В Бургас има много стари и опасни дървета, които не са подходящи за градската среда, трябва да се премахнат на секундата
Ключови думи:
дървета, отсичане, Бургас, недоволство, община, арх. Здравко Сталев, кестен, топола, Флагман
Доц.Здравко Сталев е един от доказаните бургаски еколози, запазили името си чисто. През миналия мандат той бе общински съветник от опозиционната НФСБ. В местния парламент Сталев никога не е пестял критиките си за администрацията. Флагман.бг го потърси като независим експерт, за да каже своето мнение за подменянето на дърветата в централната градска част на Бургас.- Г-н Сталев, трябва ли да бъдат премахвани старите дървета по улиците на Бургас? Последният такъв случай е на ул. „П. Евтимий” и много хора недоволстват?
-Знаете, че бях два мандата общински съветник, критикувал съм общината за много неща, но не мога да си изкривя сърцето и да не призная, че едва през последните 8-10 години в Бургас се прави нещо за зелената растителност. А в продължение на 40 години този въпрос изобщо не се е повдигал. Голяма част от дърветата, които се намират в централната градска част са престарели, болни и загнили. Абсолютно правилно е тяхното премахване. Преди време имаше сериозен диспут около улица „Цар Симеон I”, позната като ул. "Републиканска". Помните, че когато течеше кампания за запазването на старите дървета аз застанах срещу тези хора и категорично заявих, че дърветата са престарели и трябва да бъдат премахнати. Това, което казах беше потвърдено от трима професори от Лесотехническия университет и от специалисти от БАН.
-Да, прав сте новозасадените вече израснаха и оформиха красива визия на улицата.
-Точно така, просто се иска търпение и правилна работа. Същата е ситуацията и със софорите от ул. „Патриарх Евтимий” и площад „Жени Патева”. Те трябва да бъдат премахнати на секундата, за да не се стигне до някой инцидент. Става въпрос за над 80-годишни дървета, а във всеки справочник може да се провери, че животът им е около 30 години. Видовете в градска част трябва да изпълняват екологични функции и естетични функции, а с тези стари софори това няма как да се случи. Заради това приветствам решението на Общината, че започна премахването им и пое ангажимент да се залесят на тяхно място нови, здрави и жизнени дървета. Уважавам мнението на другите еколози, но хората трябва да вярват на специалистите.
-Какво е характерно за дърветата по бургаските улици - какъв вид са, кога са засаждани?
-Тези дървета са японска акация, наречена още софора, чийто живот е около 30 години. В момента те са 70/80-годишни, абсолютно грозни и опасни дървета. Те не изпълняват нито една от функциите, които трябва да има едно дърво в градски условия. Много правилно е взето решението да бъдат премахнати. По ул. „Сливница”, например, има много тополи, които също трябва да бъдат премахнати, а на тяхно място да се засадят нови.
-Крият ли рискове за инфраструктурата на града?
-Крият, разбира се. Много от корените на старите дървета повреждат инфраструктурата, кореновата система буквално влиза в избите на хората. Те пречат на новата инфраструктура и трябва да се премахнат. Не бива да забравяме, че много от дърветата са опасни, нека ви припомня случая от преди 5 години, когато на ул.”Генерал Гурко” кестен падна и уби едно младо момче в разцвета на силите си. Дотам ли да стигнем пак, че да има жертви и тогава да се търси кой не си е свършил работата.
Заради това приветствам тази политика. Новите дървета може да ги видите на ул. „Фердинандова”. Тя е ремонтирана и има много хубави дървесни видове, които са издържливи на градски условия и подходящи за тази среда. Те са от вида офика, конски кестен-дървета, които са млади, жизнени и издържат на замърсителността на големите градове. Самото залесяване е с хубав фиданки - 3,4 метра високи и добре укрепени.
-Има ли видове, които изострят алергиите на хората?
-Тези тополи около ул „Сливница” , а и на други места, трябва да бъдат премахнати, не само защото в тях няма живот, но и точно в този период на годината отделят поленов прашец, който има изключително неблагоприятно действие върху децата и хората с алергии. При новите дървета тези неща ги няма и това е много положително.
-Какви трябва да бъдат новите дървета, които се засаждат в Бургас? Колко години ще отнеме изграждането на един пояс с нови дървета?
-Новите дървета, които слагат са някъде около 5-6 годишни и са високи около 4 метра. Техният годишен прираст е около метър, метър и половина, така че до 5 години по улиците на Бургас ще се оформят много хубави алейни дървета и от екологична и естетична гледна точка нещата ще бъдат много по-добре.
15
Коментара по темата
15.
дО 14
04.06.2017 00:33:27
Съвсем не се сетих, че има и умници като теб, за които понятието "ирония" е абсолютно неразбираемо!
14.
до 13
03.06.2017 16:57:04
къде в Меден Рудник има 80 годишни дървета бе? говориш глупости, глупак , най-старите са на 30-35 години
13.
озадачена
03.06.2017 14:45:03
И в жк.Меден Рудник дърветата са на по 80 години и затова ги режат поголовно. Нищо, че комплекса е строен преди 40 години!
12.
???
03.06.2017 13:05:08
Нека уважаемият еколог да вземе да свърши нещо полезно вместо да си вре гагата в неща , от които нищо не разбира, само и само да се подмазва на общинарската паплач. Ако дърветата се поддържат както трябва всяка година, няма да се в това състояние. Само че за да се случи това, трябва и общинските служители, и фирмите, които следва да го правят да са компетентни, а не комлексари е огромно его. В Бургас, за съжаление, некадърността е фактор, за да те изберат било за службичка, било за поръчка, било за договорче и пр. Колкото по случая "Гурко" нека не си кривим душата - ако не бяха разредили групата около кестена абсолютно безпричинно, както и ако не бяха му отрязали 50 % от кореновата система заради подхода към паркинга, човека още щеше да си е жив, лека му пръст..В Бургас се работи по жалби(вярно , с по 2-3 години закъснение, мам карай) - ожали се някой общински съветник , и тутакси се юрват да режат поголовно. Добре, че дърветата не могат да се жалят, иначе бая работа щеще да се отвори на милите изморени общинарки... А уважаемият еколог да вземе да поизлезе от село и да попогледне света извън България, че да вземе да понаучи нещичко какво означава грижа за зелената система в урбанизираните територии. Ако има 2 гр. мозък, ще спре да говори глупости и да се излага публично.
11.
Onufryi
03.06.2017 08:32:09
Горските да оставят ландшафтните да си вършат работата. Градът не е гора.
10.
Мими
03.06.2017 01:47:09
Не разбирам защо винаги трябва да критикуваме и да оплюваме без дори да сме компетентни по даден въпрос. Живея на ул. Иван Богоров, която миналата година беше ремонтирана. Дърветата бяха толкова стари,че повдигаха плочките на тротоара. Огромни дънери на над 70 годишни дървета.
Имаше много доволни и много псевдо защитници. Сега улицата грее. На есен засадиха нови дръвчета,които растат и се развиват много бързо. сега всички са доволни.
Общината си свърши работа,но кой ще почисти от трева и бурени около корените на дръвчета мили съседи?
Не ви ли дразни тревата?Сега на кого да се сърдим, кого да обвиняваме?
Имаше много доволни и много псевдо защитници. Сега улицата грее. На есен засадиха нови дръвчета,които растат и се развиват много бързо. сега всички са доволни.
Общината си свърши работа,но кой ще почисти от трева и бурени около корените на дръвчета мили съседи?
Не ви ли дразни тревата?Сега на кого да се сърдим, кого да обвиняваме?
9.
fUCKER
03.06.2017 01:00:27
Въпросите доста удобни ми се виждат, даже и въпроси-отговори " -Да, прав сте новозасадените вече израснаха и оформиха красива визия на улицата."
Това е истинска журналистика, без цензура и манипулация. Доста обективно
Това е истинска журналистика, без цензура и манипулация. Доста обективно
8.
големи ливади
02.06.2017 22:34:30
сте си избрали да ви управляват ,уе
7.
vvv
02.06.2017 20:57:37
Поредната безумна идея на Община Бургас да се изсичат дървета и да се садят храсти които след един сезон и са изсъхнали и после няма кой да ги подмени. Изсичат се здрави дървета, а пред нашия блок има една изсъхнала слива за която три пъти ходим до Кметство Зора да я премахнат и още чакаме! Абсолютно непрофесионално управление на отдел "Озеленяване".
6.
Местен
02.06.2017 18:47:53
Вероятно в графа стари и опасни са всички дървета,които попадат в обхвата на улици за ремонт.И сечете НАРЕД.Ами благодаря,по тзи логика за една петилетка ще оголим града.Правете,струвайте,не пипайте дърветата !Това не е молба.
5.
Сулю Пулю
02.06.2017 18:37:03
"Доц. Здравко Сталев е един от доказаните бургаски еколози, запазили името си чисто. През миналия мандат той бе общински съветник от опозиционната НФСБ."
В напълно нашенски си стил стил леко да се заяждаме, но от друга страна в интерес на истината трябва да кажем, че въпросният доц. Здравко, (запазил чистото си име -
няма лошо), преди да стане общински съветник от НФСБ, смени един файтон партии.
Всъщност, ако само той да беше политическа цветарка - с мед да го нахраниш.
Мнозина са - така, че да не го корим чак толкова много...
В напълно нашенски си стил стил леко да се заяждаме, но от друга страна в интерес на истината трябва да кажем, че въпросният доц. Здравко, (запазил чистото си име -
няма лошо), преди да стане общински съветник от НФСБ, смени един файтон партии.
Всъщност, ако само той да беше политическа цветарка - с мед да го нахраниш.
Мнозина са - така, че да не го корим чак толкова много...
4.
Весо
02.06.2017 18:13:47
Сталев, и кои дървета казваш са "подходящи за градска среда"? Кестените, казваш убивали, а пък сечете акациите. Изсечете всички дървета, ве! Те, всичките са над 80 години. Изсечете цялата Морска градина, щото там има много опасни 100 год. дървета. Засадете си фиданки и ги чакай да пораснат. И да не забравиш след 80 години пак да ги изсечеш.
3.
Васил Левски говори
02.06.2017 18:08:30
Сложете дървета задължително по срамите на блоковете и по покривите. Също всяко училище да учи децата всяка година да садят плодови дървета.
2.
gradski
02.06.2017 17:46:25
А защо на Републиканска засадиха дървета от същия вид дето не били подходящи? и всъщност само те са се хванали най-добре а другите ги реанимират всяка година.... Ама нали лев пада от даване на експертни мнения..
1.
vini
02.06.2017 17:37:20
Кога ще дойде ред на дърветата по Св.Кирил и Методий