СЕМ: „Скат” и „Алфа” агитират само за „Обединени патриоти”, но са по-зрели и с по-овладяна емоционалност
Големите радио и телевизионни медии нямат тенденциозно отношение към българските партии. Този извод направи председателят на Съвета за електронни медии (СЕМ) Мария Стоянова на пресконференция в Централната избирателна комисия (ЦИК).
От двете институции представиха мониторингов доклад за резултатите от наблюдението на радио и телевизионните програми на доставчици на медийни услуги по време на предизборната кампания за преминалите парламентарни избори.
Мария Стоянова бе категорична, че в България от лидерите в медиите, които формират обществено мнение, които достигат до най-голям брой от аудиторията и които се ползват с най-голям пазарен дял няма такива с тенденциозно отношение.
„Нещо, което е абсолютен американски специалитет. Ние нямаме в България една голяма медия, която можем да посочим и да кажем – тази е про-този или анти-онзи. Или – тази телевизия е „за” еди-кой си и е „контра” еди-кой си. Това е един удовлетворителен факт”, констатира г-жа Стоянова.
Виржиния Савова – директор на специализираната администрация в СЕМ, обаче отбеляза за трите малки националистически телевизии – „Алфа”, „Скат” и „България 24”, че агитират само за коалицията „Обединени патриоти”. Припомняме, че първата телевизия е на „Атака”, втората – на НФСБ, а третата – на ВМРО-БНД.
И в трите медии има водещи на предавания, които са били кандидати за депутати и действащи политици и по този начин те получили допълнителна трибуна за агитация.
„В програма „Скат” наблюдението потвърди устойчивия характер на предизборна агитация, който се изразява в многократни повторения на материали. Медията запазва тенденцията за критично говорене към други партийни субекти, но в положителен аспект наблюдението отчита едно по-зряло отношение на медията”, каза Виржиния Савова.
Предизборната агитация в „Скат” се правила в най-голям процент посредством репортажи.
Обсъжданите теми в „Скат” по време на кампанията са били приоритетно здравеопазване, социална политика и енергетика. Акцент се поставял естествено и върху блокирането на границата, изборния туризъм, случващото се в съседна Турция и двойното гражданство.
В телевизия „Алфа” агитацията също била само за коалиция „Обединени патриоти” и конкретно за партия „Атака”.
„Въпреки това, подобно на „Скат”, кампанията за парламентарните избори се отличава от предходни с една по-овладяна емоционалност”, коментира г-жа Савова.
В „България 24” похвалното е, че новините са с необходимата достъпност за зрителите със специални потребности.
Телевизията на ВМРО-БНД е сред трите у нас, които обръщат по-специално внимание на хората с увреден слух. Другите две са БНТ и „Европа”.
Агитацията само за една политическа сила само по себе си не е нарушение и санкции срещу трите националистически телевизии по тази причина няма.
От СЕМ и ЦИК са доволни, че като цяло нарушенията в тази кампания били много малко. Езикът на омразата също отсъствал.
Негативна констатация обаче е, че като цяло във всички медии по време на кампанията доминирало силно мъжкото присъствие. От изведените статистики за различните радиа и телевизии се оказва, че мъжете присъстват в около 80-90% срещу 10-20% за жените.
Председателят на СЕМ Мария Стоянова обясни, че е била изненадана от факта, че равнопоставеност „мъже – жени” няма.
Шефката на ЦИК Ивилина Алексиева след въпрос за нарушенията с езкитполовете в изборния ден, намекна, че забраната е по-добре да отпадне. Това обаче трябвало да се постави като проблем от медиите след свикването на 44-ото Народно събрание.
4
Коментара по темата
4.
Скатата
12.04.2017 16:10:36
Абе къде е на Симеонов интерактивната телевизия.Баси първояприлската дет ни лъзна тоз сульо.Скат са пълни ската.Скапат сигнал програмите им накъсват в пикови часове.Едно предаване не можеш да изгледаш като хората.
3.
вуйчо
12.04.2017 14:23:39
Подведоха ни те, "патриотите", излъгаха ни, но ние им обещаваме, че няма да има пълен мандат и на следващите избори ще са вън от парламента..
2.
morukutu
11.04.2017 14:55:04
Телевизия Алфа не е просто телевизия на истината. Тя предлага ниво на интелектуално съдържание което и недостъпно за официозните телевизии. На тях им се плаща за ала бала и дрън-дрън. Също са класови телевизии. Ква файда няква там ухилена кат пача или пък мазния Ути да обясняват на бабата ква манджа може да си спретне, когато тя с тънката си пенсйка не може да си купува продуктите?
1.
бивш абонат
11.04.2017 13:44:40
Само като се сетя Скатаджийте как плюеха по ГЕРБ и ако случайно някой се обадеше в предаването в защита на Бойко, беше наругаван и изключван. Сега сме първи дружки обаче.