Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Браншът се оплаква: Добивите на череши - катастрофа!

Ключови думи: добив, череша, България, студ, фермер, цена, плод

Добивите на черешите тази година са катастрофално ниски в България, такава е ситуацията и в Европа. Причината за това са късните пролетни студове и осланяване. Това каза в интервю за БТА Красимир Кумчев, фермер и консултант на терен по отглеждане на череши.

Заради това цената на вкусния много атрактивен плод е с около 25 на сто по-висока в сравнение с тази от миналата година. И тогава имаше осланяване, но пораженията бяха по-малки, уточнява фермерът.

Очакванията на фермерите са за около 700 кг череши от декар, което е с около 30-35% по-малко от хубавия добив, който е между 1200-1300 кг.

Беритбата започнахме на цена 7 лева, но количеството на ранните сортове е толкова малко, че няма да се отрази на средната цена, добави Кумчев. Най-хубавата череша Бигаро Бюрла се е продавала между 4 и 4,50 лева, а за масовите сортове Ван и Бинг цената е била около 3 - 3,50 лева за килограм. Кумчев каза, че има клиенти както за по-ниското качество и на по-ниска цена, така и за скъпите череши.

Изключително голямо влияние за качеството на черешата оказват дъждовете, което по думите на специалиста е един от големите проблеми в момента. Когато черешата влезе в пълна зрялост и има макар и краткотрайни превалявания, напукването е неминуемо. Това може да се предотврати в някаква степен като дръвчетата се поливат до последния момент, в който се берат, категоричен е агрономът.

Според Красимир Кумчев овощарството е висшият пилотаж в земеделието, а черешата е най-атрактивният плод. По думите му голяма част от хората, които отглеждат череши, пренебрегват основни елементи от агротехническите мероприятия. Много от тях влизат в черешовите градини единствено и само за брането, като прескачат резитбата, а с нея може да се нормира добивът и то на добро качество.

Кумчев работи с всички големи търговски вериги, има договори и за износ за Румъния, където черешата в момента се продава на 6,00 лева. Заради това, че е по на север и там черешите зреят по-късно, търсенето в момента е по-голямо.

Благодарение на географската ширина, на която се намираме, черешите в равнинната част на Южна България излизат първи на пазара не само в България, но и в Европа.

На практика без да има някакъв човешка намеса, природата ни е осигурила конкурентен период от 15-20 дни, който е абсолютно достатъчен да се реализира добив, твърди Красимир Кумчев. Според него това е една от причините за голямото търсене на български череши в цяла Европа. Проблемът обаче е, че нямаме големи масиви, от които за ден-два да се напълни един ТИР.
0
Коментара по темата
  Добави Коментар
Поискаха отстраняването му от Капките Тоя се държи толкова непрофесионално и просташки, гневни са фенове на предаването Наказание в детска градина: Дете да чисти тоалетна с голи ръце Случаят е от Пловдив и се проверява
САЩ поискаха от Европа да забрани програмите за многообразие Френски компании са получили писма, с които ги призовават да спрат да назначават по пол, раса или религия Петна от мазут в морето край Варна в дигна на крак институциите От Областната администрация заявиха, че се очаква да се извърши проверка и кой е отговорен
С 30% са се увеличили пенсиите за инвалидност за година Това сочат данните на НОИ Учителка в детска градина накара дете да чисти тоалетна с голи ръце? Какво се случва в Пловдив?
Много неприятно провинение в Бургас Мъж без книжка шофира дрогиран Украинец шофира пиян из бургаски комплекс Полицията го задържа
Бургаски огнеборци с бърза намеса Изгасиха горящи дървени плоскости  Мъж от Бургас показа какво не трябва да се прави зад волана Кара мъртво пиян
Бургазлия с голям удар в "Капките" Вени е първият участник от този сезон с две победи Трагедия в Турция Загинали и ранени при катастрофа между кола и пътнически автобус