонентите. Отделно по-модерните литиеви акумулатори струват между 1500 лв. и 4600 лв. в зависимост от капацитета.
3
Коментара по темата
3.
elizabeth
11.06.2017 01:43:49
Здравейте казвам се Елизабет, аз бях става чрез статия и разбрал за един човек на име д-р Bomoh. са били страдащи от проблеми с раздялата с различни момчета. Аз трябваше да се свържете с правопис пудра. Стив е на ръба на оставяйки ме за друга жена. но остана положителен и вярвам, бих могъл да го обратно и да му остане. и Ето д-р Bomoh ми помогна. Стив и аз се женят скоро. Д-р Bomoh е такъв хубав човек, той също ми помогна да спре проблема ми сърдечен арест. Благодарение на него и благодаря на Бога за подарък, дадени му. Ако имате някакви проблеми, каквато, се свържете с него на този имейл: godbomohspirit@gmail.com
свържете се с него за следните и голямата работа на д-р Bomoh:
(1) Ако искате бившият ти назад.
(2) Ако искате да бъде много успешна
(3), ако търсите за работа
(4), който искате да се насърчава във вашия офис.
(5) Вие искате жените/мъжете да тичам след теб.
(6) Ако искате детето.
(7) Искате да си богат.
(8) искате да получите брак магии
(9) премахнете болест от правописа си тялото бизнес магии
(10) лотария печеливши числа
(11) донесе обратно Забравена любов и още много други...
свържете се с него за следните и голямата работа на д-р Bomoh:
(1) Ако искате бившият ти назад.
(2) Ако искате да бъде много успешна
(3), ако търсите за работа
(4), който искате да се насърчава във вашия офис.
(5) Вие искате жените/мъжете да тичам след теб.
(6) Ако искате детето.
(7) Искате да си богат.
(8) искате да получите брак магии
(9) премахнете болест от правописа си тялото бизнес магии
(10) лотария печеливши числа
(11) донесе обратно Забравена любов и още много други...
2.
cls
10.06.2017 23:49:46
Като гледам по чужбина пенсионерите как си джиткат с караваните, съвсем непринудено в главата ми изкача въпроса, защо нашите пенсионери не могат да си позволят това удоволствие? Но веднага щом отворя да прочета новините в българия си отговарям на въпроса
1.
Marco polo mercedes
10.06.2017 21:27:16
http://www.italdesign.it/project/marco-polo/ ot 1978 godina marco polo