Авиомузеят ще е уникално богатство за Бургас, внедряваме звукови, светлинни и 3D ефекти
-Г-н Мъжгълов, какво ще представяла интерактивен музей на авиацията?
-Нашият музей започна е съвсем нов - от януари т.г.. Експозицията се намира на Летище Бургас. Състои се от 9 самолета, които са част от гражданската и военната авиация. В момента работим по два от самолетите, в които ще може да се влиза и тях ще бъде изградена интерактивна част. Ще се опитаме по един нов метод да пресъздадем усещането за полет, усещането да се докоснеш до самолетите. В най-големия самолет, който ще бъде отворен на 29 юни, АН-12, в него ще има изложени експонати от авиацията. Експонати, които са били част от структурата на самолета. Сред тях са костюми на пилоти на изтребители, които са изключително специфични и интересни за разглеждане. Цялото това нещо ще бъде оформено в една среда със звукови, светлинни ефекти. Ще има 3D изображения, които ще се въртят вътре в самия корпус на самолета. Ще има една изградена стая, където ще бъдат пресъздадени чертежи на самолети, ще може да се видят как всъщност изглежда един самолет в суровия си вид. Също така ще има достъп до пилотската кабина, където също ще могат да видят как е да си пилот. В другия самолет, който също ще разработваме, АН-2, в него ще може да се симулира полет чрез виар технологията. Ще има виар очила и посетителят ще може да седне на пилотското място и да си сложи очилата и да пилотира един вид самолет.
-Почти като в реални условия предполагам.
-Да, ще бъде изключително интересно за посетителите. Също така ще има и проектиране на видеоматериали, които симулират полет над Бургас.
-Вече споменахте някои от основните експонати на музея, всъщност кои са останалите, които ще могат да разгледат посетителите, има ли такива, които ремонтирате, очаква ли се да дойдат и нови?
-Разделили сме експозицията на две части. Едните са гражданските самолети, тези, които са за масово ползване, и военни. Воената авиация също заема една голяма част от самолетната индустрия. Споменах вече за АН-12, който е товарен самолет. АН-2, където в момента също се работи. На този етап затворени остават ТУ-154, най-големят самолет, АН-24, пътнически самолет всъщност, по-малък, и АН-14, известен като Пчелата. За тях ще се опитаме догодина да ги отворим, също с интерактивна част за посетителите. Също към комплекса имаме МиГ 21, МиГ 17, ЕЛ-29, който е учебно-тренировъчен, и един хеликоптер, МиГ-2. Те също на този етап остават затворени с изключение на МиГ 17 и МиГ 21, които вътре ще изградим интерактивна част също, която ще представлява в МиГ 21, човек ще може да влезе на пилотското място, да седне и да си направи снимка, която автоматично ще бъде разпечатана и той ще може да си я вземе от касата. В МиГ 17 вътре също ще има възможност за снимка, а отвън ще има симулация на работещ двигател, което предполагам, че ще бъде интересно за децата.
-Със сигурност ще бъде интересно всичко, което казвате. Споменахте за военните и за гражданските самолети. Предвидено ли е да има и такива например от селскостопанската авиация, за които по-рядко говорим, но също присъстват и може би е интересно да се разгледат, да се видят?
- Ан-14, Ан-2 също са били част, когато са били в експлоатация, от Селскостопанската авиация. Ан-2 е един модел, който е изключително популярен.
-Идеята да има музей на авиацията в Бургас и изобщо съществуването му не е нещо ново. През 1998 г. на това място имаше такъв музей с около 100 експоната. Впоследствие обаче той затвори. До каква степен вие ще бъдете приемник на стария музей?
-Да, това не е нещо ново за Бургас. Бургас е имал авиомузей още през 1998 г., който се е намирал на летището. В момента помещението, което е било отредено тогава за музей, е терминал пристигащи, старият терминал, който се използва от Летище Бургас. Експонатите, които ние стопанисваме в момента,са част от изложбата, която е била тогава. В стария терминал даже има още два самолета, които са дървени, безмоторни. На този етап те ще останат там, докато успеем да изградим покрити пространства за тях да ги експонираме и да ги запазим да не им се наруши целостта при атмосферните влияния. Също така имаме и самолетни модели, около 80 модела имаме, които седят във витрини. Част от тях ще бъдат експонирани в Ан-12 ще могат да се видят.
-В какви срокове очаквате да бъде завършен изцяло проектът? Доколкото разбирам от думите ви, работите на етапи, някои неща ще приключат в рамките на тази година, други в идната, кога обаче трябва да имаме един завършен музей, със завършена експозиция?
-Поставили сме си дата 29 юни, когато се навършват 70 години Българска гражданска авиация. Първият полет, осъществен в България за граждани, е между София и Бургас. Така че Бургас заема своето място като една важна точка за развитието на авиацията в България и надявам се дотогава да успеем да открием експозицията. Тъй като работим на открито, сме изцяло зависими от времето и това до известна степен нарушава работния процес, нещата се случват по-бавно. Идеята на музея е да се разработи и да се развива. На този етап работим с тези самолети, като догодина се надяваме да се поразшири и да изградим и закрити пространства, също и да удължим работното време.
-Как ще се стопанисва оттук нататък музеят? Как ще го управлявате, как ще се финансира? Изобщо какъв е планът за развитието му, така че наистина да може да функционира възможно най-дълго във времето?
-След създаването на музей през 1998 г., когато е бил създаден, тогава на Летище Бургас, е бил изцяло стопанисван от летището. А през 2012 г. общината закупува самолетите и започва тя да ги стопанисва и да ги развива като експозиция. Така че общината е направила малки стъпки за изграждането на една структура, която да съхрани историята. Като през 2017 г. януари месец Общинският съвет гласува бюджет и формиране на структура, която се занимава единствено и само с тези самолети. Така че бъдещето изцяло зависи от това как ще го развием и дали ще има интерес от страна на гражданите.
-Какъв е бил интересът от страна на хората и всъщност сега очаквате ли да е по-голям?
-С интерактивната си част очакваме да привлечем повече посетители, тъй като това не е един статичен музей, който просто показва едни неща. Идеята е хората да могат да се докоснат, по различен начин да преживеят посещението. Преди се е радвал на изключително голям успех. Защо е бил затворен за мен не е ясно. В момента, даже в момента, докато вървят ремонтните дейности, имаме посетители, редовно идват, тъй като е отворено, няма вход. Идват деца, групи училищни, вижда се, че има потенциал. Така че предполагам, че и за посетителите на града през лятото, и за гражданите ще бъде интересно да има една нова дестинация.
12
Коментара по темата
12.
Арменски поп
02.05.2017 13:51:56
Касабова, кажи на мъжа си да осъди Този, който му е пратил инсулта! Нека да си наеме Ваклена Кънчева за адвокат и да предяви иск за 5000 лв. За инсулт толкова се полага.
11.
до г-на
01.05.2017 08:58:11
Имам предложение: Защо не дадете това да се стопанисва от Авиатора - г-н О. Банкoff. За 6 месеца и ще фалира, а персонала ще е напуснал.
10.
Бай Чеп
30.04.2017 23:17:30
Имам въпрос Станислав Мъжгълов случайно от ГЕРБ и Младежки глас ли е, цялата администрация на общината е от ГЕРБерчета ...
9.
Gocho
30.04.2017 22:05:43
А ще докарате ли извьн земните от Странджа ?!
Тия на Египетцката кралица - котка?!
Или само някоя ,, скопена" такава от Славейков?!
Тия на Египетцката кралица - котка?!
Или само някоя ,, скопена" такава от Славейков?!
8.
dsds
30.04.2017 21:20:13
Вместо да плащате нормални заплати за едно европейско летище , музейчета, балове , изгъзици. А хората ви бачкат като роби , за това не можете да си намерите вече персонал
7.
Zuzana
30.04.2017 20:44:04
Weso какво се заяждаш сега? Ейй мн хейт много нещо!
6.
Weso
30.04.2017 20:37:20
Ква е тая снимка от фейсбука ли сте му я свалили някво селфи!
5.
Чочо
30.04.2017 20:35:47
Нашият музей започна е съвсем нов... Ко речи?
4.
чапс
30.04.2017 20:26:56
Успех, Мъжгълов ;)
3.
Неа
30.04.2017 19:37:01
Кой ще прибира парите от входа ? Тим ли ?
2.
Браво
30.04.2017 18:00:06
Нещо свежо !
1.
а тва
30.04.2017 17:57:01
авиомезей ще има ли, не разбрах от статията