Защо фалира Карфур в България? Ето експертното мнение международен консултант
Това се казва в нов доклад за пазара на търговски площи в Европа, Близкия изток и Африка (EMEA) на международната консултантска компания за имоти Colliers International.
Неотдавна експертите отчетоха леко повишение на средните наеми на търговски помещения по бул. "Витоша" в София - от 42 евро/кв. м месечно в края на 2015 г. до 45 евро/кв. м в края на 2016 г. За същия период нивата в столичните молове останаха почти без промяна - 35 евро/кв. м в последните месеци на 2016 г. спрямо 34 евро/кв. м година по-рано.
Главните търговски улици в Лондон, Париж и Милано убедително водят класацията за най-високи наеми в Европа. В английската столица търговците са плащали средно по 1562 евро/кв. м месечно през второто полугодие на 2016 г. Наемите в Лондон буквално са "избухнали" с годишен ръст от 48%, показват данните на Colliers.
В Париж наемателите плащат средно по 1250 евро/кв. мeсечно за магазин на топдестинация. Наемите на бул. "Шан-з-Елизе" се запазват без промяна в последните 12 месеца. В италианската столица на модата Милано средните нива на търговските площи са нараснали с 10% за година до 1042 евро/кв. м. Двуцифрен ръст на наемите се наблюдава и в Москва (32% до 357 евро/кв. м), Стокхолм (14% до 144 евро/кв. м), Дъблин (12% до 251 евро/кв. м).
На обратния полюс е Истанбул – в турския мегаполис за магазин се плаща по 133 евро/кв. м месечно, като за година намалението е с 22%.
Други акценти от доклада на Colliers International:
- 2016-а е била трета поред година с ръст на потребителските разходи и на продажбите в търговската мрежа в Европа. Увеличението се дължи на ниската инфлация, спада на безработицата, повишението на заплатите и ръста на разполагаемия доход на населението.
- Ситуацията с наемите в шопинг центрове (молове) остава без ясна тенденция. В някои градове наемите се вдигат, в други падат. Лидер по ръст е Мюнхен, Германия - с 33% до 120 евро/кв. м;
- При наемите по главните търговски улици се наблюдава по-голяма стабилност;
- Високите разходи за помещение не спират експанзията на търговците на луксозни стоки. В Лондон, Париж и Москва бяха открити редица нови и обновени бутици;
- При масовите модни марки Inditex (Zara) и H&M са пазарни лидери по отношение на приходи и брой обекти. Тези компании продължават експанзията си. Германският онлайн търговец Zalando повишава годишния си оборот с 23%, а базираната във Великобритания компания ASOS подобрява резултатите си с 26%.
- Полският ритейлър LPP, представен и в България, увеличава приходите си със 17% за година. Основната марка на дружеството - Reserved, за първи път генерира повече постъпления от чужбина в сравнение с местния пазар (Полша);
- В опит да преструктурира бизнеса си Marks&Spencer обяви плановете си да закрие близо 60 обекта във Великобритания в следващите пет години, както и 50 магазина в други 10 страни;
- Технологиите ще стават все по-важни в търговията предвид увеличението на мобилните разплащания (чрез Samsung Pay, Android Pay и др. приложения). Съвременните потребители все повече ще използват мобилни и ръчни устройства за плащане. Трендът трябва да бъде използван от търговците за повишаване на продажбите;
- Етичното пазаруване също набира скорост. Очакванията са то да се превърне в основна тенденция на развитите пазари в близко бъдеще - клиентите ще избират стоки, водени от качеството, замърсяването при производството и рециклирането на използваните материали, а не от масовата консумация;
- Електронната търговия ще продължи да оказва натиск върху пазара на търговски площи. Други страни може да последват Холандия, където се наблюдава сериозен ръст на свободните площи, понижение на наемите (с изключение на Амстердам) и закриване на няколко търговски вериги;
- Като цяло, през 2017 г. се очаква нов ръст на потреблението в ЕС (с 2,2%), но то ще бъде обуздано от нарастващата инфлация, по-ниския темп на увеличение на заплатите и политическата несигурност. Продължаващата политическа неяснота, особено около изборите в Германия, Франция и Холандия, може да подкопае потребителското и бизнес доверие в региона.
6
Коментара по темата
6.
Bingo
01.05.2017 09:47:03
Преди 3 г. Приключих с БЛИЦ по същата причина, скоро май ще приключа и с този сайт, просто не се издържа вече с тези полуграмотни "журналистчета".
5.
Фори
01.05.2017 09:04:37
Повече прекратявам с Флагман. По тъп сайт няма. Подвеждат читателите.
4.
supermarche
30.04.2017 22:12:16
Фалираха една верига , в която беше приятно и изгодно да се пазари. Както стана и с Penny. Жалко ! С тази статия могат да си избършат зaдната долна част на тялото.
3.
баси сайта
30.04.2017 20:56:50
всеки малоумен сайт за да привлече посетители пуска тъпи статии с гръмки заглавия. Като това. И защо е фалирал Карфур? Не се разбра, но сайта е посетен многобройно. Тази статистика се представя пред рекламодателите и те си дават парите.
2.
454 casull
30.04.2017 20:34:47
Po evtini im izlizat v Romania i gi prodadaha balgarskite
1.
Георги
30.04.2017 19:49:39
Абе защо ви влизам изобщо в тъпия сайт и се връзвам на малоумните ви заглавия? За Карфур има един абзац, в който ни уведомяват, че е фалирал - нещо, което знаем перфактно - и всичко останало е цените на наемите на майна си Райна.