Вижте колко струваше леката кола през соца
Ключови думи:
леки коли, автомобили, цени, социализъм, тодор живков, заплати, кореком, лада, мерцедес, волга, флагман
Да имаш кола по време на соца си беше лукс. Някои чакаха с години преди да се сдобият с мечтаното возило. Разбира се, по това време най-разпространените марки автомобили са съветските, като "Жигули" и "Лада", например. Вижте какви бяха цените на леките коли по време на социализма;През 1977/1978 г. „Москвич 408“ е струвала 4500 лв. Около 10 години по-късно през 1988-1989 г. „Лада 2105“ се е продавала за 8000 лв. През същия период мотоциклет „Ява-638 350“ в СССР струвал 1260 рубли = 1259 лева, а мотопед „Рига-22“ – 265 рубли
През 1983-1986 г. „Лада“ е струвала около 5000 – 6000 лева, а по същото време в Западна Европа същата марка автомобили се е продавала за 10 000 западно-германски марки.
Според публикуван в Държавен вестник от април 1988 г. тиражен лист на Държавната парично-предметна лотария, лек автомобил „Москвич-2140“ е струвал 6400 лева, „Трабант“ – 5660 лева, а колите на елита „Волга“ – 11 860 лева.
За нова лека кола на цена дотирана от държавата, респективно продадена от СССР евтино по линия на СИВ, при социализма се е чакало с години. На пазарна цена, на която СССР продавал на Запад, кола можело да се купи от кореком без чакане.
В ГДР един „Wartburg 353w“ струвал 25 000 източно германски марки или 8 333 лева, Lada Samara – 35 000 M - 11666 лева, а „Volvo 244“ – 45 000 M, които се равнявали на 15 000 лева.
В Западна Германия (ГФР), според списание „Der Spiegel“ брой 45/1988, „Mercedes 420 SE“ (колата на Тодор Живков) през 1988 г. е струвал 80 028 DM. „BMW-316i“ е струвал 25 950 DM. „Opel Omega“ и „Audi 80“ през 1988 г. са вървели почти 30.000 DM.
Най-евтината лека кола в Западна Европа през 1988 г. е „Citroën 2CV“ – 9 000 западно германски марки. Mercedes-Benz S600 през 1990 г. струвал – 120 000 DM.
С идването на демокрацията се променят и цените. През 2012 г. „Mercedes-Benz S600“ е струвал над 160 000 евро (320 000 DM), а „RENAULT Clio 1.2 16V 75“ – 31 000 лв.
При средна заплата от 252 лева през 1988 г. една нова лека кола „Лада“ се е купувала с 32 месечни надника. При средна заплата 670 лева през 2012 г., една нова лека кола „RENAULT Clio“ се купува с 46 месечни заплати.
Между 1981 и 1987 г., според списание „Der Spiegel“, средната цена в Западна Германия за лека кола втора употреба се покачва от 6 800 DM на 8 700 DM поради обедняване на населението. През този период в Източна Европа се провежда перестройка, с което капитализмът вече няма конкуренция и високото заплащане на работниците на Запад става безпредметно.
Най-голям скок в цената за лека кола втора употреба се отбелязва през 1990-1991 г. поради обединението на Германия и култа към леката кола у източно-европейците.
13
Коментара по темата
13.
Олег
21.05.2017 00:56:22
абе каквото и да лаят гегите, през соца потребителската кошница беше голяма а сега се е свила като малка чурка
12.
Антон
20.05.2017 16:56:15
И не сравнявайте цена на тогавашна Лада с цена на сегашно Рено. Сравнявайте Лада със цена на Лада сега. Май сметката ще излезе съвсем друга? По евтини са Ладите сега/боклуци/, по-евтини. Кой ги купува обаче? Имам идея, всеки социалист да се задължи да има само Лада.
11.
Антон
20.05.2017 16:47:18
Добре са изнесени цените, но не е изнесено колко време чакаш за да купиш! Една стока, щом не можеш да извадиш парите и да я купиш, значи това не е реалната и цена. Имаме подвеждане на читателите. Сега кажете колко струваше излязъл ред и колко струваше нова кола без ред за да се разбере реалната стойност. Можете да добавите и други цени на стоки за да се направи коректна съпоставка. Тя статистиката знаем как я правиха тогава в ЦК на БКП. За носталгичните ще кажа, че т.н. соц се срути защото изяде парите, а нямаше кой да произвежда, магазините се изпразваха бързо, на полето работиха за 5лв. за слънчев ден, пилета и прасета се наложи да разрешат да се гледат на частно, за апартаменти се чакаше цял живот или отиваш хамалин в строителството и примери много. Добре беше номенклатурата на партията, те и ритат сега и гласуват за Кори от СДС и за младостта си. Бъдете коректни.
10.
Wowed
20.05.2017 14:47:02
Тъй беше, Тракторе! Впрочем, и ти беше много вървежен по онова време!
9.
Трактор Беларус
20.05.2017 14:28:59
90те бг беше пълно с москвичи лади и тук там някоя волга Тия с месечните заплати ги забравете. Да не споменавам че имаше и фиати шкоди застави. По-късно излезе москвич алеко и лада самара които бяха бракми и никой не можеше да си ги купи
8.
Wowed
20.05.2017 14:07:07
Ебасимо! Роден съм преди 30 лета и с носталгия си спомням повечето от тези мании! :D
7.
Флегмане пак спите
20.05.2017 12:01:42
"При средна заплата от 252 лева през 1988 г. една нова лека кола „Лада“ се е купувала с 32 месечни надника. При средна заплата 670 лева през 2012 г., една нова лека кола „RENAULT Clio“ се купува с 46 месечни заплати."
Изрично сте забравили да споменете че тогава средната 252лв вземаха всички роби без значение умение,знание и колко работиш, докато сега над средното 670 лева вземат милиони българи.
Изрично сте забравили да споменете че тогава средната 252лв вземаха всички роби без значение умение,знание и колко работиш, докато сега над средното 670 лева вземат милиони българи.
6.
мерси
20.05.2017 11:54:22
гледам :) всичко с връзки тогава с чакане с години ...
5.
Red trash
20.05.2017 11:03:19
Okupaciq
4.
НРБ
20.05.2017 10:03:56
Храната Флагман, цените на храната и жилищата сравнете,а за качеството да не говорим. Колите ги оставете, те са "гевезалък" без който можем, вижте какъв транспорт е осигурил "Чичко", Слънце кмет.
3.
до Флагман
20.05.2017 09:47:32
Копирате статията едно към едно от Блиц, дори и снимката.
2.
e
20.05.2017 08:46:59
Бай Тошо с Мерцедес... ХАХАХАХА... правешкото му магаре ,разбирало е!
1.
Здрасти
20.05.2017 08:40:30
ЧУДЕСАТА НА СОЦИАЛИЗМА
В соца, за всички имаше работни места.
Въпреки, че всички имаха работни места - никой не работеше и хората нямаха травми...
В соца, за всички имаше работни места.
Въпреки, че всички имаха работни места - никой не работеше и хората нямаха травми...