Главният архитект на Бургас Веселина Илиева разкри накъде ще се развива градът и кога ще започне ремонтът на бул."Алеко Богориди"
- Г-жо Илиева, Бургас се развива с бързи темпове. Накъде ще се разраства градът?
- Стратегията за разширение на града е решена с Общия устройствен план. В него са предвидени новите устройствени зони, които носят потенциал за развитие на градската територия. Първите зони за усвояване се намират и в сегашната регулация на града. Това са зона "Д" на к-с „Меден рудник”, която към момента все още не е усвоена и застроена. Тя е предвидена изключително за жилищно строителство. Има и отделни урегулирани имоти, които са за обществено обслужване и смесени дейности. Територията е в много добра локация, свързана с главен път и много бърза транспортна връзка със съществуващия комплекс. Другата зона, която също е контактна на к-с „Меден рудник”, е разширението на зона "Б". Става въпрос за местността „Бялата пръст”. Това е територия с влязъл в сила Подробен план (в момента вървим към прилагане на плана). Там са частни имоти и територията също е предвидена за ниско жилищно строителство. Теренът е с особен релеф, но това донякъде е атрактивно за развитие на малки жилищни структури, с повече озеленяване в дворовете. Там е предвидена и паркова зона за обществено ползване. На тази територия има и отделни имоти, които са предвидени за инфраструктурни съоръжения и за социални дейности.
- Освен к-с „Меден рудник”, който явно ще продължава да държи първенството за най-голям комплекс в Бургас, накъде още ще се разширява града?
- Квартал "Крайморие" е територия с потенциал за развитие, която вече започва да се усвоява. Интересите, които се наблюдават там през последните месеци, са за изграждане на самостоятелни ниски жилищни сгради, с повече озеленяване в дворовете. Очертава се тенденция за изнасяне от активния градски център към кварталите с ниско застрояване или малките населени места. Това се констатира по издадените разрешения за строеж. В момента има интерес за строителство в сателитните на Бургас населени места – с. Маринка, с. Твърдица, с. Димчево. Явно хората все повече предпочитат по-природосъобразен живот в индивидуални жилищни сгради, със свободни дворни пространства.
Атрактивни в момента са и северните квартали на града – Банево, Ветрен, Минерални бани. Интересът в тази посока е засилен, като там също се издигат ниски сгради. Напоследък интерес има и към Рудник и „Черно море”, които също станаха квартали на Бургас.
Освен това Общината има изготвени Подробни планове и за територията на местността „Ъгъла”, която свързва града с кв. "Сарафово". Процедурата по прилагане на плана е в ход. Има решение на Комисията по земеделски земи за промяна предназначението на земите. Подробният план е влязъл в сила с изключение на една много малка територия, която е обжалвана. Очакваме до края на годината всички процедури да бъдат приключени, включително и отлагането на имотите в кадастралната карта. Има интерес от страна на собствениците да приключат за собствените си имоти процедурата с плащане на държавните такси за промяна на предназначението.
- Досега говорим обаче за разширяване на града с територии за жилищно строителство. А предвижда ли се разширяване на индустриалните зони?
- Да, има такъв интерес от страна на бизнеса. В тази посока Общината е предприела стъпки за осигуряване с планова основа по отношение на улична регулация и имоти за инфраструктура. Става въпрос за двете територии, разположени северно от к-с „Изгрев” и от к-с „Славейков”. Това са т.нар. бизнес зони или индустриални паркове. Те дават възможност за развитие на обществено обслужване на малки чисти производства или високотехнологични дейности. В тези територии е допустимо и ограничено обитаване, което да съпътства определените дейности, така че да се осигури максимален комфорт на работещите там. За тези две територии са в ход планове за улична регулация.
Наред с това текат процедури по преструктуриране на съществуващи производствени територии. Там самите собственици на имоти са предприели съответните действия. Ние им съдействаме, според нашата компетенция, максимално да ускорим процесите, така че да се реализират инвестиционни намерения за разширяване на производствата, създаване на нови предприятия, изграждане на складове и т.н. Успоредно с процедурите по преструктуриране Общината, от своя страна, реализира дейности по изграждане и подобряване на инфраструктурата и създаване на улична мрежа. Там, където няма регламентирана улична регулация, ние се опитваме да я създадем. Правим служебно проектите, за да ускорим максимално този процес. Целта е да създадем оптимални условия за бизнеса, за да го привлечем на територията на града.
- В тази връзка има ли интерес към Индустриалния логистичен парк, който беше изграден?
- Да, интересът към него расте. Особено привлекателна е и индустриалната зона край Българово, която е в напреднал процес на реализация. Там се изграждат производствени мощности, които да осигурят възможност за откриване на нови работни места, за хората, живеещи наблизо. Това е един от начините да задържим хората в малките населени места. С изготвянето на Общия устройствен план се създаде такава възможност и за всички сателитни квартали на Бургас. За съжаление засега не се наблюдава тенденция инвеститорите да усвояват такива терени. Има някакви наченки, но на този етап те са незначителни. Навярно това ще стане в бъдеще, тъй като там имотите са свободни, а терените са по-големи.
- Може ли да се каже общо колко декара са терените, с които ще бъде разширен градът?
- Точна цифра в момента не мога да дам, но са навярно над 10 000 дка. Териториите, които са предвидени за урбанизация, са достатъчни. Те дават възможност за разширяване на града по най-добрия начин. Най-важното е до каква степен Общината може да инвестира в инфраструктура. Опитваме се всяка година да има насочени средства в тази посока, но бюджетът е ограничен и няма как в много голям мащаб тези проекти да бъдат реализирани.
Освен това, за да се реализира една инфраструктура, трябва да има и инвестиционен интерес, защото инвестиция за инфраструктура на една гола поляна, не е оправдана. Затова ние вървим успоредно с бизнеса. В момента имаме такива процедури, които са започнати в обособени бизнес зони около главните пътища. Такъв пример е теренът около Път I-9 от Варна, северно от Гробищния парк. Там има инвестиционен интерес и с инвеститорите сме обединили усилията си. Ние като Община ще създадем улична мрежа и улична регулация, а те ще инвестират в съответните имоти и ще реализират своите инициативи.
- Заговорихме за пари, а какво стана с дългоочаквания ремонт на главната улица „Богориди”? Ще бъде ли реализиран този проект?
- Ремонтът на ул. „Богориди” е в процедура. Улицата е включена в инвестиционната програма на Общината и е част от общата визия на пешеходните зони в Бургас. Финансирането за ремонта идва от ОП „Региони в растеж”. Има готов проект, който скоро отново обсъждахме с колегите в Камарата на архитектите (КАБ) и Съюза на архитектите (САБ). Всички идеи са добре дошли. Опитваме се да надградим проектите за пешеходни зони и с елементите на градското обзавеждане, така че да имаме един завършен продукт. Става дума за маси, пейки, тенти, чадъри към заведенията, озеленяване и рекламни елементи. Защото проектът, който включва самата реконструкция на ул. „Богориди”, е свързан само с инфраструктурата – настилка, отводняване, озеленяване, осветление и видео наблюдение. Но всичко останало обсъждаме със собствениците на имоти и с колегите от КАБ и САБ, така че да имаме правила за експлоатация на улицата. Идеята е да се съобразим с общата специфика и духа на съответните пешеходни зони. Още повече, че в старата част на града тези пешеходни зони са недвижими културни ценности.
- А какво стана с идеята за подземно преминаване на автомобили по ул. „Демокрация”?
- Проектът за подземното преминаване на ул. „Демокрация” в Бургас е встрани от този за реконструкцията на ул. „Богориди”. Този проект не е забравен, но предстои да бъде допълнително обсъждан. Има много „за” и „против” тази идея. Продължаваме проучванията, защото общественото мнение е важно, то трябва да бъде водещо. За момента няма решение по отношение на тази реализация.
- Ще бъде ли ремонтирана останалата част от главната ул. „Александровска”?
- За момента няма движение по тази идея. Водим разговори с колегите от САБ и КАБ и те считат, че проектите в тази зона вече са остарели и имат нужда от осъвременяване. Наистина 5-6 години са много време. Напредват технологиите, променя се и това, което се предлага като общо решаване на такива зони в световен мащаб. Най-вероятно проектът ще подлежи на актуализация. В момента приоритетите ни са на други места. Има други атрактивни зони, които трябва да се направят и финансовата обезпеченост за тях е нужно да бъде гарантирана. Всичко ще се случи с времето си. Подходът, който имаме, е интегриран и нещата в Бургас се надграждат и допълват.
- Докъде стигна реализацията на проекта за изграждането на нов гробищен парк. Ясно е, че сега съществуващият е с почти изчерпан капацитет?
- Готови сме с всички изходни данни за новите гробища, с проучване на територията, което е направено съвместно с контролните органи. В момента се подготвя обществена поръчка за избор на изпълнител за изготвяне на Подробния устройствен план, тъй като такава е последователността на действията. След като ПУП бъде готов, ще се върви към промяна предназначението на земята, тъй като към момента тя е със статут „земеделска”. Новите гробища ще се намират вдясно след излизането от к-с „Меден рудник”, по посока Средец. Теренът, който ще бъде обособен за тази цел, е с размер около 55 дка.
32
Коментара по темата
32.
Коментар
12.06.2017 03:33:56
Коментарите не са критерий, НО КМЕТЕ, мислите ли дали гражданите и данъкоплатците на Бургас са ОК и са доволни от работата на главният архитект? Замисляли ли сте се?
31.
Жорко
09.06.2017 22:06:57
Че кой държавен служител в България не работи за рушвети
30.
Иванов
09.06.2017 03:33:52
Да колега, тя не си пробутва родата. Тя си ги е уредила. Замислял ли си се защо и как се построиха и строят едни огромни сгради на едни места като това до флората, това до шел в Зорница? А колко фирми има които строят такива сгради и им се разрешава. ТАЗИ ГЛ. АРХИТЕКТКА е трън на всички, и не защото гледа интереса на обществото, а точно обратното. Нямаш ли връзки с нея и не бурнеш ли рушвет, Веса Илиева ти реже главата. Обществена тайна е. Апелирам за подписка с искане за смяна на главния архитект на Бургас. човек който иска да строи на първа линия сграда 2 пъти , че може и 3 по-висока от сградите зад нея е за затвора! Корумпирана и подла дама сте г-жо Илиева. И смятам,че много скоро ще бъдете разобличена!
29.
Вълков бившия дупедат
08.06.2017 17:25:41
Сарафово никога не е имало една улица с тротоар от край до край. Майките с колички за като градски нинджи прескачат автомобили, кафемашини, фризери за сладолед
28.
Ей
08.06.2017 16:01:12
Ей, нито една добра дума за гл. архитект на "най-добрия град за живеене"Доколкото знам тя поне не си пробутва родата в ръководството на ГЕРБ за разлика от кмета.
27.
Ivan Ivanov
08.06.2017 10:52:55
Чудни коментари, огледало на общественото мнение. Дали да не направим една подписка за освобождаването от длъжност на г-жа Главен архитект Илиева? Мисля, че доста хора ще се радват ако високомерната дама не е във властта. Г-жо Илиева, защо по ваше време се строят огромни сгради? Визирам 2та нови огромни блока т.нар. небостъргачи, визирам ужасните сгради които затвориха площада .. за онзи площад с осветителните тела като надгробни плочи?! Ехх да можеше някой журналист да ви зададе тези въпроси. Но знае ли човек, златният скункс от Господари на ефира може да краси... надявам се не кабинета ви , а някой от апартаментите ви в по горния абзац назовани сгради.
26.
Колева
08.06.2017 08:57:06
А по страничните улици на Бургас вървяли ли сте Госпожо архитект?Знаете ли колко е трагично положението по Гладстон.Тротоарите са в ужастно състояние.Счупени плочки и паркирани автомобили и единственото място за да се предвижват пешеходците е шосето по което вървят колите.Направо е кошмар.
25.
Колева
08.06.2017 08:57:05
А по страничните улици на Бургас вървяли ли сте Госпожо архитект?Знаете ли колко е трагично положението по Гладстон.Тротоарите са в ужастно състояние.Счупени плочки и паркирани автомобили и единственото място за да се предвижват пешеходците е шосето по което вървят колите.Направо е кошмар.
24.
Колева
08.06.2017 08:57:04
А по страничните улици на Бургас вървяли ли сте Госпожо архитект?Знаете ли колко е трагично положението по Гладстон.Тротоарите са в ужастно състояние.Счупени плочки и паркирани автомобили и единственото място за да се предвижват пешеходците е шосето по което вървят колите.Направо е кошмар.
23.
Колева
08.06.2017 08:57:04
А по страничните улици на Бургас вървяли ли сте Госпожо архитект?Знаете ли колко е трагично положението по Гладстон.Тротоарите са в ужастно състояние.Счупени плочки и паркирани автомобили и единственото място за да се предвижват пешеходците е шосето по което вървят колите.Направо е кошмар.
22.
burgas
08.06.2017 07:01:36
s dve dumi - hem grozna , hem alchna , hem tapa
21.
До 14
07.06.2017 23:38:36
А не, бе швепс.
20.
От многото приказки
07.06.2017 23:33:05
разбрах-и занапред ще се краде,само че поетапно.
19.
Лиляна мома
07.06.2017 23:26:45
Кмете,освободи се от това същество,дърпа те назад.
18.
111
07.06.2017 22:25:28
Нека някой журналист да попита гл.архитект какво става с "водните таксита до Меден рудник"с които тя спечели конкурса за гл. архитект на Бс.
17.
кой
07.06.2017 21:50:30
Кой дава трибуна на недоразумението? Самото такова.
16.
Инж. Атанасов
07.06.2017 21:33:50
Според моята класация, това е най високомерния архитект в Бургас. Кмета обеща да сменя хората около себе си, но обещаното не е като даденото.
15.
Бс
07.06.2017 20:19:49
Заплатите в Бургас са ниски, а животът - скъп! Това го знае абсолютно всеки бургазлия, а и този, който се задържи в града няколко месеца.. Младите хора се разбягват масово, а насам идва всичко живо , що е *малцинство* от околните територии. Работа - нормална и доходоносна - няма ; бизнес - никакъв - само се усвояват едни пари по едни провкти и това е . Тъй че квото и да се "разширява" намсидеси - се таа- градът затъва
14.
до т.нар. гл.арх. на бургас
07.06.2017 18:25:21
Г-жо гл.арх. , защо в морската градина и други части на града има обекти които се водят преместваеми а са с изляти плочи и керемиди? Затваряте ли си очите за незаконно строителство на територията на общината? Променяте ли ПУП в полза на големи строителни компании?
13.
1234
07.06.2017 18:15:49
Госпожо архитект,какво строителство и глупости.....Колко жилищни сгради са без актове 15 и 16 в Меден Рудник,-без асансьори,без ток -а бедния българин ПЛАЩА КВАРТИРА-за този дето клати гората!Пример---НЕБОСТЪРГАЧА И МНООООООГО ДРУГИ
12.
1234
07.06.2017 18:15:49
Госпожо архитект,какво строителство и глупости.....Колко жилищни сгради са без актове 15 и 16 в Меден Рудник,-без асансьори,без ток -а бедния българин ПЛАЩА КВАРТИРА-за този дето клати гората!Пример---НЕБОСТЪРГАЧА И МНООООООГО ДРУГИ
11.
НАЙ-КОРУМПИРАН ГЛ.АРХИТЕКТ
07.06.2017 18:07:35
В БУРГАС НЯМА ПО-КОРУМПИРАН АРХИТЕКТ. ПУСКАТ СЕ ПРОЕКТИ НА ГОЛЕМИ ФИРМИ И НА ОГРОМНИ СТРОЕЖИ. ОБЩЕСТВЕНОТО МНЕНИЕ СЕ СЛУША ИЗБИРАТЕЛНО. А ОБЩЕСТВЕНОТО МНЕНИЕ, НЕ Е НИКАК ПОЛОЖИТЕЛНО КЪМ ГЛАВНИЯ АРХИТЕКТ НА ГРАДА НИ. МАСОВО ХОРАТА СА С НЕРЕШЕНИ ПРОБЛЕМИ И СРЕЩАТ ОГРОМНИ СПИРАЧКИ ЛИЧНО ОТ ТАЗИ ГОСПОЖА "ГЛ.АРХИТЕКТ НА БУРГАС" НАШИ И ВАШИ МИНАВАТ САМО. НОРМАЛНО ТРЯБВА ВЕДНЪЖ ЗА ВИНАГИ ДА СЕ РАЗГРАНИЧИМ ОТ СТАРИ КОМУНИСТИЧЕСКИ КАДРИ И МАНТАЛИТЕТ. ПРОЕКТ ПРЕЗ ГЛАВНИЯ АРХИТЕКТ НА БУРГАС НЕ МИНАВА БЕЗ ДА БЪДЕ "ПОДПРЯН" С ВРЪЗКИ ИЛИ ТЛЪСТА СУМА ПАРИ!
10.
Дернев
07.06.2017 17:37:28
Не решавайте проблемите с къси хоризонти, защото с този ход на временто при Глобализацията те ви застигат преди да сте завършили решаването им уж. Планирането да върви с мисълта за Кб като квартал на Бс и изходно начало към свързването на Бс с Вн.
ЖП гарата да се премести в Айтос, а от там към Бс надземно метро. В такива мащаби трябва да се лработи за Бс.
ЖП гарата да се премести в Айтос, а от там към Бс надземно метро. В такива мащаби трябва да се лработи за Бс.
9.
кккк
07.06.2017 15:58:11
то вечер и зима и лете по която улица да минеш джан- джун няма никой, тоя град опустя, все по-празно и призрачно става
8.
уат?
07.06.2017 15:54:55
хахаха, да се разраствал Бургас, то в Бургас само пенсионерите и циганите останаха, руснаците и те масово си разпродават имотите, на кого ги разправяте тия глупости?
къде са ви инвеститорите в логистичния център в Бургас, на морска гара, че сега и в Българово? кьорав инвеститор не е дошъл тука. всичките ви инвестиции са само по главната улица, всичко друго е тотален леш
къде са ви инвеститорите в логистичния център в Бургас, на морска гара, че сега и в Българово? кьорав инвеститор не е дошъл тука. всичките ви инвестиции са само по главната улица, всичко друго е тотален леш
7.
diablo
07.06.2017 15:23:31
Vuv vazrajdane pred blok 11 pravqt remonti i saniraniq ot 3 godini non stop rabotqt... veche shte fana vajeto
6.
do 5
07.06.2017 15:03:53
Мини по Богориди зимата след 16.30 ако не те е страх някои мангал да не те наебе в тъмното! Няма една лампа освен тези на магазините.Иначе си прав трябват 100 дупки за дървета и 50 лампи + 50 пейки, ама това не прави 4 000 000 нали и няма да има лапане!
5.
Сарафово
07.06.2017 14:42:30
В Сарафово е ад ул Ангел Димитров до новото кръгово е дупка до дупка . Какво му е на Богориди че пак го ремонтират. Парите на гражданите изтичат в нечий джоб.
4.
Брътъм
07.06.2017 14:13:36
Бургас е центъра, всичко останало кучета го яли
3.
Do 1
07.06.2017 13:37:36
De da beshe samo vazrajdane kloaka kmeta I tazi jena da se rashodat po ulicite v supper centara zad nemskata bolnica ili treta poliklinila naprimer palna razruha rasbita nastilka I trotoari
2.
SS
07.06.2017 12:45:59
Jivotnite sa gladni + glarusite zatui e razfarlqno
1.
питащ
07.06.2017 12:19:25
А с кв.Възраждане, най-голямата клоака на града, какво се случва?! Или е нормално централен квартал да няма тротоари, защото са превърнати в паркинги, остатъците от уличната настилка да са от началото на миналия век, навсякъде да са разпръснати преливащи кофи за смет, а уличното осветление да е по-зле от на странджанско село. Абсолютен резил!!!