Милослав Хугасян - Хуг: Уиски The Macallan е история, иновация и инвестиция
28-ми април е вечерта, която уиски обществото в Бургас и региона, ще запомни с една легендарна среща. В Гранд хотел и СПА "Приморец" гостува лично The Macallan - питието с корени в далечната 1824 година. Вечният шотландски еликсир бе представен от The Macallan Amber, The Macallan Sienna и Rare Cask. И трите уискита са част от серията "The Macallan 1824".
Компания на всяко от тях, с оглед максимални богатство, разнообразие и симбиоза на вкусовете, правеха гурме творенията на шеф Ивелин Кръстев, когото гостите от The Macallan разпознаха като голям кулинарен творец и магьосник. Всичко започна с отличителния The Macallan аромат, който бе маркирал лобито на Гранд Хотел и СПА "Приморец" като изкушаваща локация на вечерта, преливаща от обещания. Чашите, пълни с вкус от Шотландия и испанско шери, очакваха гостите, здраво стъпили върху подложка с подробни спайдър диаграми - или с други думи казано, карта на вкусовете. Тя бе пътят, по който Милослав Хугасян - Хуг, водеше умело пътешествениците в света на уиски The Macallan.
Милослав е изключителен гайд в света на уискито, за който тайни няма. Зад гърба си има над 200 уиски дегустации. Професионалният му път го води от рекламна агенция, в която създава продукти и контент за алкохолни марки, до момент, в който самите те го избират да ги представлява. Определя се като уиски любител и ентусиаст, с 13-годишен опит. Днес е посланик и маркетинг мениджър на марките на Едрингтън в premium spirits екипа на CCHBC Bulgaria. Прелива от "страшни истории" и приказки от дестилериите, които обикаля и срещите си с хората, създаващи уиски. Ако някой ден реши да ги събере в книга, то тя определено ще е прелюбопитно четиво, с отчетлив шотландски аромат, вкус и митология, отлежали в бъчви от испански дъб, с предишен обитател качествено шери.
Вечерта в Гранда на Бургас върви леко и неусетно. Гостите са потънали във вкусове и текстури, а напред в пътешествието ги води Хуг. Информативна мултимедийна презентация, дава пълнокръвност на разказите му и ги облича в картини.
Първото питие на вечерта е испанско шери Олоросо. Сервитьори с бели ръкавици се грижат изисканите творения на шеф Ивелин Кръстев да стигат до гостите в точния момент, към точното за тях уиски. The Macallan Amber допълва суши урамаки сьомга. За The Macallan Sienna е отредена круша с мус от синьо сирене и прошуто. Финалът е с The Macallan Rare Cask, придружен от шоколадова сфера с фарс от мак и ягода. Уиски срещата гостите оценяват изключително високо. Отбраният кръг публика, извиква въпросът за уиски културата в България.
Милослав споделя, че българинът има много добра култура на консумация на алкохол. "Пием, за да се наслаждаваме, а не за да се нокаутираме"- обобщава наблюденията си върху родните сблъсъци с градусовите питиета той. Уиски фестивалът, който тази година ще се проведе за 6-ти пореден път е стабилно доказателство, за любовта на българина към това конкретно питие. Създават се нови вкусове и идват нови лица, което говори за все по-увеличаващ се интерес и публика. Търсенето на нови ритуали в уискито води до появата на различни аксесоари и творения, целящи обогатяване на изживяването. Такива са примерно, придобилите широка известност отвъд океана whiskey stones - алтернатива на стандартните кубчета лед, изработени обаче от камък. Целят изстудяване на питието, без "разводняване". Хуг ги определя като по-скоро екстравагантни отколкото начин, да се насладиш на уискито си по-пълноценно. Счита, че няколко капки вода в чашата са предпоставка за разгръщане на вкуса, застъпена в световен мащаб. Споделя и за други новости, които са били представени на уиски феста у нас. Сред тях са дървени бутилки и дъбови кубчета, които целят допълнително "овкусяване" на питието.
За него, е хубаво, всеки уиски любител, да си има свой ритуал, независимо от неговите измерения. За Милослав, всеки може да "възпита" вкуса си и да се научи да разпознава отсенките и нюансите, в дадено питие. За него, това е въпрос на mind set - или настройка. Смята, че едно уникално преживяване е в състояние да се превърне в преломна точка, която да обърне представата на човека относно дадено питие. За него повратният момент е срещата му с т.нар. опушено торфено уиски. Сочи създаването на нови вкусове като най-актуална тенденция към момента, в света на уискито. Те се постигат чрез комбинации на различни бъчви. Тук посочва и основна инвестиция на The Macallan, която е един от шестте основни принципа на бранда - именно в бъчвите.
Те са от пет конкретни бодеги (исп. изби), разположени близо до Херес, Испания. Там са и локалните бъчварници, в които от испански дъб се правят бъчвите с внушителна вместимост от цели 500 литра. Дървото съхне в продължение на 18 месеца. После, се обработва на материал за бъчвите и съхне още толкова време. В така приготвените бъчви в бодегите, за период от 18 до 24 месеца отлежава прочутото местно шери или Vino de Jerez - подсилено вино. Чак след тези 4 до 5 години, идва ред в бъчвите от испански дъб да отлежава The Macallan. Дървеният материал, от който тези бурета са изработени е по-порест и затова по-лесно дава цвят. Използват се и бурета от американски дъб. Те носят нотки на ванилия и цитрус към вкуса на The Macallan.
Брандът е отговорен към природата. За всяко отсечено за направата на бъчви дърво, се засаждат нови две.
Цветът е друг от основните принципи на The Macallan. Тук той е изцяло натурален и непроменлив във времето и при излагане на слънце. Това е така, защото той е изцяло естествен и се дължи на бъчвите. Фината намеса на мастър дестилера на The Macallan Боб Далгарно, е гаранция, че цветът винаги е еднакъв за съответните серии. Редица други компании постигат това цветово съответствие чрез прибавяне на карамел. Това е абсолютно позволен подход, които няма отношение към вкусовите качества на уискито.
Уникални и основополагащи за The Macallan, освен вече споменатите изключителни дъбови бъчви и естествен цвят, са и специфичните медни казани. Следва The finest cut - едва 16-17% от дестилата се слага да отлежава - останалото се използва в бленд уиски. Типичен и разпознаваем символ на бранда е и Easter Elchies House или домът, разположен в сърцето на 390-акровото имение The Macallan. Неговият силует присъства на всяка бутилка от знаковото питие. Последният стълб от шест извечни ценности на бранда, е самото уиски The Macallan - символ на традиция, комбинирана с иновации и определено устойчива инвестиция във времето.
The Macallan търси неуморно нови изкушения, които предлага на своята публика. Можете дори да заявите собствена бъчва, която да напълните с уиски. Интересът към тази инициатива е толкова голям, че списъкът е запълнен за три години напред, въпреки че съдържанието на собствената бъчва, ще отлежава за период от 12 години.
Брандът работи в тясно сътрудничество и с френската компания за ювелирен кристал Lalique. Серия от шест бутилки 60 до 65 годишно уиски The Macallan in Lalique Six Pillars Collection е продадена преди няма и месец в Тайван, за внушителната сума от 1 млн. долара. У нас, бутилка от серията The Macallan in Lalique VI “Peеrless Spirit”, е реализирана за 65 хиляди лева.
The Macallan влага изключителни усилия и в т.нар. food pairing - или комбинацията на уиски с храна. Работи се в тясно сътрудничество с изтъкнати мастър шефове от цял свят, сред които вече е и шеф Ивелин Кръстев от Средиземноморски ресторант "Салини" в Гранд хотел и СПА "Приморец". Сред партньорите им са и Roca Brothers, всеки от които е доктор хонорис кауза на Университета в Херона, Испания и носител на National Gastronomy Award на Испания. Техният ресторант El Celler печели световното отличие Best Restaurant Award за 2013 и 2015г. В колаборация с тях мастър дестилерът на The Macallan Боб Далгарно създава The Macallan Edition 2.
Уискито на брокерите The Macallan, с уверена ръка пише своята история и днес. След всяка голяма сделка на Уолстрийт, брокерът купувал най-скъпата бутилка от знаковия бранд, за да отпразнува победата си. Част от легендата The Macallan, усетиха и гостите на класния Гранд Хотел и СПА "Приморец" - мястото, където традициите оживяват, а всеки детайл е съвършенство.