Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Спомени от соца: Българската бира - каква беше тя тогава и различна ли е днес?

Малко се знае за историята на бирата от социализма, когато са построени повечето фабрики
Ключови думи: спомени, соц, бира, производство, разлики, българия
Може да изглежда странно, но рекордът по изпита бира у нас е 1990 година – 700 млн. литра. Това е още социалистическото производство, без промяна в технологиите и системата на дистрибуция. После потреблението рязко пада. Най-ниската точка е 1997 г., когато достига 303 млн. литра. Оттогава потреблението бавно върви нагоре, за да достигне 511 млн. литра през 2013 г., съобщава socbg.com

Причините са не само в навици на пиене, а и защото от 1990 г. до днес България е изгубила около 20% от населението си. Бирените фабрики в България често изтъкват историята си, как са основани в миналия век от някой чешки или немски пивовар. И понякога си приписват имена и марки, какъвто е случаят с бирата „Ариана”. Както e ставало дума тук, тази марка като име и рецепта е създадена през 90-те години във фабриката в Горубляне. Тя няма нищо общо с братя Прошек, както се опитва да ни убеди една реклама. Но малко се знае за историята на бирата от социализма, когато са построени повечето фабрики, приватизирани през 90-те години, след падането на комунизма. Каква бира се е пила тогава, каква сега?

В годините на социализма „народната власт”, за да задоволи „все по-нарастващите потребности на населението” (както се казваше тогава), построява 13 бирени фабрики, основно през 50-те и 60-те години. Някои от тях са модернизирани стари бирени фабрики, построени преди войната. Други са съвсем нови. Разположени са така, че да покриват равномерно цялата територия на страната с бира. Това е важно защото по онова време бирата не е пастьоризирана и стабилизирана и не може да се съхранява дълго и да се транспортира надалеч. Разваля се за 1-2 седмици и това означава бързо да се транспортира от завода в магазина. Казаните за варене са медни, технологията е предимно пилзенска, някои майстори от пивоварните заводи са изпращани на специализация в братска Чехословакия, където независимо от идеологията на власт, бирата се прави както преди 150 години. В България т. нар. „специално пиво”, се появява по-късно, има трайност от един до три месеца и е в по-ограничени количества на пазара.

Повечето видове бира до средата на 70-те години се продават в бутилки без етикет, а понякога и с обикновени капачки без марка на производителя. Така до към 80-те години бирите в България са били основно регионални. Благоевградчани са пиели „Пиринско пиво”, пловдивчани – „Каменица”, бурзаглии – „Бургаско пиво”. Северозападна България е оставена на пивоварните в Лом и Мездра. Централна България пие великотърновско и плевенско пиво, североизточна – шуменско и варненско. В София властва „Столично пиво” и „Люлин”, но от края на 70-те години и през 80-те години в столицата започват да прииждат бири, произведени и от други пивоварни.

Търговията между отделните „бирени” области ставала само с писмени молби и устни кандърми. При ремонт на някоя фабрика или при внезапен остър дефицит, чиновници от стопанско обединение „Българско пиво” се съгласявали да пренасочат камиони с каси към жадуващи градове и курорти. През зимата, заради намаляващото потребление, бирените фабрики затваряли. През 50-те и 60-те години българинът още няма навици в пиенето на бира.

Българи, като ходели по командировки в Чехословакия, с учудване разказвали – „Абе, те, чехите, като идат в магазина, заедно с хляба си купуват и бира в шишета”.

Тогава изглеждало необичайно, у нас пиели бира само през лятото и предимно в кръчмите. „Загорка” е една от пивоварните, която прави пазарен пробив и променя навиците на българина. На тази пивоварна принадлежи първата реклама на бира. Известна волейболистка старозагорка е снимана по бански, нещо невиждано дотогава в България. Еротика и реклама за пръв път у нас (за съжаление снимка на тази реклама не се намират). Снимката е голям формат, отпечатана върху гланциран картон, с фирмения знак и краси стените на заведения и хотели.

Шофьори успяват да се докопат до снимката и украсяват с нея кабината си. Много брадясали българи са скърцали със зъби и пили бира под погледа на красавицата. Днешните собственици на „Загорка”, ако знаят какво е направила тази жена за тяхната марка, ще я издирят и ще й дадат пенсия. Статистиките показват, че от 60-те до 70-те години „Загорка” е утроила производството (нещо, за което сегашната „Загорка” не може и да мечтае). Наложило се е разширение и модернизация на пивоварната. Средства обаче плановата икономика не отпуска. За техника е трябвала валута „по второ направление” както се казва тогава. Валутата не се отпуска току-така и директорът на „Загорка” Генчо Станчев, който е начело на пивоварната от 50-те години до 1975, проявява инициативност и пазарен нюх при тогавашната икономика.

С преварения отпадъчен малц пивоварната започнала да угоява прасета и телета в помощно стопанство. Това е широка разпространена практика в бирените страни, дори има термин „малцови свине”. Изнасяли прасетата и телетата чрез ДСО „Родопа” на Запад. Станчев издействал част от доларите да му ги отпуснат за модернизация. През 1973 г. обновил завода с техника от Германия и той бил тържествено открит от тогавашния пръв партиен и държавен ръководител Тодор Живков. От тогава „Загорка” става една от най-търсените бири у нас. За дефицитната „Загорка” при соца стават опашки, бой, рушвети. Днешната „Загорка” се прави в нов модерен завод, а не по старите чешки технологии. Сега бирените фабрики са като нефтохимически инсталации, бирата минава по тръби от един стоманен съд в друг. По-старите пиячи знаят, че вкусът вече е друг.

Пивоварните днес търсят по-масов вкус, използват видове хмел с по-малко горчивина. Ферментират при по-висок градус, отлежаването е по-малко. Вкусът се нагажда към женската аудитория, което според маркетинг стратегиите носи растеж на продажбите. До средата на 70-те години у нас се произвежда само непастьоризирана бира. За пръв път бутилки с пастьоризирана бира излизат от пивоварната „Шуменско пиво”. Това са прочутите ниски и тумбести бутилки с Мадарския конник на етикета. „Бомбичките” от 330 милилитра с „Шуменско специално” стават въпрос на престиж за всеки български ресторант. Към края на 70-те на пазара излиза и „Загорка” със зелен етикет в средата с жълт ечемичен клас. С въвеждането на новите технологии през 80-те години се оформят три асортимента – обикновено пиво, наричано още „светло”, с трайност до 14 дни, специално пиво, с трайност 30-90 дни и луксозно, с трайност 90-180 дни. Разликата между тях освен в трайността е и в концентрацията на екстракта (10%, 11%, 12% – това е съотношението на количество ечемик към количество вода).

Днес бирите са пастьоризирани и стабилизирани, трайността им е от 6 месеца до 1-2 години, според вида. Затова повечето пиячи най-харесват най-леката бира – „светло”, с най-малка концентрация на екстракта. Според повечето пиячи от специалните и луксозни видове остава вкус в устата, боли глава, ожадняваш. По правило в бирените страни в Европа най-много се пие наливно и непастьоризирано пиво, и жива бира, от малки местни пивоварни. Сега у нас най-много се пие от пластмасови бутилки, заради цените. Бирата в кегове, пластмасови и стъклени бутилки е една и съща, еднакво пастьоризирана.

Удължаването на трайността на бирата дава отражение на вкуса, но е необходимо на производители и търговци. Така един вид бира може да се транспортира надалеч, да престоява в складове и магазини, да покрива пазара на територията на цялата страна и да се рекламира чрез телевизиите като марка. Отпада регионалния принцип и нуждата от 13 пивоварни от времето на социализма. Затова новите собственици на българските пивоварни закриха плевенската, бургаската, варненската, софийската (в Горубляне) и др. Останаха няколко по-големи завода, които произвеждат различни видове бира.


12
Коментара по темата
12.
Morukutu
05.03.2017 19:30:29
До 11:

Пич, кат си паралия пий си кротко крафта, ние тука обсъждаме биритена народни цени и пак казвам, за 2 лева Бритос дават най много!
11.
оффф...
05.03.2017 13:44:54
Всички изброени марки сега са газирана вода с малко хмел. От половин година пия само КРАФТ бира - хиляда истински вкуса. Ако няма от къде да си взема крафт, предпочитам изобщо да не пия...
10.
Ъ
05.03.2017 13:28:10
При соца имаше истинска бира от хмел и истински мъже,сега има вода-спирт-химия=бира и меки китки!
9.
Ra
05.03.2017 10:22:17
http://www.dnes.bg/stranata/2011/03/30/misho-birata-otkrit-myrtyv-v-hotel-v-pravec.114917
8.
Cvetanov
05.03.2017 09:59:53
Koi ubi misho birata i jena mu
7.
Gocho
05.03.2017 09:53:45
Бирата е най-вредния концентрат в момента.Няма нищо общо с истинската бира.За бога,не пийте бира.Вече бира пият само циганите.
6.
morukutu
05.03.2017 09:49:28
Единствената свястна горчива бира с много хмел е Бритос от Велико Търново! Останалите са сладникави набързо забъркани пикни!
5.
Hn
05.03.2017 09:45:12
Nqkoi cherven bokluk deto iska todor jivkov sa varne
4.
55
05.03.2017 09:38:52
КОй ви налага тази поредица за соца?
3.
Bo
05.03.2017 08:59:48
Бирата беше пълна пикня през соца
2.
Бирата
05.03.2017 08:32:47
Бирата някога беше наистина БИРА - по хубава от немската и чешката дори. Сега особено в пластмасовите 2 литрови бутилки се продава абсолютна "пикня" с вкус на бира. За нищо не става.
1.
Бургас
05.03.2017 08:05:49
„Балкантурист” беше лицето на България цели 40 години.
Чужденците спяха в хотелите „Балкантурист”, ядяха в ресторантите към хотелите, пътуваха с автобусите с тази мярка.
Когато нямаше достатъчни чужденци, и ние, простосмъртните, се възползвахме от лукса и разкоша.
Едно българско селище ставаше истински град, когато на площада – редом с Партийния дом, се издигаше и хотел „Балкантурист”.
Вечер там можеше да бъде открит цветът на младежта, а в банкетната зала – градския елит.
„Балкантурист” беше като „Макдоналдс” – всички хотели и ресторанти си приличаха, менютата бяха стандартни, цените – също.
Където и да влезеше човек, знаеше, че може да намери кока-кола на цена 0,26, водка по 0,55, а спането ще струва 2,50. Най-много 2,70.
  Добави Коментар
Гладиаторски дуели и инфарктни моменти на 16-тия шахматен мемориал за купа "Янко Гюзелев" Гросмайстор Момчил Николов за втора поредна година завоюва престижното отличие Знаците, които показват, че той определено си пада по теб Ето кои ся те
Една от три жени между 18 г. и 60 г. страда от липса на интерес или удоволствие от секса Проблемите във връзката - неразбирателствата, липсата на комуникация и на внимание може да намалят желанието за секс у жената Зодиите, които ще получат мечтано предложение преди края на февруари 4 зодии ще се радват на положителни оферти
Пламен Карашев съобщи голяма новина навръх рожденния си ден Националният празник ще бъде отбелязан по незабравим начин в Бургас „Щастието на французойката“: торта суфле без печене Всички любители на сладкото са луди по нея
Сигнал до Флагман.бг: Страшна измама с прахосмукачки Dyson и Техномаркет (СНИМКИ) Направена е фалшива страница от името на веригата, от която мамят наивници Ако искате я наричайте модерна мусака, ако искате руло от картофи - всичко му отива на това изкушение Приготвя се с евтини продукти, подобно на класическата мусака с картофи
Просто изсипете пакетче мая в пералнята и решете този проблем Опитните домакини заместват купешката белина с мая за хляб Усложненията от грипа идват седмица след него Това се случва основно при пациенти с компрометиран имунитет, както при бременни и кърмачета
Обявиха най-странната обществена поръчка. 9,2 милиона лева за конете на спецченгетата Пусната е от Столичната дирекция на вътрешните работи Имахте ли необичайно главоболие и неразположение? Подгответе се за още! Ударила ни е силна магнитна буря, предстои още