Лоша новина за всички шофьори, които не са си платили "Гражданската отговорност"
Защо у нас има повече жертви на пътя, отколкото в останалите страни в ЕС? И кога нарушителите на пътя ще плащат по-скъпа „Гражданска отговорност”, както е в повечето европейски държави? България е на първо място по смърт на пътя в Европейския съюз. Защо у нас жертвите при катастрофи са повече, отколкото в другите страни членки? И изоставаме ли в системите за превенция на ПТП? Една от доказаните системи в ЕС е „бонус-малус”.
При нея цената на задължителната застраховка „Гражданска отговорност” се определя от размера на щетите и това колко нарушения прави един водач - колкото повече нарушения на пътя – толкова по-скъпа полица. Целта е до края на годината системата да заработи и у нас като се обединят данните на КАТ, Гаранционния фонд и застрахователите и по този начин ще се определи рисковия профил на всеки един шофьор, предава Нова телевизия.
Да погледнем към черната статистика. По пътищата на Европейския съюз миналата година са загубили живота си 25 500 души. Според данните на ЕК - по брой загинали на един милион души за 2016 г. България е с най-много жертви - 99 загинали на 1 милион население. За сравнение – в Румъния са отчетени 97 жертви на милион население, а в Швеция – 3 пъти по-малко – 27. Идеята е системата „бонус-малус” да дисциплинира шофьорите с изключително високи премии. Застрахователи изчисляват, че при средна цена от 170-200 лева – завишението може да е от 20 до 500% - т.е. 1000 лева.
По пътищата на Европа - Париж, Франция. Близо 50 години тук - всяко нарушение зад волана тласка цената на „Гражданската отговорност” нагоре. А добрите шофьори получават бонус. У нас цената на застраховката основно зависи от кубатурата на двигателя, в кой град е регистриран автомобилът, както и от възрастта и опита зад волана на шофьора. За Даниел тази система не е справедлива, тъй като е принуден да плаща толкова, колкото и рисковите шофьори на пътя. Опасните шофьори струват и по-скъпо за застрахователите, тъй като за тях всяка нова щета е нов разход. От няколко години всяка компания сама определя колко по-скъпа да е полицата за рисковите водачи. Но неуспешно. Защото всеки път, когато някой предизвика инцидент на пътя, започват измамите. За да се сложи край на измамите - до края на годината и у нас трябва да заработи единната система „бонус малус”.
За да няма разминавания - данните на застрахователите, КАТ и Гаранционния фонд ще бъдат свързани. В обща система, която ще мери риска на шофьорите. От данните, които идват за нарушения и актове, застрахователите ще определят цената за всеки шофьор поотделно. Така според броя на нарушенията джигитите на пътя могат да плащат с пъти по-скъпо от добрите шофьори. Крайната цел е по-скъпата „Гражданска отговорност” да дисциплинира нарушителите. И така инцидентите да намалеят. След въвеждането на системата – щетите във Франция са намалели с 20%.
Въпреки че е всеки ден на пътя -като таксиметров шофьор - Антоан Мартен обаче не вижда промяна. Във Франция има интересно правило - жените плащат по-ниски застраховки от мъжете, тъй като се приема, че дамите са по-внимателни на пътя. У нас застраховката е по-скъпа в крайдунавските райони. А за това, че нашите шофьори все повече карат по европейските пътища – застрахователите искат и европейски цени на полицата. Въпреки заканите на застрахователите цената на полицата рядко тръгва нагоре, тъй като битката за всеки клиент между компаниите в бранша става все по-ожесточена. Бъдете внимателни на пътя, защото „Гражданската отговорност” може да ни струва и 1000 лева.
10
Коментара по темата
10.
Ivorix
11.05.2017 14:51:28
Много от отговорите са ясни, но неудобни:
- защото поради безумието на поредните мръшляци (не всички, някои възпират простотиите) в парламента са изцвъкани неадекватни норми
- защото това, че копой в униформа е решил да се изгаври, като те обвини в нарушение, не го прави такова
- защото никой не желае да потърси смисъла и необходимостта да се сложи ограничителен знак, а не да се отстрани препятствието
- защото е безумно да се изграждат скоростни отсечки, на които да се налагат ограничения
-защото на 3-4 лентови платна се маркират пешеходни пътеки, а не се изграждат надлези
- защото криволичещите с 40-50 км/час са основните, създаващи предпоставки за ПТП и не са изведени от пътя
- защото никой не отстранява от пътя кифли, мангали и дебили
Е, те затова!
- защото поради безумието на поредните мръшляци (не всички, някои възпират простотиите) в парламента са изцвъкани неадекватни норми
- защото това, че копой в униформа е решил да се изгаври, като те обвини в нарушение, не го прави такова
- защото никой не желае да потърси смисъла и необходимостта да се сложи ограничителен знак, а не да се отстрани препятствието
- защото е безумно да се изграждат скоростни отсечки, на които да се налагат ограничения
-защото на 3-4 лентови платна се маркират пешеходни пътеки, а не се изграждат надлези
- защото криволичещите с 40-50 км/час са основните, създаващи предпоставки за ПТП и не са изведени от пътя
- защото никой не отстранява от пътя кифли, мангали и дебили
Е, те затова!
9.
Yk
11.05.2017 14:19:32
Pri Gerb s Dps dost e taka
8.
Водач
11.05.2017 14:19:02
На м..а ви п....а. !!!
7.
Dinev
11.05.2017 14:13:54
To i sega nqma zarad teq cigani KTB falira ob6tinite i nikoi ne mu tarsi smetka
6.
Пурко
11.05.2017 11:04:07
Всичко се прави с цел, хората да напуснат страната.
Тези, които не могат, да тънат в беднотия и болестти до тяхната смърт.
И крайната цел е, в България, да няма българи.
Всичко това го доказва Държавата със своето, еничарско, поведение спрямо българите.
Бог да пази България и българите!
Тези, които не могат, да тънат в беднотия и болестти до тяхната смърт.
И крайната цел е, в България, да няма българи.
Всичко това го доказва Държавата със своето, еничарско, поведение спрямо българите.
Бог да пази България и българите!
5.
@@@@@
11.05.2017 10:33:56
Тая манджа се претопля всяка година по два пъти и в крайна сметка нищо не се случва. Гражданската отговорност скача ежегодно за всички. Плащат я винаги едни и същи съвестни водачи. Другите по подразбиране гледат да минат метър.
4.
456
11.05.2017 10:24:06
Ti si izbra Sibank i borisovi te hranqt bejancite zasmetka na malkoto pensioneri
3.
rabotar
11.05.2017 09:45:09
що не направите по-скъпи заплатите, за да могат да се дисцпилинират работодателите и хем да плащат на време хем инцидентите ще намалеят?
Баси тъпото оправдание!!!!!!!!!!!!
Баси Бирниците!!!!!!
Баси държавата измислена за такси и данъци!
Баси тъпото оправдание!!!!!!!!!!!!
Баси Бирниците!!!!!!
Баси държавата измислена за такси и данъци!
2.
Mi6o
11.05.2017 09:31:32
6e stanat kat sa varne mi6o birata i jena mu
1.
1
11.05.2017 09:29:55
"И кога нарушителите на пътя ще плащат по-скъпа „Гражданска отговорност”, както е в повечето европейски държави?" - Когато доходите достигнат нивото на "повечето европейски държави"
Не по-рано от това, така е по-справдливо.
Не по-рано от това, така е по-справдливо.